Ik heb inderdaad de brief thuis gehad en ik vind het echt onzinnig.
Waarom is er dan nog een verschil in 25 en 45km .
Vind het vooral gevaarlijk dat ze dan ook op de rijbaan moeten. Dit gaat denk ik veel irritatie en gevaarlijke situaties opleveren.
Helm verplicht voor snorfiets
Bubblicious Brief? Ik heb helemaal niets ontvangen. Van welke instantie is die brief?
Ik zou het geen eens durven om 25 op een 50 weg te rijden, 45 lijkt mij al eng omdat iedereen dan langs je heen raast, laat staan met 25.
Dat verschil begrijp ik dan inderdaad ook niet.
[verwijderd]
Vraagje: Hoe kan het dragen van een helm beter zijn voor het milieu?
Een elektrische fiets gaat niet harder dan 25 hoor. Een elektrische fiets heeft alleen een trapondersteuning welke stopt als je harder gaat dan 25. Ik heb et zelf een en die schakelt uit als ik bv een heuvel afga. En dan is het echt ***** zwaar fietsen.
Je hersenen zijn je kostbaarste bezit. Ik snap niet dat mensen die niet willen beschermen.
Ik vind dat je op gemotoriseerde voertuigen een helm moet dragen ongeacht hoe hard hij gaat. Eigenlijk zelfs op een fiets maar dit doe ik ook (nog) niet. Dus ik snap wel waar je vandaan komt maar ik heb ook de andere kant er van gezien en dat wil je echt niet! Ik neem aan dat ze een wc hebben op je werk? Daar kan je toch prima heen en even je haar weer netjes maken?
Mary
Omdat de helmplicht is dus niet overal in elke gemeente is.
Heeft de gemeente Amsterdam alle personen met een snorbrommer op naam een brief gezonden met daarin welk gebied in Amsterdam het verplicht is.
Meca hier ben ik het mee eens. Ik vind dat elektrische fietsen ook een fiets helm verplicht op moeten. Al die 55+ers die met 25km per uur de bocht door gaan..... t hoeft maar 1x mis te gaan
Perfect, en helmplicht voor elektrische fietsen zou ik ook een goed idee vinden. Ik vind een kapsel geen argument tegen een helm.
Bubblicious Oh vandaar, ik woon niet in Amsterdam dus voor mij is het wachten op het landelijke verbod.
@Devilschase Ik word toch echt regelmatig ingehaald door mensen op een elektrische fiets. Maar misschien zijn die dan opgevoerd?
@Meca en @Hooyo-shimbir Ik vind het daarom dus vreemd dat er geen helmplicht is voor elektrische fietsen. Als het gaat om de veiligheid, dan zou je zelfs bij kinderen tot 12 jaar op de gewone fiets een helmplicht moeten instellen. Dit omdat zij de meest kwetsbare groep zijn.
Ik werk nu bijna 15 jaar in de gezondheidszorg en heb nog nooit een patiënt gehad met hersenletsel na een snorscooter ongeval. Wel na een ongeluk met een gewone scooter en racefietsers dus ik weet absoluut wat het kan doen. Maar mijn inziens heeft je snelheid er ook heel veel mee te maken.
@Owl Behalve dat mijn haar in de war gaat, vind ik het ook vieze zweet dingen. Helaas kan ik op mijn werk niet uitgebreid gaan staan douchen. Daarnaast begin ik 's ochtends om 8 uur, en met alleen maar avond mensen En kinderen in huis, is elke minuut er 's ochtends 1 bij ons. Daarom zal ik tegen die tijd ook gewoon voor de auto kiezen, is ook niets mis mee toch?
Maar bij elektrische fietsen rijd je niet constant 25km per uur. Dan moet je hem op de hoogste stand zetten en flink trappen dat houd iig ik niet de hele rit vol. Meestal zit ik er dus ook niet aan. Met kind al helemaal niet, dan haal ik hoogstens 20km per uur.
Een snorfiets is toch wel constant?
[verwijderd] daar ben ik ook benieuwd naar.
Mary https://www.google.nl/url?sa=i&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiBk5S82szgAhWSb1AKHTslCrgQzPwBegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fwww.rtlnieuws.nl%2Fnieuws%2Fnederland%2Fartikel%2F4512546%2Fartsen-willen-verplicht-helm-op-snorfiets-voorkom-slecht&psig=AOvVaw2k4uHjETdf-sMgydsMlKaP&ust=1550834397385667
Dat jij ze niet ziet betekent natuurlijk niet dat ze er niet zijn. Jammer dat je dan de keuze voor een auto maakt, misschien een elektrische auto kopen Het is natuurlijk helemaal aan jou. Ik vind het in ieder geval geen rare maatregel. En als er genoeg doden en gewonden vallen met elektrische fietsen dan zullen ze daar vast ook maatregelen voor treffen.
Meca Daar staat helaas niet in, dat dit vooral om opgevoerde snorscooters gaat. Dan is er namelijk sprake van een hoogenergetisch trauma, dat inderdaad die gevolgen kan hebben. Die kans is met een max. van 25 km/h zeer klein.
Hoogenergetisch trauma: bij een hoogenergetisch trauma (HET) is er sprake van een hoge energieoverdracht die tot inwendig letsel kan leiden en waarbij ook gedacht moet worden aan nek- en hoofdletsel. Voorbeelden zijn: val van grote hoogte (2 tot 3 maal lichaamslengte), ongeval met snelheid > 45 km/uur (met autogordel om), auto contra fietser/voetganger > 10 km/uur, aanrijden van een (brom/snor)fietser of motorrijder door een ander voertuig bij een snelheidsverschil groter dan 35 km/uur.2)
Overigens heb ik een prima auto, dus een elektrische auto erbij kopen vind ik wat zonde van het geld en milieu. Denk aan kinderarbeid en kobalt.
Mary Ik weet nou niet of ik je bericht als betweterig bestempel of als excuus voor jezelf waarom jij vindt dat je hersenen niet belangrijk zijn?
Het komt heel belerend over alsof ik niet weet hoe het werkt? Ik snap dat jij niet kan weten wat ik aan kennis heb net zo min ik de jouwe weet. Maar nu doe je alsof al die mensen met NAH niet bestaan die het opgelopen hebben met snorscooter die niet opgevoerd is. Zelfs vallen met je fiets kan al hersenletsel opleveren. Maar goed als je haar maar goed zit.
- Bijgewerkt
Lijkt me een goed plan. Ik zie hier ook maar weinig snorscooters die max 25 rijden. Zelf rijd ik vaak tegen de 25 op mn ebike en dan komen ze nog flink hard voorbij. Ik zou ook niet heel veel moeite hebben met een helmplicht op mijn ebike.
@Mary, ik zou lekker gaan fietsen ipv de auto pakken straks
Meca Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de kans klein is. Dus ja, natuurlijk zijn er mensen met NAH door een niet opgevoerde snorscooter, maar minder dan door een opgevoerde snorscooter.
Ik voorzie dat met de helmplicht een hoop mensen hun snorscooter laten ombouwen tot normale scooter waardoor er nog veel meer ongelukken met hersenletsel tot gevolg zullen komen.
Zodra de helmplicht van kracht is zal ik dus de auto gebruiken, daar is toch niets mis mee?
@nelta Grappig, il word dus regelmatig ingehaald door ebikes. Maar hier zijn dan ook weinig opgevoerde snorscooters omdat ze zeer regelmatig daarop controleren.
Met de fiets is voor mij geen optie, dat is minimaal een half uur fietsen terwijl het met de auto maar 11 minuten is. Daarbij laat mijn gezondheid het helaas ook niet toe.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Ik werk al vijftien jaar op een SEH en zie genoeg hoofdletsel van snorscooters. Helm is echt geen overbodige luxe. Ik heb zelf een elektrische bakfiets, daar zie ik nooit letsel van. Wel van de gewone ebike. Maar een fietshelm op al die elektrische fietsen (inclusief mijn bakfiets) zou ik ook toejuichen. Ik vind je kapsel ook een heel slecht argument. Wat is nou belangrijk in het leven?
[verwijderd] Dan weet je dus ook dat het merendeel van die snorscooters was opgevoerd. Overigens houd ik mij dan prima aan de wet door de auto te pakken, dus ik zie het probleem niet?
Nu weet ik toevallig dat in de omgeving van onze oude woonplaats met flinke regelmaat scooters aangereden worden door auto’s, en dit zijn veelal snorscooters.
deze werden opvallend meer aangereden dan fietsers ook.
overigens snap ik t argument dat je haar anders niet goed zit ook weer niet, want als ik op de snorscooter naar t werk ging verwaaide onderweg sowieso mn hele kapsel (ondanks windscherm).
dus hoe dan ook zat mijn haar niet (of ik nou dus wel of geen helm op had).
overigens halen de meeste snorscooters in t echt met gemak de 30km/u of soms nog ietsje erboven en zijn ze lang niet allemaal keurig begrensd op de 25.
dat ze vervolgens de rijbaan op moeten vind ik dan weer niet logisch en ontzettend gevaarlijk gezien de snelheidsverschillen met t overige verkeer. Hier ook niks over gehoord eigenlijk, wel over die helmplicht.
Ik heb verder geen idee wat precies een snorfiets/brommer/scooter is, maar ik dacht echt dat het voor al dat soort voertuigen allang verplicht was om een helm te dragen. Dus het verbaast me enorm dat dat niet zo is, en het lijkt me een logische maatregel.