@[verwijderd]
Hele lastige vraag stel je hier zeg... Kijk je kan, denk ik, nooit voor een groep mensen bepalen hoe ze om moeten gaan, moeten reageren op iets dat sommige wel als racistisch zien en anderen niet.
Daar ligt ook direct het moeilijke. De ene persoon met een donkere huidskleur zou zich wel gediscrimineerd voelen bij bepaalde woorden of daden waar de andere zich niet gediscrimineerd voelt.
Wat er allemaal gebeurt is rondom de slavernij en apartheid is vreselijk. Ik denk dat elk fatsoenlijk mens het daar over eens is.
Wel is het zo dat ook blanke mensen als slaven werden gehouden. Hoe rijker je was, hoe lichter je slaaf van huidskleur.
Mijn familie was erg welgesteld (helaas heb ik er nog nooit iets van gezien, hahaha). Maar mijn oma herinnerde zich nog goed dat zij vroeger thuis blanke slaven hadden. Nu weet ik uit haar verhalen ook dat deze slaven keuring werden behandeld, een eigen huis op het terrein hadden, normaal te eten kregen, met feestdagen etc vrij hadden enzovoort.
Dus er is ook zeker in bepaalde mate onderdrukking van blanken geweest, zij het in mindere mate, maar ik heb nog nooit een blanke daar over gehoord. Terwijl dit ik nog maar ongeveer 125 jaar geleden is. En natuurlijk hebben mensen met een donkere huidskleur het echt langer slechter gehad met de apartheid ed. Toch heb ik het gevoel dat het ook wel soms snel als reden wordt genoemd als het even niet gaat zoals iemand het wil.
Neem het voorbeeld van Silvana Simons van afgelopen week. De politie schoot een blanke man neer en toch weet zij daar op de één of andere manier weer het onderwerp te brengen op mensen met een donkere huidskleur. Dat vind ik echt vermoeiend.
Er zijn denk ik aan beide zijden (ik weet even geen andere manier om dit te zeggen, want ik denk dat we geen tegenstanders zijn...) nog veel dingen te behalen op dit onderwerp.