Ik vind het lastig.
Bijv toen de eerste wat riep over dat zwarte piet racistisch was riep ik wat een onzin! Ik zag t niet als iets racistisch, maar na er meer over gehoord te hebben snap ik dat t voor sommige mensen wel zo is. Prima veranderen dan, daar heb ik geen enkele moeite mee, maar heb soms ook t idee dat we daar niks mee bereiken. Soms t gevoel dat tegen partij doorgaat totdat we gewoon als "onszelf" als piet gaan en de voor partij wil niks anders dan hoe t was. Efteling aanpassen? Helemaal prima.
Maar ik vind t idd soms beetje doorslaan dat ik eig niet kan zeggen dat mijn buurman afrikaan is, terwijl dat is hij toch gewoon? Hangt voor mij 0 waarde oordeel gewoon een feit, net zo goed als ik nederlander ben, niks meer en niks minder. En ja je hebt blanke mensen, witte mensen, zwarte mensen, bruine mensen, gele mensen. Dat is toch ook een feit. Maar er hangt zo iets negatiefs aan dat dat niet eens meer benoemd mag worden want discriminatie.
Ik vind discriminatie verschrikkelijk em vind dat we naar elkaar moeten luisteren en elkaar tegemoet moeten komen als bepaalde dingen kwetsend is voor mensen. Maar dat zelfs feiten niet meer benoemd mogen worden omdat t kwetsen is vind ik dan weer lastig.