Wat de hele discussie over racisme ingewikkeld maakt is denk ik dat veel mensen niet weten of begrijpen hoe racisme werkt. Veel mensen hebben bij racisme het idee dat dat iets heel bewust is wat iemand doet. Dat je er dus voor kiest om een racist te zijn en dat het om individuele acties gaat. Terwijl het juist heel vaak allerlei systemen in de samenleving zijn, en onbewuste dingen die mensen denken of zeggen zonder dat ze het zelf doorhebben. Zo heeft bijv iedereen vooroordelen, maar van veel daarvan zijn we ons zelf vaak helemaal niet bewust. Laat staan dat we het zelf doorhebben wanneer we ons onbewust door vooroordelen laten leiden.
Het is mij in elk geval wel duidelijk dat er nog veel racisme en discriminatie in de samenleving aanwezig is. Niet alleen tegenover mensen van kleur maar ook nog steeds vrouwen, homo’s, transseksuelen etc. Daar moeten we het met elkaar over hebben. Anders kun je er geen verandering in aan brengen.
Racisme is een onderwerp waar ik veel over lees en ik volg ook wat activistische types daarvoor. Sommige termen uit dat activistische wereldje zijn duidelijk en begrijp ik. Andere dingen snap ik niet of vind ik te ver gaan. Cultural approperation, is bijv zo iets wat ik niet goed begrijp of wat ik overdreven vind. Maar ik vind het een interessant onderwerp (racisme) en heb al heel veel bij geleerd.
Een vriendin van mij zegt trouwens altijd dat iedereen die denkt dat discriminatie in Nederland wel mee valt. Eens drie dagen lang met een hoofddoek door het leven moet gaan.