Overigens begrijp ik dondersgoed dat mensen soms uitgesteld vaccineren, dit wordt soms zelfs ook door artsen geadviseerd in bepaalde gevallen.
Ik zal ook de laatste zijn die ontkent dat er soms bijwerkingen aan vaccinaties zitten, maar ook aan antibiotica zitten (soms levensbedreigende) bijwerkingen, en daar hoor je niemand over?! Of geven mensen die hun kinderen niet vaccineren ook geen antibiotica aan hun kinderen? Ik heb namelijk geen idee hier over.

Overigens kan je bij de GGD een afspraak maken met een arts als je twijfelt om te vaccineren, deze legt je dan de voors en de tegens uit, met statistieken en onderzoeken. Ik vraag mij af hoeveel mensen die niet willen vaccineren zo'n gesprek hebben gehad? En wat dan je reden is om toch niet te vaccineren? Zelf ken ik namelijk niemand in mijn omgeving die niet vaccineert dus daar kan ik het niet vragen.

Verplicht vaccineren voor scholen, kdv's en bso's lijkt mij een prima plan. Maar dan moet men wel kinderen toelaten die om medische redenen niet gevaccineerd mogen worden.

• [verwijderd]

Sevenof9 het gaat mij om de vage verhalen van mensen die 'mensen kennen' die iets heel ernstigs (maar wel vaag en onduidelijk) hebben opgelopen na een vaccinatie. Het kan niet worden bewezen, na onderzoeken wordt er ook niets gevonden. Maar dat wordt dan niet geaccepteerd maar wel de wereld in geslingerd als 'ze stoppen het in de doofpot' en 'vaccinatieschade!'.
Dan heb ik het niet over die extreem zeldzame gevallen waarin een kind een allergische reactie heeft en zelfs overlijdt. Die heb je ook met paracetamol en ibuprofen en dat is verschrikkelijk maar geen realistische angst in de zin van 'daarom vaccineer ik niet'. Het zijn de indianenverhalen die mensen bang maakt.

De kans dat je kind iets krijgt van een vaccinatie is suuuuuper klein. De kans dat je kind iets krijgt van de paracetamol die je in zn anus stopt is groter. Maar dat is dan geen probleem? Waarom?

Het grote grijze gebied is er omdat men bang gemaakt wordt door onzinverhalen. Het RIVM heeft een heel goed en duidelijk schema samengesteld met behulp van de top in immunologie, kindergeneeskunde en de hele mikmak van over de hele wereld. Wil je afwijken, prima, schema is er niet voor niks, maar goed you're the boss. Maar niet vaccineren is gewoon dom, sorry.

Sevenof9 Dat klopt, ik denk ook niet dat je überhaupt ergens mee 100% van de anti vaccineerders kan bereiken.
Maar zoals ik mijn vorige post ook gezegd ben ik ook benieuwd naar redenen waarom mensen besluiten om hun kinderen niet te vaccineren. En ja, de kans is groot dat ik het niet eens ben met die redenen en zelfs medisch kan weerleggen, maar ik vind het altijd fijn om te weten waarom iemand iets niet doet. Daar kan ik weer wat van leren van mijn vooroordelen over anti vaccineerders.

Mary misschien een idee om contact te zoeken met die mensen en erover in gesprek te gaan?

• Mary hebben hierop gereageerd.

Sevenof9 Ik ken geen mensen in mijn omgeving die niet vaccineren. Een collega die zwaar gereformeerd is twijfelde eerst vanwege haar geloof, maar zij heeft haar kinderen toch volgens het rvp laten vaccineren en ze zelfs op eigen kosten de meningokokken gegeven.

• [verwijderd]

Mary Maar het gaat nergens over. Het is niet onderbouwd, en het heeft totaal geen grondslag. Ten eerste: is het zo dat er echt enorm veel babygrafjes van vóór de jaren 50/60 op de gemiddelde begraafplaats zijn? Geen idee, het is mij nooit bijzonder opgevallen (nog afgezien dat veel van die grafjes waarschijnlijk alweer geruimd zijn).

Maar ook áls het een feit zou zijn: waar stierven al die baby's aan? Het zal niet meegeholpen hebben dat er nog geen methoden waren om afwijkingen op te sporen vóór de geboorte, waardoor zwangerschappen niet voortijdig afgebroken werden. Daarnaast zijn de medische voorzieningen door de jaren heen enorm verbeterd waardoor er veel minder kinderen sterven tijdens de bevalling. Vroeger had je veel grote gezinnen die in relatieve armoede leefden.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.
        • fafa vindt dit leuk
          • [verwijderd]

Ik ken ze ook niet. Ik kom ze alleen tegen op fora en fb.

• [verwijderd]

Sevenof9 lol, oa jij toch? Of vaccineren jullie wel? (Ik ben het vergeten)
          Zo nee, waarom niet?

Manque Helemaal mee eens!

Beboeten heeft geen zin, maar weren op KDV of school is wat mij betreft een goede optie. En dan geldt er natuurlijk een uitzondering voor kinderen die wegens medische reden(en) niet gevaccineerd kunnen worden.

Verder vind ik vooral dat ‘doe je eigen onderzoek’ zo dom. Doen die mensen dat dan altijd als ze medische zorg/medicijnen nodig hebben? Zoals anderen hier al zeiden: dat vaccinatieprogramma is uitgebreid onderzocht door deskundigen. Vertrouw daar dan op!

Maar wie weet helpt betere voorlichting vanuit het RIVM wel en zorgt dat ervoor dat twijfelaars wel gaan vaccineren.

[verwijderd] Mijn vriend en zijn ex hebben samen gekozen voor niet vaccineren, ik vind het zelf een lastig onderwerp. Ik heb geen kind en ben ook (nog) niet zwanger en eerlijk gezegd weet ik het nog niet zo goed. Waar ik tegenaan loop is bangmakerij van mensen die heel erg tegen zijn en bangmakerij van mensen die heel erg voor zijn. Ik wil mezelf nog meer verdiepen hierin, zelf onderzoeken bekijken van beide kanten, misschien in gesprek met mensen. Ik heb veel gelezen maar ik ben geen professional hierin en ik ben sowieso niet anti dus niet echt representatief om mee in gesprek te gaan hierover. Ik heb op zp wel vervelende gesprekken gehad hierover dus ga dit ook niet meer doen op die manier. Voor mijn vriend ligt het gevoelig omdat zijn nicht is overleden aan bijwerkingen, ik zie het ook niet zitten om nu de keuze die hij samen met zijn ex voor hun kinderen heeft gemaakt te verdedigen, dat vind ik iets van hun tweeën. Mijn reacties in dit topic waren dus ook om aan te geven dat ik het plan van financiële gevolgen hoe dan ook slecht vind, welke keuze ik zelf ook zou maken uiteindelijk.

• [verwijderd]

Sevenof9 wat verschrikkelijk dat de nicht van je man is overleden 🙁 Hoe is dat gebeurd?

• [verwijderd]

Vulpen Ik ontken toch niet dat vaccinatie ziektes voorkomen?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] ik weet er niet heel veel details over. Het is ook lang geleden, mijn vriend is van 1971. Het is wel de reden dat hij en zijn broers dus zelf ook niet gevaccineerd zijn. Ik weet dat zijn nicht gezond was, zich goed ontwikkelde en na vaccinaties gehandicapt is geworden, ze kon daardoor niet meer thuis wonen en is uiteindelijk in de instelling waar ze woonde overleden. Ik vind dit ook een lastig onderwerp omdat ik natuurlijk nooit terug kan halen welk vaccin, of dat nu nog gegeven wordt en of ze misschien al een infectie had of ziek was op het moment van de vaccinatie. Dus het is nou niet keihard bewijs (vandaar ook dat ik niet een duidelijke voor- of tegen mening heb). Ik heb wel met andere mensen gesproken met vergelijkbare verhalen in hun zeer directe omgeving, een kerngezond kind dat na een vaccinatie ziek of gehandicapt wordt en overlijdt. Die dingen neem ik wel heel serieus. Verhalen als: autisme komt door vaccins en allergieën komen door vaccins vind ik onzin. Dat ongevaccineerde kinderen standaard gezonder zijn vind ik ook onzin. Mijn oudste stiefdochter die dus niet gevaccineerd is heeft add en huisstofmijt allergie en bijna altijd eczeem. Ik ben gevaccineerd en ik heb dit soort dingen allemaal niet.

• [verwijderd]

Sevenof9 heftig! Ik begrijp wel dat dat allemaal moeilijk en pijnlijk is om te achterhalen.
                    Sterkte voor je man!

Het idee dat scholen vaccins zouden mogen verplichten zou ik trouwens niet erg vinden. Als ouders het recht hebben om zelf te kiezen voor wel of geen vaccins, moeten ouders ook het recht hebben om te kiezen voor een school waar alle kinderen gevaccineerd zijn. Ik vind dan wel dat er ook scholen zouden moeten zijn waarbij dit geen verplichting is, zodat alle kinderen naar school kunnen gaan. De keuze van ouders om hun kind niet te vaccineren mag het kind de kans op goed onderwijs niet ontnemen.

[verwijderd] Uuh ik dacht dat jij de vraag stelde in hoeverre je kunt weten dat vaccinaties kindersterfte hebben voorkomen omdat ook andere factoren van belang zijn? Daar geeft dat onderzoek antwoord op. Als je iets anders bedoelde heb ik niets gezegd.