Sevenof9 daar ben ik toch wel over verbaasd. Wat is volgens hen de reden dan dat er zo veel ziektes verdwenen zijn in landen waar vaccinaties zijn?

Pimpelmeesje Don't shoot the messenger, maar de reden is volgens die mensen en grafieken die ze laten zien dat veel ziektes al sterk daalden vóór de invoering van vaccins en dat de oorzaak hiervan betere hygiëne en gezondheidszorg is. Ik vraag me ook wel eens of of dit (deels) klopt, daarom vind ik het ook zo'n lastig onderwerp. Het is meer dan geroep over bijwerkingen zegmaar 🙂

Sevenof9 hmm wat ik heb gezien van anti-vaccinatie ging meer over bijwerkingen, maar ik heb me er natuurlijk niet helemaal in verdiept. Het lijkt mij persoonlijk echt lariekoek.
      Ik stel mijn mening wel iets bij; ik ben nog steeds pro verplichten, maar alleen als de grens van het minimaal noodzakelijke percentage kinderen voor een veilige bevolking in zicht komt, en meer en betere voorlichting niet voldoende is.

Sevenof9 en daar gaat die link van Vulpen (promotieonderzoek juist precies naar dit thema) op in. Die aanname klopt dus niet.

Bloem
        die aanname klopt dus wel. De kindersterfte was al gedaald. Sinds de vaccinaties daalde deze nog meer, maar het onderzoek loopt sinds 1953 tot ? Als je alleen al kijkt naar hoe in dié periode hygiëne nog steeds flink verbeterd is, is die aanname dus helemaal niet zo raar.

Bloem Ik heb het niet over wat wel/niet klopt en ik ben ook niet van plan om het daarover te gaan hebben. Ik zeg alleen maar wat de reden van mensen is en dat het dus niet enkel om bijwerkingen gaat.

Voor die niet vaccineerders hier, hoe zouden jullie het vinden als kinderen alleen nog naar het kdv en of de reguliere basisschool mogen als ze gevaccineerd zijn?
        Ik heb er reguliere basisschool bij gezet omdat ik zelf denk dat er wel particuliere basisscholen zullen ontstaan waar je ook terecht kunt als je niet gevaccineerd bent. Geen idee of mijn aannames kloppen hoor.

Mary Ik zou mezelf nog geen 'niet vaccineerder' noemen maar voor het geval dat: ik zou dat niet erg vinden voor mijn eigen kinderen, ik zou namelijk sowieso al kiezen voor thuisonderwijs. Ik kan me voorstellen dat anderen dit wel vervelend zouden vinden.

• [verwijderd]

Sevenof9 is thuis onderwijs toegestaan in NL?

[verwijderd] Ja dat is toegestaan op basis van levensovertuiging als er geen school in de omgeving is die aansluit bij jouw overtuiging. Je moet dan vanaf dat een kind leerplichtig is jaarlijks een brief schrijven naar de leerplichtambtenaar om je keuze te onderbouwen. Je keuze moet ook voor elk kind in een gezin hetzelfde zijn, je kunt niet voor het ene kind wel thuisonderwijs kiezen en voor het andere niet. Als een kind eerder wel naar school is geweest mag het kind niet van school gehaald worden en vervolgens thuisonderwijs krijgen. Uitzondering is als een kind naar een school gaat die aansluit bij een bepaalde levensovertuiging, deze school dicht gaat en er geen andere school die hierbij aansluit op redelijke reisafstand is.

• [verwijderd]

Sevenof9 maar welke levensovertuiging hebben jullie dan dat er geen passende school te vinden is?

Ik vind thuisonderwijs altijd heel zorgwekkend en geen goede ontwikkeling..

[verwijderd] Ik vind dat de meeste scholen niet goed aansluiten bij het kind als individu. Als kinderen nog niet naar school gaan wordt het normaal gevonden dat kinderen zich op verschillende manieren ontwikkelen, als ze naar school gaan moeten ze ineens allemaal op dezelfde manier dezelfde lesstof tot zich nemen, terwijl het ene kind daar misschien nog niet aan toe is en het andere kind wel maar niet op de manier waarop het aangeboden wordt enzovoort. Het onderwijssysteem sluit niet aan bij wat we weten over de ontwikkeling van kinderen en ik vind het heel ongezond dat kinderen zoveel stil moeten zitten terwijl ze van nature beweeglijk zijn. Ik heb zelf tijdens mijn studie (pedagogiek) ervaring opgedaan op verschillende scholen maar vond alleen Iederwijs/democratisch onderwijs goed aansluiten bij de kinderen. Democratische scholen zijn meestal particulier en heel erg duur, ook niet bij ons in de buurt, dus hoewel ik dat graag zou willen weet ik niet of dat haalbaar zou zijn. Daarom zou ik dus kiezen voor thuisonderwijs en dan contact zoeken met andere thuisonderwijzers en daarmee afspreken zodat de kinderen genoeg sociale contacten opdoen en leren samenwerken. Eventueel ook voor bepaalde vakken waar wij zelf niet goed in zijn wel iemand inschakelen (ik ga geen natuurkundeles geven bijvoorbeeld) of op de basisschool thuisonderwijs geven en middelbare school niet. Het is ook een beetje kijken wat voor kind je hebt en wat daarbij past, dus in principe sluit ik niks uit hoor, ook geen school. Waarom het zorgwekkend zou moeten zijn weet ik niet, ik ken genoeg mensen die thuisonderwijs geven en hun kinderen, zijn gewoon normale mensen (in de zin van: vanalles wat qua levensstijl, opleidingen, beroepen), leuke en sociale kinderen.

Familie in Engeland doet aan thuisonderwijs, en zoals zij dat doen sta ik -iig voor een jonger kind- echt 100% achter. Zijn ook bijeenkomsten met lesjes en musea etc etc, als het mogelijk was en het kan in zo'n vorm in nl dan zou ik dat zeker overwegen.
                  Ik vind wel dat het goed in de gaten moet worden gehouden als mensen hier voor (kunnen?) kiezen, een kind is leerplichtig en scholen staan ook onder toezicht, het moet niet zo zijn dat kinderen niet leren schrijven ofzo.

Pimpelmeesje De thuisonderwijzers die ik ken in Nederland doen het inderdaad op de manier die jij beschrijft, ik heb nog geen kind ontmoet dat niet leert lezen of schrijven of wat dan ook, dat kan niet de bedoeling zijn. Het blijft wel thuisonderwijs, niet thuisvakantie 😉 Dat is in ieder geval hoe ik er tegenaan kijk.

Mary
                    ik snap het doel van je vraag niet helemaal. Maar om er antwoord op te geven; dat zou ik niet tof vinden. Maar lijkt me niet meer dsn logisch toch? Of begrijp ik je vraag verkeerd?

• Mary hebben hierop gereageerd.

Mammielove Nee volgens mij begrijp je de vraag goed hoor. Ik vroeg mij inderdaad af hoe mensen die niet vaccineren het zouden vinden als hun kind niet meer naar het kdv of school zou mogen. Zodat je bijvoorbeeld bent aangewezen op een privé school of thuisonderwijs. Ik kan mij namelijk voorstellen dat dit zachtjes gezegd erg vervelend zal zijn?

Mary
                        Klopt inderdaad. Gelukkig zie ik dat hier er nog niet van komen.

Zullen ze eerst de grondwet moeten aanpassen. Succes!

Wat ik me afvraag hè...

Als mijn kind niet wordt ingeënt omdat hij in de groep valt die medisch gezien liever niet kan worden ingeënt (zoals aangegeven door de CDC@usa en ik denk ook wel het RIVM), en hij gaat naar de basisschool. Moet ik me dan voor hem verantwoorden en hopen dat de directeur mijn verhaaltje goed genoeg vindt??

Dat kán toch niet waar zijn?