iMoeder Nee ik zie dat hetzelfde. Alleen momenteel zitten we niet meer in een situatie van survival of the fittest, we zitten in een situatie vol met supermarkten met een overvloed aan eten. Ik heb al in een eerdere post gezegd dat ik op een onbewoond eiland (wat zo vaak aan veganisten gevraagd wordt) ook gewoon vissen ga vangen als ik niks te eten heb om maar wat te noemen, want ik heb een overlevingsinstinct. Voor mij is het echter geen excuus om dieren massaal uit te moorden en te mishandelen terwijl we ze niet nodig hebben en er nu alternatieven zijn. Dus ik heb geen morele bezwaren tegen het eten van een dier, wel tegen het onnodig eten van een dier.
[verwijderd] dat klopt, daarom is het ook belangrijk voor veganisten om b12 bij te slikken. Vitamine b12 komt namelijk alleen voor in dierlijke producten tegenwoordig. Ooit kregen we het ook binnen via plantaardige voeding doordat die toen nog niet zo schoon was als nu en het via de grond in ons lichaam kwam, het is namelijk een vitamine die geproduceerd wordt door bacteriën. Nu is onze grond dood en de groente brandschoon. Wellicht als je een eigen tuin hebt en die bemest met compost van je composttoilet en de grond zich een tijd laat herstellen en je je groente niet al te schoon wast, dat je dan weer b12 via de grond binnen kunt krijgen, maar ik vind dat niet betrouwbaar en neem liever een supplement 😉