Okee, ik heb in word even een boek geschreven net, ga het hier kopiëren. Voor wie het niet wil lezen: sorry dat je zoveel moet scrollen! Als je dit wel gaat lezen: respect!! En succes gewenst 😛
Op je vraag @[verwijderd]: Ik herken het, ik raak soms ook in de knoop met mezelf. Vaak vind ik mijn keuzes gemakkelijk, maar soms ook moeilijk. Waar trek je een grens als het gaat om duurzaam leven? Compleet blut raken doe ik in ieder geval niet. Ik denk dat ik goedkoper uit ben dan bijna alle mensen die niet duurzaam leven of hier niet mee bezig zijn, dus geld is voor mij het probleem niet.
Dingen die ik doe:
1. Veganistisch leven.
Dit is denk ik wel de grootste bijdrage die ik lever aan het milieu en dierenwelzijn. Ik werd vegetariër toen ik 17 was, veganist toen ik 27 was. Inmiddels alweer bijna 2 jaar veganist! De laatste drie jaar dat ik vegetariër was, waren voor mij een langzame transitie naar veganisme. Ik begon met geen dierlijk stremsel meer kopen, geen gelatine, alle dierlijke producten vervangen voor biologische producten. Uiteindelijk ben ik deze biologische producten gaan vervangen voor plantaardige versies ervan en op een gegeven moment heb ik een knoop doorgehakt om volledig te stoppen met de consumptie van dierlijke producten, ook als ik nog geen vervanger had gevonden. Ik wil eigenlijk iedereen die nog dierlijke producten gebruikt aanraden om één of meerdere documentaires te kijken. Niet over gezondheid, maar echt over hoe het eraan toe gaat met de dieren die worden gebruikt voor ons eten, ook de biologische linksdraaiende vrije uitloop scharrel varianten. Die documentaires zijn heel vervelend om te zien en dat maakt voor mij al duidelijk: als het vervelend is om naar te kijken, waarom steun ik dit dan door ervoor te betalen?
Hebben we deze producten nodig? Nee, er zijn heel veel mensen die prima gezond leven op een plantaardig dieet. Is het natuurlijk voor mensen om vlees te eten? Ik weet het niet, wat is natuurlijk? En is dit relevant? Wat ik wel weet, is dat als mensen een dier zien, we de neiging hebben om dit dier vol bewondering te bekijken, of te knuffelen, te fotograferen enzovoort. Niemand denkt: lekker, daar zet ik mijn tanden in! Dat vind ik een groot verschil met carnivoren en omnivoren, als die een dier zien dan zien ze gewoon eten, verder niets. Ik neig er daarom naar om te zeggen dat het op dit moment niet natuurlijk is voor mensen om dierlijke producten te gebruiken. We hebben het nu niet nodig om te overleven. Vroeger aten we vlees ter overleving, dat vind ik een heel ander verhaal en daar zul je mij nooit over horen, we hebben namelijk een overlevingsinstinct. En ja, op dat onbewoonde eiland ga ik ook gewoon vissen vangen in plaats van mezelf uithongeren Gelukkig woon ik niet op een onbewoond eiland en kan ik al mijn eten gewoon kopen.
Leer, wol, bont enzovoort koop ik ook allemaal niet. @[verwijderd] vroeg me naar de duurzaamheid van synthetisch leer en of dat niet slechter is dan dierlijk leer. Ik heb dit uitgezocht en hiervoor de Higg Material Sustainability Index gevonden. Dit is een website waar je de duurzaamheid van verschillende materialen kunt vergelijken. Hieruit blijkt dat leer van koeien een stuk vervuilender is dan synthetisch leer. Kangaroeleer is dan bijvoorbeeld weer minder vervuilend, maar dat heb ik nog nooit in een winkel gezien toch koop ik zelf nooit producten van synthetisch leer. Wel van gerecycled canvas (mijn schoenen), maar er is tegenwoordig ook ananas leer en andere plantaardige materialen om schoenen van te maken.
Hier de vergelijking tussen koeien-, geiten- en synthetisch leer: https://msi.higg.org/compare/193-148-149
Qua boodschappen heb ik niet het idee dat ik er zoveel geld aan kwijt ben. Vleesvervangers kunnen soms duur zijn, zoals 4 euro voor sommige producten van de vegetarische slager. Maar bij de AH heb je ook goedkopere van rond de 1,60 per verpakking, dus dat valt heel erg mee en is vergelijkbaar met of goedkoper dan vlees. Verder eet ik natuurlijk niet alleen voorverpakte vleesvervangers, maar haal ik veel voedingsstoffen uit bijvoorbeeld peulvruchten. Soms kook ik ze gewoon, soms maak ik er zelf burgers van (afhankelijk van hoe lui ik ben ) Een pak met 500 gram linzen van HAK kost bijvoorbeeld 1,59, dus ook die kosten vallen heel erg mee, het is 1 euro goedkoper dan 500 gram half om half gehakt bijvoorbeeld. Je kunt gemakkelijk goedkoper uit zijn met een plantaardig dieet dan met een omnivoor dieet, het is maar net welke keuzes je maakt.
2. Kleding
Ik koop alleen nog mijn ondergoed en sokken nieuw, verder koop ik nooit meer nieuwe kleding. Al heb ik trouwens een uitzondering gemaakt voor een Harry Potter trui, dat moet ik dan wel eerlijk bekennen 😉 Ik vind dat ik niet veel kleding nodig heb, ik heb zat broeken, shirts, vesten, truien enzovoort. Daar kan ik dus voorlopig wel mee vooruit en dan denk ik dat ik minder in mijn kast heb liggen dan de meeste van jullie (vooroordeel, gebaseerd op reacties van mensen die allemaal vinden dat ik zo weinig kleding heb). Als ik wel iets nodig heb ga ik naar de kringloopwinkel, er zitten er hier twee in de buurt. Daar vind ik eigenlijk altijd wel iets leuks. Ik organiseer ook twee keer per jaar een kledingruil. Als ik dan toch op kleding ben uitgekeken ruil ik met anderen en zo wordt er niets verspild en heeft iedereen weer iets nieuws. En het is supergezellig! Qua schoenen heb ik voor elke weersomstandigheid of activiteit één paar. Ik heb: hardloopschoenen, wandelschoenen, warme schoenen voor de winter, sneakers voor lente en herfst (dit is dus één paar), 1 paar soort van ballerina’s voor heel-warm-weer-maar-dat-je-geen-sandalen-aan-mag-op-je-werk-dagen, sandalen en dan nog een paar teenslippers en een paar regenlaarzen, beide heb ik al 12 jaar, vraag me niet hoe die dingen heel blijven. Mocht ik écht iets nieuws nodig hebben en dit niet tweedehands kunnen vinden, dan zou ik dit kopen van een fairtrade eco kledingmerk. Kijktip: The True Cost op Netflix. Geloof me, dit is een geweldige documentaire en als je die gezien hebt is de H&M ineens niet zo leuk meer om te gaan winkelen. Voor dit en voor veganisme geldt voor mij ook dat, als je eenmaal de ethiek erachter door hebt, het heel moeilijk is om terug te gaan naar hoe je daarvoor leefde. Dit maakt het duurzaam en diervriendelijk leven dus echt veel gemakkelijker.
3. Boodschappen
Ik neem zelf zakjes mee naar de winkel! Niet alleen de tassen om de boodschappen in te vervoeren, maar ook netjes om groente in te doen die niet in plastic verpakt is. Soms ga ik daarvoor ook naar de markt of koop ik groente van een lokale biologische boerderij, maar hier zit nog wel een verbeterpunt want ik ga ook vaak gewoon naar de supermarkt ivm zogenaamd tijdgebrek (oftewel ik heb wel tijd maar ga liever iets leuks doen dan een halve dag overal mijn boodschappen vandaan halen). Ik koop zeker niet altijd biologische boodschappen. Ik vraag me namelijk af hoeveel zin het heeft. Bijvoorbeeld: biologische courgette in plastic of niet-biologische courgette zonder plastic? Dan kies ik die zonder plastic. Dit geldt ook voor macaroni, de niet-biologische zit in karton en de biologische in plastic. Geen idee waarom, maar dan koop ik dus geen plastic. Ik heb trouwens ook een moestuin en dat bespaart enorm veel geld en alle groente daaruit is biologisch. Kost wel veel tijd, maar het is best intensief werk dus ik zie dat dan maar als vervanging voor sport.
4. In huis
We hebben zonnepanelen. Verder staat de verwarming hier overdag vaak niet aan. Ik heb het dan ook niet koud, geen idee waarom. Ik vergeet hem altijd aan te zetten. Ik heb hier de hele dag in 16,5 graden gezeten, heb hem net aangezet op 18 graden. Is ook gewenning denk ik, het is niet zo dat ik ga zitten koukleumen de hele dag. Ik heb wel een vest aan en sloffen maar verder geen bijzonder dikke kleding. We laten geen apparaten op stand by staan. Verder hebben we een kleine, duurzame koelkast, geen vaatwasser en geen droger. We hebben een niet-elektrische mixer en niet-elektrische hakmolen. We koken nu nog op gas, maar krijgen waarschijnlijk een nieuwe keuken en dan ook een andere aansluiting zodat we niet meer op gas hoeven te koken (huurwoning dus verder niet echt controle over). Als de verwarming aan gaat is dat trouwens alleen beneden in de woonkamer en keuken, in de rest van het huis staat de verwarming uit. Een heel groot verbeterpunt is het douchen: dat is echt mijn guilty pleasure. Mijn hoofd zit vaak zo vol en onder de douche voelt het alsof de gedachten en de drukte van me afspoelen. En dan het liefst ook nog met heel warm water.
Afval scheiden we en probeer ik ook te verminderen door dus zo min mogelijk verpakkingen te kopen. Ik gebruik ook geen plastic bekers op mijn werk en heb mijn collega’s hierop aangesproken, nu lopen ze een paar meter naar de keuken om een echt kopje te pakken. Dat was eerder blijkbaar te ver ofzo… Verder ben ik pas net begonnen met afval verminderen, dus hier is nog veel winst te behalen. Wat ik dan wel weer goed doe: ik koop geen spullen. Niet nieuw in ieder geval. Alles hier in huis is tweedehands gekregen, gratis overgenomen of het was wel nieuw maar een cadeau, of ik heb het ooit gekocht toen ik hier nog niet mee bezig was.
5. Vrijwilligerswerk
Ik heb me aangesloten bij een Transition Towns initiatief waarmee we veel organiseren rondom duurzaamheid. Dit is echt heel erg leuk en gezellig en we doen dingen waar mensen heel enthousiast van worden. Ik vind het leuk om mensen te inspireren op een positieve manier. In veel plekken zit wel zo’n initiatief dus wie het leuk vindt: ga vooral even googlen. Het is een wereldwijde beweging.
6. Opvoeding
Duurzaam leven is niet alleen iets van mij, we willen de kinderen dit ook meegeven door ze eerlijk te vertellen over waar kleding vandaan komt en wat er nodig is om dierlijke producten te eten. We willen ze informeren zodat ze hun eigen goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. Momenteel hebben ze er beide voor gekozen om veganist te zijn (de jongste met uitzondering van kinderfeestjes) en hebben ze met een vriendinnetje een milieuclub opgericht en gaan ze samen zwerfafval opruimen, heel schattig! Ze hebben ons natuurlijk als voorbeeld, maar dit komt wel echt vanuit hunzelf, andere interesses steunen we net zo goed.
Over het algemeen vind ik dat ik veel geld bespaar door geen nieuwe spullen en kleding te kopen en door goedkope boodschappen te doen. Ik ga trouwens ook niet met het vliegtuig en als ik ergens dichtbij moet zijn ga ik met de fiets en niet met de auto (die ik wel heb voor het werk en om de kinderen op te halen in the middle of nowhere bij hun moeder waar geen bus stopt). Ik geloof dat ik nu maar ga stoppen anders schrijf ik nog twee keer zoveel als dit… Als je tot hier gekomen bent vind ik het knap!