Sevenof9 Ik snap het. Ik heb geen wetenschappelijke onderzoeken gelezen over vegetarisch eten VS af en toe vlees eten. Ik weet eigenlijk ook niet of die er zijn, het lijkt me nogal lastig te onderzoeken. En over voeding, vitamines etc zijn sowieso weinig onderzoeken. Ik weet wel dat is aangetoond dat veel (rood) vlees eten, met name vleeswaren, slecht voor je is. Vooral de kans op maag- en darmkanker neemt flink toe. Er is ook aangetoond dat de kans op tekorten enorm toe neemt met een vegetarisch / veganistische dieet. Veganistisch meer dan vegetarisch. Alleen dat vegetariërs over het algemeen gezonder zijn en ouder worden dan mensen die dagelijks vlees eten. Dat komt dan vooral omdat ze meer groenten eten.
Bij gebrek aan bewijs vaar ik doorgaans op logisch denken. Wij zijn geëvolueerd op een dieet van veel plantaardig eten, aangevuld met wat vlees en vis. De laatste 10.000 jaar (sinds de landbouw revolutie) zijn daar eieren, melk en andere zuivel bij gekomen. Onze darmen en rest van het lichaam is daarop ge-fine tuned (ik kom even niet op een goede vertaling). Dus lijkt dat me een goede, uitgebalanceerde keuze; veel plantaardig, klein beetje vlees/vis en wat zuivel. Melk drink ik zelf niet, behalve in de koffie. Maar mijn kinderen drinken wel melk.