[verwijderd] wij eten zeg maar bewust vlees. Dus niet elke dag (2x in de week en 1x per week vis) en koop dan bv. vlees bij koop een koe. Dan weet je ook wat je eet/waar het vandaan komt en hoe de koe geleefd heeft.
Het lastige vind ik vooral, bijna altijd kies tussen 2 kwaden. Want ook aan soja en tofu kleven milieunadelen. Ik denk dat je beter vlees kunt eten van eigen land bv. (want tofu heeft ook verwerkingsproces, moet geïmporteerd worden enz. ) Maar het hangt er allemaal om.
Maar goed, wat wij wel veel doen: tweedehands kopen (en verkopen), geen (zo min mogelijk) eten weggooien, niet kopen bij alie/action enz.
Groente/fruit proberen we vers bij de boer te halen, zo min mogelijk import spul. (dus ook met het seizoen mee eten).
Maar ja, er zijn nog 1000x die beter kunnen bij ons hoor. We fietsen veel, maar rijden ook regelmatig, koop ook nieuwe kleding bij h&m bv, ik heb zoveel gevolgen, dat ik volgens mij die afdruk nooit en te nimmer meer ga goedmaken. En de verwarming staat hier ook gewoon altijd op 21 graden.
Mijn huidige voetafdruk volgens de WNF voetafdruk test is wel 3,41 hectare. Dat is wel flink, als iedereen zo leeft hebben we 2 aardes nodig. Ga toch nog maar eens kijken hoe we dat kunnen verbeteren.