Hooyo-shimbir Ik zag ze toevallig al boven elkaar staan op bol, dus ik heb het nog maar extra benadrukt bij mijn ouders. En anders bestel ik het werkboek er later gewoon los bij. 😉
Kan je dochter het ook goed vinden met haar huidige klasgenoten en dus leeftijdsgenoten?
Mijn zoon heeft ook een half jaar in een hogere klas gezeten en is toen na de zomervakantie weer terug gegaan naar zijn normale klas. In de groep hoger had hij maar 2 vriendjes en werd hij door de rest van de klas genegeerd omdat hij jonger was maar een stuk slimmer.
Ook hier een klein tenger mannetje, dus ik ben maar wat blij dat hij 'pas' met 12 jaar naar de middelbare school gaat. Alhoewel ik hem dan waarschijnlijk alsnog te klein zal vinden haha.

Mijn dochter heeft al jaren dit boek https://www.bol.com/nl/f/encyclopedie-voor-de-jeugd/38716922/ . Alleen hebben wij het voor 1/4 van de prijs, omdat de kaft licht beschadigd was. De juf vroeg in groep 6 al hoe ze toch zoveel wist over vanalles en toen zei ze dat dat o.a. door deze encyclopedie kwam. Met 8 jaar ofzo gekregen en hij ligt nog standaard in haar kamer en wordt regelmatig gelezen. Geschiedenis, aardrijkskunde, dieren, het sterrenstelsel, echt alles komt aan bod.

@Hooyo-shimbir Ik zou haar lekker haar gang laten gaan hoor. Fijn dat ze zichzelf zo goed kan uitdagen. Ik herken het niet zo extreem bij mijn kinderen maar zij zitten op fulltime hb onderwijs en ik vermoed dat ze daar al aardig aan hun trekken komen. Thuis houden ze zich meer bezig met fantasiespel/ creativiteit. Ze lenen wel graag infoboeken bij de bieb maar de oudste vooral veel gewone leesboeken. Ook in het engels nu omdat ze volgend jaar naar het tweetalig gymnasium wil. Ze is ook zelf een boek aan het schrijven. Ze tekenen en knutselen veel en spelen ook veel gewoon fantasiespel.

Houdt er maar rekening mee dat als ze wordt doorgetoetst dat ze gewoon gelijk heeft en prima met groep 8 mee kan doen 😁 Die hb klas, is dat een dag in de week of fulltime? Hoe staat ze daar zelf in?

Mijn dochter zoekt daar meer over uit dan mijn zoon.
    Ik laat haar ook lekker gaan hoor, de stof die op een doorsnee basisschool behandeld wordt is toch zo beperkt.
    Laatst had ze haar werk deels met hiërogliefen gemaakt met een verwijzing naar een geschiedenisboek op school, zodat de juf er zelf achter kon komen wat ze had geschreven. Tja, dat wordt niet gewaardeerd, op een stapel gelegd en je hoort er niets meer van.

• Jaime hebben hierop gereageerd.

Jootje Laatst had ze haar werk deels met hiërogliefen gemaakt met een verwijzing naar een geschiedenisboek op school, zodat de juf er zelf achter kon komen wat ze had geschreven. Tja, dat wordt niet gewaardeerd, op een stapel gelegd en je hoort er niets meer van.

Hahaha briljant 🤣

7 dagen later

@Mary (en de rest) nog een leuke boeken tip: het mysterievan niks en oneindig veel snot. Het wonder van jou en je biljoenen bewoners. Het raadsel van alles wat en leeft.

Met Het mysterie van niks en oneindig veel snot is de grensverleggende non-fictietrilogie van Jan Paul Schutten en Floor Rieder compleet. De eerste twee delen, Het raadsel van alles wat leeft en Het wonder van jou en je biljoenen bewoners werden bejubeld in binnen- en buitenland; in Nederland gingen er bijna 100.000 exemplaren over de toonbank en de boeken werden aan elf landen verkocht. Het laatste deel is het spectaculaire sluitstuk van de trilogie. 

• Mary hebben hierop gereageerd.
      • Mary en Owl vinden dit leuk

Hooyo-shimbir Oh dat klinkt inderdaad erg leuk en interessant! Ga ik binnenkort bij de bieb eens voor kijken.
        Mijn zoon houdt sowieso wel van boeken met humor, zo is hij ook fan van de treehouse serie.

Mijn oudste is HB (net aan officieel volgens de IQ test) en ADHD. Die ADHD vind ik zelf meer ADD want echt druk is hij niet (meer). Hij is 15. De basisschool loopbaan was bij hem kort gezegd dramatisch. Sinds hij medicatie kreeg voor de ADHD ging het beter. Alleen heeft hij dus alleen maar (IQ)testen gemaakt zonder medicatie. Hij zit nu op het VWO en dat gaat goed. Hij voelt zich daar thuis, heeft aansluiting.

Mijn dochter van 8 is naar mijn inschatting slimmer dan haar broer. Van baby af aan heel snel met alles. Ze kon erg vroeg goed praten, liep met 9 maanden, kon als 4 jarige al puzzels maken van 50 stukjes. (Toen ze in groep 1 kwam en die houten puzzels met vormen zag snapte ze daar niks van. Vond ze baby puzzels) In groep 1/2 liep ze enorm voor. School overwoog om haar groep 2 te laten overslaan. Maar toch niet gedaan. Groep 3 had ze echt moeite ineens om mee te komen. Lezen liep ze mee achter, rekenen ook. Groep 4 ging redelijk en liep ze langzaam aan alles weer in. Nu in groep 5 gaat het heel erg goed. Ik denk vooral door de juf die haar veel meer ligt. Alleen nu begint ze dus weer aan te geven dat het makkelijk is en dat ze zich verveelt.

De jongste is wel een slim manneke. Maar niet bovengemiddeld naar mijn idee.

• [verwijderd]

Voor onze oudste is de thuisbegeleiding gestart omdat wij vastlopen in de opvoeding van een zeer eigengereid en autonoom mannetje. Uiteindelijk zal er ook een IQ test afgenomen worden maar zover zijn we nog niet.

Morgen komt ons picto planbord binnen, ben erg benieuwd of dat meer structuur en vooral zelfstandigheid biedt. Nu moet ik elke dag opnieuw hetzelfde uitleggen, tot vervelens toe.

Iemand ervaring met zo'n planbord?

[verwijderd] Ja, die hebben wij ook een paar weken geleden aangeschaft. Voor dochter die graag weet waar ze aan toe is, erg fijn! Heb zo gauw geen foto op telefoon en lig in bed. Mocht je het willen, wil ik het wel even doen morgen.
          We zijn bv ook bezig met zelf leren spelen. Staat ook op planbord en we gebruiken dan een timer. Die gebruiken we meerdere keren per dag. Ding van 5 euro van hema. Maar het geeft duidelijkheid in hoeveel tijd ze soms heeft voor dingen.

• [verwijderd]

Ik heb tijdens een slapeloze nacht (eerste inentingen) het planbord ingericht. Opstaan, bed opmaken, kleren aantrekken en ontbijten. School inclusief de gymlessen en eetmomenten. Naschoolse activiteiten, sport en speelmomenten thuis, avondeten en avondritueel (bad, bed) en alle andere "verplichtingen" zoals kamer opruimen staan er op.
          De leuke dingen zoals spelen met vriendjes, of een dagje uit, moeten nog ingevuld worden. Dat doe ik morgen in overleg met de oudste.

Plan is om elke dag vinkjes te plaatsen als hij zich aan de structuur houdt, en in het weekend mag hij dan iets leuks uitkiezen.

Ik hoop dat dit regelmaat en structuur biedt. Voor mij ook goed want mijn hoofd heeft behoefte aan structuur.

• Nieke hebben hierop gereageerd.

Wij hebben ook een planbord, ik vond het fijn werken en mijn kinderen ook.

[verwijderd] Is het haalbaar voor hem om zich een hele dag (en een hele week) aan de structuur te houden? Anders is de beloning niet haalbaar en daardoor ook niet motiverend.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Nieke als hij wil, kan hij het. Maar zijn eigen wil is erg sterk, dus doen wat we vragen kost veel moeite omdat hij tegen zichzelf vecht.
              We zullen zien of het werkt, en anders passen we het plan aan.

• Nieke hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] En het plan samen met hem maken? Hier helpt het tenminste heel goed om ze zelf inspraak te geven. Op het moment dat ze dan in discussie willen gaan, verwijs ik ook naar dat het hun eigen plan/bedenksel was en vaak hebben ze dan zo iets van 'o, ja...'.

7 dagen later
                  • [verwijderd]

Jootje

Dank je voor de tip! Onze oudste wordt volgende week 8 en ik heb een tweedehands exemplaar via bol gekocht 🙂

• [verwijderd]

Nieke

Heb het laten liggen maar wil morgenmiddag met de oudste het planbord door gaan nemen. Wil hem inderdaad ook inspraak gaan geven.

4 dagen later

Even benieuwd; wanneer en hoe merkten jullie dat je kind anders/sneller/creatiever/etc was? Hoe oud waren jullie kinderen toen en wat deden ze (of deden ze juist niet) waardoor er belletjes gingen rinkelen?

Bij ons zit hoogbegaafdheid in de familie (ben er zelf wel vaker van “verdacht” maar nooit formeel getest). Omdat er bij mij en anderen in mijn familie nooit op heel adequate wijze op in is gespeeld, met flink wat negatieve consequenties van dien, merk ik dat ik extra oplettend ben bij mn dochtertje (1,5). Het laatste wat ik echter wil is spoken zien, vandaar ook mijn vraag.

Koekie83 ergens tussen 2 en 3 toen een kdv leidster er over begon. Daarvoor vond ik hem "normaal" omdat mijn neven en nichten ook slim zijn. Zijn nichtje ontwikkelde zich qua taal zelfs nog sneller.
                    Maar ik vind het bij de andere twee nog steeds lastig. Voor mij zijn mijn kinderen de norm en daardoor durf ik er pas wat van te zeggen als ze echt gaan leren.
                    Mijn kinderen hebben ook niet van die standaard zaken waar iedereen over begint. Ze maken geen puzzels ver boven niveau (ze gaten het namelijk om te puzzelen), ze praten veel en uitgebreid, maar dat doen wij ook, ze lopen lange tijd wel wat voor, maar niet overduidelijk.

Ik denk pas op de basisschool. Daarvoor waren ze wel vlot, maar weinig vergelijkingsmateriaal; dus ik dacht dat het normaal was en sowieso ontwikkelen ze zo jong vaak echt met sprongen. De jongste is nu bijna 3 en behoorlijk bijdehand, maar geen idee of ze HB is. Ze heeft er iig op dit moment geen ‘last’ van. Ik ben heel benieuwd hoe het volgend jaar op school zal gaan. Toen ging het bij de middelste pas ‘mis’. Tot die tijd was ze een heerlijk, vrolijke, onbezorgde, slimme peuter. Ik geniet er nu bij de jongste dus maar extra van, omdat ik niet weet hoe het straks op school zal gaan.

Femkes
                      Hier zijn het ook niet de typische dingen, zoals heel jong lezen (al zullen ze het vast oppikken als het ze aangeboden wordt, maar ze vragen er niet naar).
                      Maar ze hebben wel een enorm brede interesse en leggen erg snel verbanden. Het zijn ook meer beta’s, heb ik het idee.