[verwijderd] en of ik wel slim genoeg ben (ben ambulant begeleider), als ik soms collega’s termen hoor gebruiken, ik gebruik zelf geen ‘dure’ woorden in mijn vakgebied, maar voel me dan dom omdat ik het anders zeg maar hetzelfde bedoel.
Dat zie ik juist als iets positiefs, als mensen met gewone woorden kunnen zeggen wat ze bedoelen in plaats van met vaktechnische woorden. Zéker bij een beroep als dat van jou, waarin je veel contact hebt met mensen, dan is het juist belangrijk als je het over de inhoud kunt hebben in plaats van alleen maar te schermen met woorden die de gewone mens niet gebruikt!
@[verwijderd] Vervelend dat je zo'n last hebt van faalangst! Ik heb/had dat ook heel erg, de enige reden dat ik het nu minder heb, is omdat ándere mensen op mijn werk erop vertrouwden dat ik iets kon, en toen bleek ik het inderdaad te kunnen, ik ben daar nog steeds vaak heel verbaasd over (en zoals ik al schreef, er hoeft maar íéts mis te gaan en mijn zelfvertrouwen verdwijnt als sneeuw voor de zon...). Ik vrees wel dat dat dé manier is om faalangst te lijf te gaan, ervoor zorgen dat je succes-ervaringen op doet. En succes-ervaringen zijn alleen mogelijk als je íéts doet, de kunst is dan denk ik om te kijken of je iets kunt doen waarop de kans op falen niet te groot is maar waarvan je wel nieuwe dingen gaat leren. En verder heel concreet: elke dag aan het einde voor je gaat slapen 3 dingen opnoemen die je die dag goed gedaan hebt. Kan ook heel klein zijn, dat je lekkere koffie gezet hebt, dat je leuk hebt gespeeld met je kind enz.