Ysabella Inderdaad wat Vulpen zegt: dat loopt erg uiteen denk ik.
Het ene kind zal inderdaad met 2 jaar al letters herkennen, vaak begint het dan inderdaad met de letter(s) van de eigen naam of de m want mama. Een ander kind zal pas 6 zijn als hij dit gaat doen. Het ene kind zal bij de kleuters zichzelf leren lezen en het andere kind begint er pas mee in groep 3. Maar in groep 2 worden letters aangeboden (volgens mij wel rond de 15 letters) dus dan zal een kind wel letters kunnen herkennen. Natuurlijk wordt in groep 3 alles aangeboden maar het scheelt wel echt als kinderen al iets herkennen. Daar werken ze bij de kleuters dus wel al aan.
Fonemisch en fonologisch bewustzijn spelen een rol bij het uiteindelijk leren lezen. Hier wordt bij de kleuters al mee geoefend. Hieronder vallen bijvoorbeeld hakken en plakken (vis is v-i-s en v-i-s is vis), horen wat de eerste/middelste/laatste klank van vis is, rijmen etc.
(Auditieve/visuele objectivatie, auditieve/visuele discriminatie, analyse, en synthese etc spelen hier allemaal een rol bij en zijn heel veel oefeningen in. Als je wilt kan ik deze begrippen meer uitleggen en bepaalde oefeningen erbij noemen)
Al met al zou ik dus zeggen dat kinderen in groep 2 bepaalde letters leren en kunnen herkennen omdat dit dan (vaak?) al aangeboden wordt. Dus 5 jaar gemiddeld. Maar het loopt erg uiteen en het is dus niet raar als een driejarige al met letters bezig is of dat een kind het in groep 3 pas echt doorkrijgt.