Cowgirl80 nee zo bedoel ik het helemaal niet.
ik bedoel dat ieder voor zichzelf bepaalt welke offers hij wil maken om een steentje bij te dragen.
En ik vind niet dat je een ander aan mag vallen op die keuzes.
Ik ben zelf vegetarier, maar ik verlang niet van alle vleeseters dat ze zich verantwoorden naar mij. Zelfde geldt voor all-inclusive bezoekers.
Zo heb ik ook lang gedacht. Maar hoe meer ik ervan doordrongen raak dat we met zn allen echt echt fout bezig zijn, vraag ik me af of dat niet onderhand een te softe benadering is.
Want waarom zou ik iemand niet aan mogen spreken op iets wat ook mij aangaat? Het is ook mijn lucht die vervuild wordt door alle auto- en vliegverkeer, het is ook mijn planeet die zn tropisch regenwoud kwijtraakt om veevoer te produceren, en het is mijn huis dat onder water loopt als de zeespiegel stijgt.
Ik denk persoonlijk dat we het punt van "iedereen is verantwoordelijk voor wat hij zelf bijdraagt" voorbij zijn. Want blijkbaar werkt dat niet genoeg.
En daarbij denk ik dat wij als mondige, geprivilegeerde wereldbewoners de plicht hebben om op te komen voor degenen die dat niet zelf kunnen. Kinderen, dieren, maar ook in dit geval: mensen die geen keuze hebben dan om mee te werken in het foute systeem. Want hey, je kinderen laten verhongeren of een fooi aanpakken van een rijke toerist. Dat is natuurlijk geen echte keuze. Mensen die nog nooit van een vakbond of minimunloon hebben gehoord.
Ik vind dat je daar voor op mag komen. En als dat betekent dat ik me dan bemoei met de keuzes van een ander... soit
Slechte dingen gebeuren door goede mensen die wegkijken.