Sneeuwvlok Is het hetzelfde kind waarbij ook mogelijk dyscalculie speelt
Klopt, dat is H ja. De dyscalculie is nooit bevestigd, maar met haar opleiding ook niet echt relevant meer om nog te onderzoeken. Ze heeft een rekenmachine 😉
Ze heeft 3 keer een diagnostisch onderzoek gehad, de eerste keer was ze te jong om echt iets te kunnen doen. De 2e keer was in groep 4, toen bleef ze hangen op twijfel. Vanuit daar heeft ze speltherapie gehad waar ze redelijk goed op reageerde, maar vervolgens ging het in de brugklas weer fout. Zij werd dus wel verplicht om eerst emdr te doen voordat ze pas weer een onderzoek kreeg, en dat heeft zo'n 3 jaar geduurd. Uiteindelijk heb ik een brandbrief heb moeten schrijven naar zowel de psycholoog als school omdat ik in een burn-out dreigde te raken door haar provisorisch te moeten ondersteunen, toen kreeg ze alsnog haar onderzoek en uiteindelijk dus ook de diagnose. En eigenlijk alleen nog maar vanuit coulance omdat haar psycholoog met de noorderzon was vertrokken en ze ons iets verschuldigd waren, want er stonden nog steeds targets open. Die heeft ze nooit meer gedaan, na de diagnose en de adhd cursus zijn we vertrokken, en nu gaat het hardstikke goed. Het enige wat ze echt nodig had was gewoon de erkenning dat ze niet dom was, want haar faalangst was de grootste lijdensdruk.
(En dat ze nu op de juiste plek zit qua zowel school als werk helpt uiteraard ook mee, ze heeft geen begeleiding nodig nu)
Trees Het is in ieder geval niet zo dat je eerst perse trauma moet behandelen, voordat je iets met de adhd kan.
Bij ons is dat door verschillende professionals gezegd. (Een onderzoeksbureau/diagnostisch centrum, beide psychologenpraktijken van H, en die van mezelf)
Ik heb mijn onderzoek nooit gekregen, en toen ze me nog meer emdr wilde laten doen die totaal niet relevant was als voorwaarde daarvoor ben ik gestopt met therapie. Het laatste jaar was het ook echt heel duidelijk dat ik mijn motivatie kwijt was geraakt en stagneerde door die voorwaarde, en ondanks dat bleef de weigering staan 😕
Trees In het geval van mogelijke adhd slaat deze aanpak m.i. nergens op. Leid alleen maar tot onnodige vertraging van de juiste diagnose en dus uitstel van behandeling.
Dat ben ik volledig met je eens 😉
Trees Ik weet dat dit in de praktijk nog weleens gebeurd, maar ik zou hier als ouder heel kritisch op zijn.
Maar dit is wel een hele lastige. Want als je overal hetzelfde antwoord krijgt, kom je als ouder gewoon niet verder. Voor een kind is het ook niet prettig om continu van de ene praktijk naar de volgende te worden geslingerd als je keer op keer een nee te horen krijgt. Nog los van het feit dat er overal flinke wachtlijsten zijn. We konden met H ook nergens anders heen, want er was gewoon geen plaats bij een andere behandelaar.
Kritisch zijn als ouder brengt je maar tot een bepaald punt, je moet ook geluk hebben om op de goede plek te zitten, of door je eigen achtergrond de juiste wegen kennen. Als je dat niet hebt, is het gewoon een oneindig doolhof waar je als leek vrijwel niet doorheen komt 😕
Ik hoop dat jullie niet dezelfde route af hoeven te leggen @Sneeuwvlok en meteen op de juiste plek zitten!