Trees Er zit bij haar een heel groot spanningsveld tussen iets heel snel snappen, maar het vervolgens niet in de praktijk kunnen brengen.
Vooral bij wat complexere taken zou dit een rol kunnen spelen, omdat hierbij werkgeheugen, fluid redeneren en/ of visuele ruimtelijke vaardigheden een sterkere rol spelen. Even voor de duidelijkheid, ze scoort gemiddeld op deze vaardigheden, maar vergeleken bij haar verbale begrip en vws veel lager. Nu vul ik in, maar een kind kan dan gaan denken, ik ben dom, het lukt mij toch niet en andere negatieve gedachtes, maar ook het rigide zijn kan een manier zijn om houvast te houden. Ik weet niet of dit bij jouw dochter zo is, maar haar iq kan wel een rol spelen in waar ze tegenaan loopt.
Wat denk ik sowieso belangrijk is goede uitleg over hoe het bij haar werkt. Begrijpen waarom iets niet meteen lukt, bijv omdat je wg verhoudingsgewijs wat zwakker is (maar nog steeds gemiddeld en gemiddeld is 70% van alle mensen), kan helpen dat ze zich minder dom voelt. Ook voor school belangrijk. Kinderen met een hoog verbaal begrip en een snelle vws worden heel snel overschat en als heel slim gezien. Leerkrachten moeten ervoor waken dat ze geen te hoge verwachtingen hebben, want dat kan voor jouw dochter weer als falen voelen als ze er niet aan voldoet.
Verder ons schoolse systeem is ingericht voor kinderen met redelijke gelijke profielen. Dit vraagt om maatwerk en het zou fijn zijn als je dochter zelf gaat leren wat ze hierin nodig heeft en hoe ze kan compenseren voor de wat zwakkere vaardigheden, waarbij ze gebruik kan maken van de sterkere vaardigheden.
Heel praktisch:
-meer checkmomenten inbouwen (door haar snelheid meer riscio op fouten)
- leren vertragen/ dingen niet te snel willen doen
-stappenplannen maken voordat ze begint aan een taak (oa compensatie wg)
-opdrachten in kleinere stappen opdelen / tussenstappen bedenken
-schema's kunnen helpen, bijv een algemeen schema met stappen hoe iets op te lossen wat ze bij meerdere opdrachten kan toepassen
-duidelijke opdrachten
-taal is sterk en kan deels compenseren voor visueel ruimtelijk door haar het te laten verwoorden ipv voor zich te zien/ na te doen/ te kijken
- leren door geschreven tekst ipv plaatjes
mocht je nog meer vragen hebben, stel gerust!