Trees Wie zegt dat dan? Of bedoel je bij wijze van spreken? We hebben het hier toch niet over incidenteel een paracetamolletje nemen? Ik kreeg al een preek over de risico’s na twee weken dagelijks paracetamol slikken. We hebben het nu zelfs over een medicijn dat je langdurig dagelijks neemt en wel van een iets andere orde dan een paracetamol is. Ik snap deze vergelijking niet goed.
In het algemeen zegt men dat. In mijn omgeving iig, en van vroeger (in NL) weet ik het ook nog wel. Is je kind ziek, heb je hoofdpijn, voel je je niet goed, heb je koorts, ben je door je rug gegaan of irritant ongesteld: dan pak je een paracetamolletje want het is effectief en veilig. Relatief veilig dus. Zoals Ritalin relatief niet gevaarlijk is. De kans dat je leverfalen krijgt, depressie, hallucinaties en weet ik veel is klein (bij gezonde mensen en kinderen). Zeker in het geval van de dochter van Crazycat die pas op dag 3 zit van ritalin, en 5mg slikt. De kans dat zij ernstig depressief is geraakt in die paar dagen, of hartfalen heeft is erg klein. Groter is de kans dat het de gewone bijwerkingen zijn die heel heftig kunnen zijn, en daarom gaat CrazyCat dus ook naar de huisarts morgen.
Ik maak verder geen vergelijking tussen langdurig en kort gebruik. Dat is in het geval van CrazyCat namelijk niet aan de orde. Haar dochter zit op dag 3 of iets.
Trees Het gaat bij dit soort medische zaken mijn inziens niet om context of hoe iemand het zou kunnen interpreteren, maar om wat er feitelijk staat. Ik vind het juist gevaarlijk om te suggereren dat het geen enkel kwaad kan of maar aan te nemen dat iemand het op een bepaalde manier opvat. Daarnaast weten wij veel wie hier allemaal nog meer mee leest (al zal het nu wel duidelijk zijn gok ik wat we bedoelen 😎).
Ik weet niet hoe laag je CrazyCat inschat maar ze snapt heus wel wat veilig betekent in deze context.
Dat andere mensen mogelijk meelezen vind ik geen argument. Op die manier kan je geen gesprek voeren als je vanalles met disclaimers moet gaan uitleggen voor het geval dat iemand meeleest en het op kan vatten als weetikveel en vervolgens zijn kind vol stopt met ritalin (en nu dan ook paracetamol) want LilyMillie van het forum zegt dat het veilig is. Ik praat tegen CrazyCat over haar situatie, en ga uit van gezond verstand bij CrazyCat.
Mogelijke onbekende meelezers met een mogelijk IQ van een goudvis kan ik (en ga ik) geen rekening mee houden, sorry.
Ik ben slechts een persoon op het internet, ik ben geen arts die medicatie voorschrijft en uitlegt aan zijn patient en daarbij voorzichtig moet zijn met zijn bewoording omdat 'veilig' niet hetzelfde betekent als '100% zonder risico's' en niet iedereen dat weet. Hier weet CrazyCat dat wel, schat ik in, dus ik voel me er goed bij om het zo te noemen.
Trees Het is niet voor niks dat ouders de opdracht krijgen van de kinder- en jeugdpsychiater om alles goed bij te houden van hun kind qua bijwerkingen, maar ook het gewicht, lengte en regelmatig bloeddruk meten. Bij twijfel wordt er een hartfilmpje gemaakt. Het gaat hierbij niet om om mensen bang te maken, maar om wel reëel te blijven/ eerlijk te zijn en ouders alert te houden, hun kinderen regelmatig te laten controleren met als doel om juist die risico’s te verlagen.
Maar waarom ga je er vanuit dat CrazyCat en huisarts dat allemaal niet doen? We weten niets (of correctie: ik weet niets) van de huisarts, en niets van hoe en wat CrazyCat doet, geloof ik? (of ik heb erover heen gelezen, dat kan)
Het enige wat we - naar mijn weten dus - weten is dat de huisarts 5mg ritalin kortwerkend heeft voorgeschreven en dat dochter veel bijwerkingen heeft. Daarop heeft CrazyCat vandaag een afspraak gemaakt bij de huisarts voor morgen. Ik snap niet goed wat je van haar verwacht (anders) te doen? Of waarom je denkt dat de huisarts (bij voorbaat) niet vraagt, weegt of weetikveel.
(Tussen haakjes en losstaand van dit hoor maar moet er even aan denken : Ik werd in NL ook niet gewogen trouwens. Mijn psych hier in FR vraagt er wel om maar dat was de eerste keer voor mij. Ik heb ook vaker van mensen gehoord (in NL) wiens kinderen niet gewogen worden (door verschillende behandelaars: kinderarts, psychiater, neuroloog))
Trees En ja ik heb een dikke vette bias, omdat ik de afgelopen 20 jaar wel het een en ander heb gezien aan wat er verkeerd kan gaan, maar dat maken de risico’s niet minder echt naar mijn idee.
Ik snap dat je bepaald soort ervaring hebt, en dat je vast ook goed bedoelt, maar ik vind het niet juist om die ervaring te projecteren op een moeder die al tot haar oren in de stress en zorgen zit. CrazyCat doet het volgens mij helemaal prima. De huisarts volgt volgens mij gewoon netjes de protocollen. Iedereen zijn/haar werk, en dat dochter bijwerkingen heeft wordt opgepakt door zowel moeder als huisarts. Dus waarom is het nodig om haar te wijzen op hoe onveilig en risicovol de medicatie is? Dat ze eigenlijk naar een psychiater moet en misschien een hartfilmpje moet laten maken. Dat is imo alleen maar angst inpraten, en een schuldgevoel dat ze niet goed voor haar kind zorgt op dit moment.
Ik begrijp persoonlijk de ophef niet.
Ik lees niets in de berichtjes van CrazyCat waarover ik denk : ohh men, dit is super onverantwoord, die pompen een kind vol met ritalin en denken allemaal dat het snoepjes zijn! Ze negeren klachten en wuiven mogelijk ernstige symptomen weg.
Ik denk, en dat is slechts mijn mening, dat we het gewoon aan de huisarts moeten overlaten. Die man kan heus inschatten wanneer symptomen wijzen op meer onderzoek.
Ik ben slechts een buurvrouw hier die zegt: 'maak je niet teveel zorgen, ritalin is niet schadelijk, komt goed.'
En dat zei ik pas nadat ze zei dat ze morgen naar de huisarts gaat. Ik ben namelijk ook niet op mijn achterhoofd gevallen, ik adviseer een moeder die zich zorgen maakt om haar kind die zich naar voelt door nieuw soort medicatie niet om maar thuis te blijven, de 2 maanden af te wachten want ritalin is veilig.