Zonnebloem Hij is destijds alleen getest op ASS en ADHD, vraag mij niet waarom ADD
Adhd en add is hetzelfde onderzoek. Officieel heet het ook geen add, maar je hebt drie subtypes adhd. Adhd gecombineerde type, adhd overwegend hyperactief/ impulsief en adhd overwegend onoplettend (wat we vaak add noemen). Hier wordt samen naar gekeken in onderzoek.
Los hiervan lijkt mij het ook wat lastig om dit op zeer jonge leeftijd al goed te onderzoeken. Overigens vond ik het bij dochter vanaf die leeftijd al wel zichtbaar door het dromerige en de momenten dat ze echt even weg was, waren toen ook duidelijk aanwezig. Veel van de criteria zijn op zo jonge leeftijd gewoon minder van toepassing (welk kind van 4 jaar vergeet niet zijn spullen mee te nemen of kan al goed het overzicht bewaren?!).
Dat is wel achteraf gezien, want ze liep er toen nog niet vast in. Door aanpassingen op school en thuis hebben we hiervoor altijd goed kunnen compenseren. Op school wisten ze bijv dat ze instructies altijd na moesten vragen bij haar etc. We werkten thuis en op school veel met picto’s, omdat ze moeilijk automatiseert en routines niet beklijven etc. Vroeg onderzoek was hier dus ook niet nodig. Ik heb geen idee of het bij haar wel uitgekomen zou zijn in de kleuterklas, terwijl het nu super duidelijk is.
Misschien erover beginnen te lezen? Kijken of je daar aanknopingspunten in kan vinden om hem te ondersteunen. Overleggen met school wat zij zien en merken? Ik vind het lastig om aan te geven hoe het werkt in zijn hoofd. Bij mij en dochter is het al zo verschillend. Wat ik zelf in het algemeen wel heel belangrijk vind in de opvoeding, is dat ik dochter wel heel vaak duidelijk maak dat er niks mis met haar is en dat ik nooit geïrriteerd of boos word als ze fouten maakt door haar onoplettendheid. Lukt niet altijd natuurlijk, maar de intentie is er wel 😅.
Opmerkingen zoals ‘nou het is wel weer te merken dat je je pilletje niet op hebt, want je bent strontvervelend’ zou ik echt nooit maken. Pilletje is een hulpmiddel en zonder pilletje is ze ook goed. Deze opmerking hoorde ik toevallig gisteren en vond ik echt vreselijk.