Gisteren weer bij de psychiater geweest.
Robbie heeft echt wel groei laten zien in de afgelopen tijd. Hij begint een beetje met wijzen, begrijpt wijzen ook, luistert beter naar zijn naam en reageert op korte opdrachtjes. Herhaalt soms, gebruikt heel soms uit zichzelf woordjes.
Samenspelen gaat nog steeds niet heel goed. Je mag bij hem zitten, je mag hem volgen in zijn spel (geluidseffecten doen bijv), maar zelf iets introduceren of hem nadoen dat mag niet. Hij raakt gefrustreerd of hij loopt weg.
Ook mensen gaat nog steeds moeilijk. De situatie moet perfect zijn om contact te kunnen maken. Kinderen lijkt hij meer moeite mee te krijgen. Hun enthousiasme en aanrakingen kan hij niet meer omgaan.
- We gaan na de vakantie starten met hem voorbereiden voor school 🙂
- Ook gaan we familie (ook de jonge neefjes en nichtjes) uitleggen over autisme en hoe ze het beste contact kunnen maken met hem. Dat zodra de voordeur opengaat ze met zijn 4en over hem heen vallen, kusjes geven, optillen "ROBBIE ROBBIE ROBBIE" niet zo'n goed idee is 😅
Uitleggen over autisme was/is voor ons wel een hobbel. Maar de psych zei dat het wel goed kan zijn om Robbie positieve ervaringen met mensen te geven zeg maar. Het wordt nog een dingetje want in de cultuur van mijn vriend 'bestaat' autisme niet. De meeste zullen het echt wel willen proberen, maar het ligt allemaal wat ingewikkeld.
Dus nou goed, dat gaan we na de kerst allemaal doen. Morgen vliegen we eerst naar Nederland voor 2 weken vakantieeeee!! 😃