Femkes ik vind het pedagogisch gezien echt een heel slecht systeem voor kinderen. Ik kan alleen vanuit mijn ervaring als kind met adhd spreken, maar als al mijn mistappen elke keer steeds zwaarder gestraft werden, dan was dat echt desastreus voor mijn zelfbeeld geweest. Waarschijnlijk had ik het op een gegeven moment zelfs opgegeven om nog mijn best te doen. Ik kreeg al meer dan genoeg op mijn flikker en steeds zwaarder straffen had echt niet geholpen om eerst na te denken voordat ik iets deed. In tegendeel. Het had het erger gemaakt.
Ik vind dit geen goed systeem voor kinderen. Kinderen mogen fouten maken, mogen daarvoor gestraft worden, maar mogen elke keer weer de kans krijgen om opnieuw te beginnen met een schone lei. Zonder dat hun eerdere misstappen ze worden aangerekend. Natuurlijk zal dit helaas onbewust wel gebeuren, maar om er zo de nadruk op te leggen door extra straf 😞. Ik heb echt medelijden met al die kinderen die om wat voor reden ook, moeite hebben om braaf in de pas te lopen.
Femkes bij spijbelen kun je een ander criterium hanteren dan bij boeken vergeten. Ik hoef niet elke keer dat een kind iets vergeet daarop gewezen te worden.
Mijn dochter volgt gepersonaliseerd onderwijs, dus ik ken dit systeem helemaal niet. Ze kan geen boeken of huiswerk vergeten. Alleen als het om spijbelen gaat zou ik het wel direct willen weten. De eerste keer al. Spijbelen kan ook een uiting zijn van iets anders.