Het VO
Even bij D gezocht. Kan alleen vinden "goed verzorgd" en mbt praktijklessen (werkkleding als overall en veiligheidsdingeb als lasbril etc)
[verwijderd]
Bij ons nemen de kledingvoorschriften een halve pagina van de schoolgids in beslag
Maar, dat wisten we voordat we voor deze school kozen, er wordt geen onderscheid gemaakt in gender en het is niet onredelijk:
De kleding mag niet direct of indirect discriminerend of aanstootgevend zijn, door bijvoorbeeld teksten of tekens op de kleding, niet te veel bloot, geen lage broeken of kleding bedoeld om in te sporten. Gezicht moet onbedekt zijn.
Voor degene die horeca doen komt er op dagen dat ze praktijklessen hebben nog een hele lading bij: geen gescheurde spijkerbroeken, geen sneakers of open schoenen, geen zichtbare tatoeages en piercings, geen sieraden.
Tegelijkertijd zijn regels als niet te bloot natuurlijk ook vrij abstract en is het afhankelijk van welke leraar je treft, volgens H worden er gewoon croptops gedragen. Maar die heeft wel weer een aantekening gehad dat haar horeca shirt door het vele wassen niet meer omo-wit was en ze verplicht was een nieuwe aan te schaffen.
Ik heb zelf de MBO variant gedaan, en een (mannelijke) klasgenoot kreeg daar een ultimatum: zijn haren afknippen of de opleiding stopzetten. Die eisen waren zo streng dat ik mijn tongpiercing dus ook veel verder naar achteren heb laten zetten dan gemiddeld zodat ze hem niet zouden zien, want ik zou gewoon van school gestuurd worden. (Daar ben ik nu wel blij mee, ik denk niet dat ik hem nog steeds gehad had als hij zichtbaar was geweest..) En we moesten naar school in mantelpak met opgestoken haren..
Maar goed, dat is dus wel de reden dat we voor I eerst toestemming gaan vragen voordat we een afspraak maken bij de piercer, ondanks dat die absoluut geen horeca wil gaan doen
Bij ons op school zijn er geen regels mbt kleding (o ja, geen pet oid) terwijl wij best een behoorlijk christelijke school zijn.
Zo 'nodig' gaan we in gesprek met leerlingen, maar dan nog blijft het hun keuze. Ik blijf het wel een lastig onderwerp vinden. School is ook weer geen strand ofzo, één huidige leerling komt in topjes op school dat echt op een veredelde bikini top lijkt, of haar borsten rollen bijna uit haar shirt... Maar hoe ze daar ook op aangesproken wordt, zij vindt dit prima...
Cactusje een docente geweest die had gezegd dat croptops voor sletten zijn
Wow nogal een uitspraak!
Mijn dochter draagt graag truitjes waar je net een randje buik zit en met het warme weer veel rokjes en jurkjes. Alles is boven de knie. Tof nu toe geen opmerkingen. Ik begreep dat sommige jongens uit haar klas joggingbroeken/ trainingsbroeken dragen (vertelde mijn dochter met afgrijzen - want dat is zo niet cool volgens haar ) . Ik denk dat er geen kledingvoorschriften zijn hier?!? Petjes, hoodies over je hoofd etc kan ik mij wel iets bij voorstellen dat dit niet wordt geaccepteerd.
Bij T op school zijn ook geen kleding regels, als dat wel zo zou zijn mogen ze bij de docenten beginnen want ik zag de coach van T (van vorig jaar) een keer buiten staan te roken met zo’n kort rokje dat het rokje niet onder haar jas uit kwam. De jas kwam nét over haar billen T vertelde dat ze ook altijd haar borsten half bloot heeft…..
Bij de meeste middelbare scholen hier zijn er dus wel veel kledingregels.
Geen croptops, geen shortjes die net onder de billen vallen, geen spaghettibandjes (hallo zomer), geen joggingbroeken/pakken, geen baseballshorts, geen korte bermuda's, geen hemden. Broeken moeten lang zijn of van die chino-achtige dingen voor jongens. Over de lengte van rokjes heb ik niks kunnen vinden maar echt mini mag het niet zijn.
In het algemeen: geen kleding die stuk/gescheurd is, geen petten en hoodies.
Volgens zoon hebben ze niet echt een dresscode zijn. Volgens hem: als je een tekst op je shirt hebt mag dat natuurlijk niet aanstootgevend zijn. Maar verder zijn er niet echt regels. Blote schouders mag in ieder geval want dat zie ik vaak genoeg.
Dus het leeft volgens mij niet erg. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat zoon het gewoon niet weet omdat zijn kledingsmaak redelijk gekleed is, dus dan speelt het niet zo snel. Hij gaat in ieder geval wel in shorts en sandalen naar school als het 30 graden is, dus dat mag.
Huggybird docenten staan buiten het schoolterrein te roke
Dat mag niet meer op schoolterrein.
Pimpelmeesje dat weet ik en vind ik ook heel goed, maar buiten het hek op straat ook raar. Een beetje uit het zicht zou beter zijn.
[verwijderd]
Afgelopen dinsdag kennismakingsgesprek gehad met de mentor van H, en nu krijg ik net bericht van haar: ze krijgt een screening, en als de uitslag daarvan niet goed is neemt school de kosten op zich voor een dyscalculie verklaring!!
[verwijderd] top!!