Bij ons nemen de kledingvoorschriften een halve pagina van de schoolgids in beslag đ
Maar, dat wisten we voordat we voor deze school kozen, er wordt geen onderscheid gemaakt in gender en het is niet onredelijk:
De kleding mag niet direct of indirect discriminerend of aanstootgevend zijn, door bijvoorbeeld teksten of tekens op de kleding, niet te veel bloot, geen lage broeken of kleding bedoeld om in te sporten. Gezicht moet onbedekt zijn.
Voor degene die horeca doen komt er op dagen dat ze praktijklessen hebben nog een hele lading bij: geen gescheurde spijkerbroeken, geen sneakers of open schoenen, geen zichtbare tatoeages en piercings, geen sieraden.
Tegelijkertijd zijn regels als niet te bloot natuurlijk ook vrij abstract en is het afhankelijk van welke leraar je treft, volgens H worden er gewoon croptops gedragen. Maar die heeft wel weer een aantekening gehad dat haar horeca shirt door het vele wassen niet meer omo-wit was en ze verplicht was een nieuwe aan te schaffen.
Ik heb zelf de MBO variant gedaan, en een (mannelijke) klasgenoot kreeg daar een ultimatum: zijn haren afknippen of de opleiding stopzetten. Die eisen waren zo streng dat ik mijn tongpiercing dus ook veel verder naar achteren heb laten zetten dan gemiddeld zodat ze hem niet zouden zien, want ik zou gewoon van school gestuurd worden. (Daar ben ik nu wel blij mee, ik denk niet dat ik hem nog steeds gehad had als hij zichtbaar was geweest..) En we moesten naar school in mantelpak met opgestoken haren.. đ¤Ŗ
Maar goed, dat is dus wel de reden dat we voor I eerst toestemming gaan vragen voordat we een afspraak maken bij de piercer, ondanks dat die absoluut geen horeca wil gaan doen đŦ