Djoess Daar kan je het met haar toch gewoon over hebben?

Daar gaan we zeker even een gesprekje over houden. Ik ben zelf eigenlijk een beetje bang dat ze voor bekenden zal kiezen omdat ze een vrij verlegen persoon is.

Het is voor mij ook allemaal nieuw, ik ging gewoon naar de plaatselijke vo zonder ook maar naar 1 open dag te gaan. We hebben het er thuis ook nooit over gehad dat een andere school ook nog een optie zou zijn.

Als je naar resultaten wilt kijken, kijk dan liever naar t oordeel van de inspectie dan bijvoorbeeld naar slagingspercentage.

Onze dochter zit in groep 7 en wij gaan dit jaar al wat voorwerk doen en de open dagen bezoeken.
Ik vind het zelf heel belangrijk dat ze naar een school gaat waar ze zich prettig voelt dus haar stem telt zeker mee. We praten nu al wel met haar over dat het belangrijk is een school te kiezen die bij haar past en niet omdat haar vrienden daar naartoe gaan.
De kans is groot dat het de school in onze woonplaats wordt.

Ik ben destijds naar dezelfde school gegaan (de 1e) omdat mijn stiefzus daarnaar toe ging en het was een fijne school. De 2e (we gingen verhuizen) was de enige openbare middelbare school dus toen was de keuze ook snel gemaakt.

Hier gaan we ook binnenkort scholen bekijken, al zijn we wel vorig jaar al bij een aantal scholen langsgegaan. Maar nu voor het 'echie'. Vandaag hebben trouwens alle achtste groepers een lesje mogen volgen op een van de grote VO scholen hier in de buurt. Leuke eerste kenninmaking!

Leuke periode en ook wel spannende periode 😉

Huggybird heel verstandig om alvast een kijkje te nemen. Er komt namelijk best veel op je af en zo heb je alvast je eerste indruk gehad en dan kan je volgend jaar richten op de details. Ik ben in ieder geval heel blij dat we het hebben gedaan.

Angel1980 dat geldt voor ons als ouders, maar zeker ook voor de kinderen. Ze hebben geen idee hoe het daar is.

Angel1980
        Ik vind het jammer dat ik het vorig jaar niet gedaan heb met mijn oudste. Geen idee dat het handig was om in groep 7 ook al een kijkje te gaan nemen.

Huggybird absoluut waar. Het is fijn voor de kinderen om de sfeer voelen en met leerlingen te spreken, de eerste indruk.

Cactusje snap ik.. Ik weet dat er meerdere ouders het bij ons vorig jaar ook niet hebben gedaan. Het heeft een voordeel, maar het belangrijkste is dat je straks de tijd gaat nemen om alles te zien en te horen.

Cactusje mijn broer schoonzus hadden dat ook niet bedacht. Zij hebben vooral veel mensen om hun heen met even oude en jongere kinderen dan hun oudste.
          Dan hoor en zie je dat in je omgeving ook niet.
          Ik werk in het onderwijs dus weet dat het best gebruikelijk is. Mijn neefje is helemaal niet bezig met bedenken naar welke school hij zal gaan, mijn dochter is wel erg nieuwsgierig en stelt veel vragen.

Hier ook een dochter in groep 8.
          Vorig jaar hebben we inderdaad ook al wat rondgekeken en ze heeft wat lessen meegedaan. Vorig jaar heeft ze een meeloopochtend gehad en ik ben toen meegeweest (achter in de klas meegekeken) Het viel me toen wel op dat het allemaal extra leuk gemaakt was en daarmee niet echt representatief voor hoe het echt gaat zijn.
          Volgende week mag ze een dag echt meedraaien met een eerste leerjaar.

Wat vinden jullie een maximale (enkele) reistijd wat nog acceptabel is?

Jaime Wat vinden jullie een maximale (enkele) reistijd wat nog acceptabel is?

Voor mijn dochter zal het ongeveer 40 minuten fietsen zijn waar ze na de zomervakantie naar school gaat. Als we verder gaan dan is het voor ons ook meteen een stuk verder, dan is het met de auto al minimaal een half uur. Ik vind 40 minuten fietsen lang genoeg.

• Jaime hebben hierop gereageerd.

Cactusje

Best een eind fietsen!
              De school waar mijn dochter gaat meedraaien volgende week is 65 minuten met openbaar vervoer en persoonlijk vind ik dat zo lang 😩
              Maar ik hoor het vaker, zo’n lange reistijd.

Wij gaan op drie scholen kijken, de ene is nog geen 10 min fietsen en de andere op 35 en 45 min fietsen.

Ze maken het zeker extra leuk, ook daar hebben we het al met haar over gehad😉

Jaime het is inderdaad best lang, maar soms ook absoluut niet verkeerd.
                Daarnaast maakt het denk ik ook uit of je met het openbaar vervoer heen gaat of met de fiets... ik moest ook iedere dag 40 minuten fietsen (er was gewoon niets dichterbij) en dat was echt niet altijd even leuk... in weer en wind tussen de weilanden door 🥴 In de trein kan je tenminste nog wat huiswerk maken.

Gewoon nieuwsgierig, is er geen enkele andere opleiding die aansluit wat dichterbij?

• Jaime hebben hierop gereageerd.

Deliana

Ze moet dan met de fiets naar de bushalte (of ik breng haar daar heen) 25 minuten met de bus en nog 7 minuten met de trein. Ze is dan ook wat te vroeg op school dus al met al moet ze dan 65 minuten voor begin schooltijd thuis vertrekken. Terug zal het iets sneller zijn dat ligt aan het aantal lesuren en de aansluiting met haar trein. Huiswerk maken onderweg zal dan helaas niet lukken.

We gaan aankomende week op gesprek bij een school in de buurt waar ze zelf heel graag naar hoe wil. Maar het is niet zeker dat zij de extra ondersteuning kunnen bieden die ze nodig heeft (dat kan die school ver weg wel)

Jaime
                  Met openbaar vervoer zal het ongeveer een half uurtje zijn. Ze krijgt waarschijnlijk ook wel een bus abonnement voor de slecht weer maanden. We hebben hier ook wel vo maar daar wil ik haar niet op hebben. Sowieso is er geen bovenbouw voor havo dus zou ze na 2 jaar alsnog verderop moeten. En ik twijfel ook nog of ze dan eventueel een elektrische fiets zal krijgen.

Hier een dochter in groep 7. We gaan binnenkort alvast wat open dagen bezoeken. Al denken we al te weten welke school het gaat worden, maar kan natuurlijk nog veranderen. Deels zal het ook aan haar advies liggen natuurlijk.