Bloem
Al een tijd geleden was ikmop zoek naar antwoorden rondom de ontwikkeling van onze zoon (helaas nog geen antwoorden gevonden). Door wat verschillende Google activiteiten ben ik op verschillende fora terechtgekomen. Meegelezen zonder account, maar de meeste zijn zo groot en is de sfeer niet altijd even fijn. Hier vond ik dat anders. Klein en overzichtelijk en wat vriendelijker van toon. Dus een account aangemaakt
Stel jezelf voor
Tullip
Welkom hier
[verwijderd]
Tullip welkom! En nog gefeliciteerd
June
Al sinds hij op de badisschool zit zijn er zorgen. Wij horen steeds dat hij zo pienter is maar slecht tot werken komt. Hij zit in groep 4 en afgelopen oktober is er een ZAT geweest. Met de orthopedagoog erbij. Die wilde graag zijn IQ in kaart brengen. Uit dit onderzoek blijkt dat hij uitmuntend hoogbegaafd is (IQ hoger dan 145, harmonisch profiel) en hoog sensitief.
Goed, fijn voor school om te weten maar de zorgen zijn niet weg. Hij maakt zijn rekenwerk niet, doet in de tijd dat de rest van de klas de spellingsles maakt misschien 3 woorden. Hij bewandeld zijn eigen pad bij groepsopdrachten, hij is mondeling zeer sterk maar krijgt het niet op papier. Nu hoorde we vandeweek dat ze dyslexie vermoeden. Hij komt hierdoor niet in aanmerking voor de bovenschoolse plusklas omdat je dan moet kunnen samenwerken en dingen op papier moet kunnen zetten
Dus volgend jaar mag hij dat niet gaan doen zoals het er nu uitziet.
Goed ik heb dus een kind thuis dat zeer gefrustreerd is en een juf die zeer gefrustreerd is....
- Bijgewerkt
Tullip Ik weet niet of je er ver voor moet rijden, maar misschien kun je eens een consult aanvragen bij Jacqueline van der Heijden (via www.praktijktimandra.nl).
Ik ken deze vrouw al heel lang en ze is ontzettend bekwaam. Richtte ooit een eigen basisschool op, later een psychologiepraktijk en nu werkt ze als therapeut en adviseur voor Novilon (adviespraktijk voor Hoogbegaafdheid). Ik denk dat ze je van nuttig advies kan voorzien.
Ze is van een hoop markten thuis, maar hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en autisme zijn haar specialiteiten.
Tullip Ik zou een MDO (multi disciplinair team) organiseren met al die partijen. Het zal namelijk een samenwerking van deze partijen moeten zijn.
De gemeente is verantwoordelijk voor de juiste jeugdhulp aan kinderen. En hier is sprake van problemen door hoogbegaafdheid en dat kan gewoon onder jeugdhulp vallen. School is verantwoordelijk voor goed en passend onderwijs. Dus daar zullen zij zich voor moeten inzetten en hulp bij moeten vragen.
Overal is een ander aanbod. Dit is bijv in de gemeente waar ik werk. Maar er moet iets degelijks zijn ook in jullie gemeente.
[verwijderd] die kijkt al mee, maar daar komt weinig uit