Ik ben er wel soort mee bezig. Niet als een diehard die lijstjes en boeken opvolgt, maar ik ben meer de knop langzaam aan het omzetten in mijn hoofd.
Ik probeer minder te kopen, en bij elke aankoop te denken: heb ik dit écht nodig? Als ik het nu niet koop, zou ik dan morgen teruggaan om het alsnog te halen? En als het antwoord daarop "nee" is, laat ik het liggen.
Dat geeft al best wel rust eigenlijk!
Daarnaast probeer ik minder plastic en afval te produceren. Minder plastic zakjes, meer hergebruik. Een keertje naar de kringloop ipv nieuw.
Kwaliteit ipv action rommel. Geen gratis zooi meenemen omdat het nou eenmaal gratis is.
Ik vind spullen de deur uit doen wel lastig. Ik vind het niet fijn om spullen weg te gooien, dan heb ik het idee dat ik juist bijdraag aan de afval maatschappij.
Ik heb weleens kleding naar zo'n kledingbak gebracht, maar dan weet je ook niet waar het terecht komt.
Ik zou het ook liever verkopen als extraatje, maar ja, wat vraag je dan? 5 euro voor een broek van de H&M, weegt dat ook op tegen de tijd die er in gaat zitten...? En dus blijft het maar weer in de kast hangen 🙄
Ik ben wel een echte gierigaard. Ik kan moeilijk doen over grote uitgaven of dagjes uit (en daar schaam ik mij best wel voor). Maar dat komt vaak vooral omdat ik een bepaald budget in gedachten heb voor een maand. En ik word blij van geld sparen. Dus als ik onverwacht 100 euro minder kan sparen omdat er weer een vrijgezellenfeest is of een restaurant bezoek, dan kan ik daar echt moeilijk over doen. Vind dat echt wel een beetje gênant...