[verwijderd] Oja inderdaad (ik heb me hier nooit in verdiept verder). Ondergoed, pyjama's, sportkleding, sokken tellen niet mee is wat ik op internet vind. Raar dat jassen en riemen dan weer wel meetellen maar vooruit, dan kom ik uit op:
2 lange broeken
1 korte broek
3 hemdjes
4 shirts met korte mouwen
1 shirt met lange mouwen
1 dunne trui
1 dun vest
1 dik vest
1 trui die ik thuis op de bank altijd aan heb
1 leren jack
1 (regen)jas
4 paar schoenen
1 riem
4 sjaals
= 26

En dan heb ik 4 sjaals gewoon omdat ik dat leuk vind, niet echt nodig dus als ik echt minimalist zou zijn kunnen die ook weg. 4 Paar schoenen zijn wandelschoenen, sportschoenen, sneakers, ballerina achtige schoenen.

• [verwijderd]

Oh man ik krijg echt zin om mijn kledingkast onder handen te nemen als ik zo’n lijstje zie.

Ik heb wat zomerkleding en een paar sandalen toegevoegd voor als het warm wordt, en toch maar een paar dingetjes die ik niet zo vaak draag. Het is nog steeds niet heel veel en zo word ik ook uitgedaagd om wat gevarieerder te kleden 😊
    Qua gewone kleding ben ik nu verhuisklaar, mn pyama's, ondergoed en sportkleding moet nog uitgezocht. En dan de kleding van mn vriend, daar durf ik bijna niet aan te beginnen..

Pimpelmeesje Dat kan hij toch zelf doen (samen met jou in jullie geval)? Of eigenlijk, het uitzoeken kan hij zelf doen, lijkt me, alleen het fysieke werk komt ws op jou neer. Of kan dat ook niet? Ik doe het wel zo met mijn zusje, ik houd de kledingsstukken omhoog en zij zegt wat er mee moet.

Nieke in principe wel, maar hij kan bijna niets meer aan, hij heeft nu alles een maatje groter, niet omdat hij dikker is maar omdat het onpraktisch is om aan te doen. Ik zou een doos 'opslag' en 'weg' kunnen maken, maar dan kan hij maar kleine beetjes doen (concentratie) en dat lijkt mij erg confronterend, en het is al zo moeilijk voor hem.. Maar misschien moet ik het toch proberen.. πŸ€”

• Nieke hebben hierop gereageerd.

Pimpelmeesje Ik zou hem vragen wat hij wil. Misschien is het confronterend, maar toch kan het prettig of belangrijk zijn. En dan maar in kleine beetjes...duurt wat langer, maar vaak is het voor mensen wel fijn om wat ze nog kunnen zelf te doen (bij mijn zusje is het ook absoluut een tien jaren plan, het is niet anders). En anders zou ik zoveel mogelijk weg doen, want waarom zou je het dan bewaren? Mocht hij ooit toch weer een maatje kleiner nodig hebben, dan zou ik dan weer wat nieuws kopen.

• [verwijderd]

@Pimpelmeesje ; Misschien kun je alleen zijn favorieten bewaren? Of alleen aan hem vragen wat hij met zijn favorieten wil?

[verwijderd] inderdaad, ik ga eerst het advies van @Nienke opvolgen; hem vragen of hij wilt uitzoeken, en als hij wilt maak ik 3 bakken (weg, opslag, flat). Dan laat ik hem eerst mijn twijfeldingen uitzoeken, zoals al zijn leuke shirts met een verhaal.. dan kan ik altijd de basic shirts etc nog zelf uitzoeken/wegdoen.
            Als hij zegt dat hij het niet wilt doen kan ik ook met iets geruster hart de dingen wegdoen.

16 dagen later
            • [verwijderd]

Ik heb 25 euro verdiend met marktplaats. En mensen oprecht blij gemaakt aan de berichtjes te zien. Nu van de week nog een verhuisdoos met onverkoopbaar spul wegbrengen. Ik ga ook het konijnenhok minimaliseren. Klein nachthok in een enorme ren. En van het oude rottende hok wat speel dingen knutselen. De rest gaat naar de stort.

16 dagen later

Hoe gaat het nu bij jullie? Ik ben inmiddels begonnen met boeken weg doen. Dit vind ik echt het moeilijkst, maar het boek van Fumio Sasaki heeft me wel heel erg geholpen met in mijn hoofd afstand doen van spullen. Ik heb ook een deel van mijn sieraden weggedaan Qua boeken heb ik een bibliotheek abonnement en een ereader met 7500 ebooks én een abonnement op storytel, dus ik heb eigenlijk ook geen excuus om al die boeken te houden. Behalve dat ik ze al sinds de basisschool heb en dat ze zo mooi zijn 😒 Maargoed ik verhuis ze elke keer mee, heel gedoe, en ik lees ze nooit of zelden. Qua kleding heb ik 1 shirt met lange mouwen toegevoegd aan mijn la (van zolder gepakt, niet gekocht), omdat ik het toch wel regelmatig koud weer vind en een t-shirt met vest niet warm genoeg is).

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Hier is het stabiel. Ik doe nog sporadisch iets weg maar ik geloof onderhand dat het eindpunt redelijk bereikt is. Behalve dat er op zolder nog vier dozen boeken van mijn vriend staan en de familiewieg waar onze kinderen niet eens in gelegen hebben. Ik begrijp niet wat wij daarmee moeten maar dat ding lijkt heilig voor hem. Zucht. Ik heb me voorgenomen de rest van het jaar geen nieuwe kleding meer te kopen voor mezelf. Sokken en ondergoed uitgezonderd. Lukt nu al twee maanden prima.

[verwijderd] Haha mijn vriend heeft ook van die dingen die al jaaaaren op zolder staan en die heilig voor hem zijn en absoluut niet weg mogen. Maargoed dat regelt hij zelf maar, mag hij het ook zelf versjouwen als we gaan verhuizen. Wat fijn dat je al zo ver bent! Ik heb nog wel een lange weg te gaan naar mijn idee. Ook goed dat je geen nieuwe kleding koopt, bespaart ook lekker veel geld πŸ˜ƒ Ik heb me ook voorgenomen om dat niet te kopen en Γ³Γ³k niet dingen mee te nemen van de kledingruil behalve als ik het echt ruil voor iets anders (of nog beter 1 ding erin en 2 eruit ofzo). Wel lastig want ik organiseer zelf 2 keer per jaar een kledingruil πŸ˜› Heb je ook foto's van je minimalistische huis? Ben ik wel benieuwd naar.

• [verwijderd]

Foto’s van de zolder met het logeerbed en de kallax kast in de eetkamer met onze gehele boeken collectie.

• [verwijderd]

Ik heb zelfs mijn naaidoos geminimaliseerd.

[verwijderd] Oh wat goed! Ziet er echt netjes uit. Wij hebben een hele kallaxkast vol met heel veel boeken, dus dat is nog te verbeteren! Mooi ook dat de vakken zo leeg zijn, dat geeft echt rust.

[verwijderd] Oja dat heb ik ook gedaan een tijd terug! Ik heb nu geen doos meer, alleen nog een klein laatje met alles wat ik nodig heb. Ik naai ook niet veel hoor, vooral knopen aanzetten en scouting insignes op de bloezen naaien.

Ik heb laatst nog allemaal kleding van de kinderen weggedaan en de baby spullen de deur uit. Ik heb nog wat spullen die op de foto moeten en dan hoop ik dat ze snel opgehaald worden. Waar ik echt tegenop zie is de zolder. Omdat het een vlizo trap is kan ik er niet zo makkelijk even heen om dingen uit te zoeken. Dan zou ik echt een hele dag oppas moeten hebben en dan aan de slag gaan.

Torretjeee Wij hebben ook een vlizotrap naar zolder, inderdaad vervelend! Staat er veel op zolder? Zou het een optie zijn om steeds een deel van de spullen naar beneden te brengen en ze daar uit te zoeken?