Wij zijn niet bewust minimalistisch, maar hebben in huis weinig spullen. Vinden dat beide prettig. Er liggen ook geen spullen te slingeren. Mensen noemen het vaak en onze hulp in de huishouding is maar wat blij, ook al is dit het grootste huis waar ze komt 🙂
Weggooien/weggeven doen we dan ook heel makkelijk.

Wel zijn we nu bewust bezig met het inkopen van boodschappen. Minder vaak, beter nadenken over wat we willen eten en wanneer (ook invriezen) en daarmee ook minder geld uitgeven.

Torretjeee Ja houden is houden, maar ik wil graag ervaren hoe het is om echt met heel weinig spullen te leven en een minimalistische garderobe te hebben. Om dat te ervaren hoef ik natuurlijk niet alles weg te geven, als het niet bevalt moet ik dan weer nieuw kopen en dat vind ik een beetje overdreven. Heel veel kleding heb ik niet vergeleken met anderen, maar voor mij is het nog teveel. Dus het lijkt me een leuk experiment.

Sevenof9
    Ik volg dit topic en zag jouw lijstje voorbij komen. Ik ben wel erg benieuwd hoe je dat doet met bijv vier onderbroeken.
    Zelf doe ik al elke ochtend en avond een schone aan. Met vier zou ik het niet redden of ik moet halve trommels draaien en dat vind ik zonde.

Twee korte broeken, twee jurkjes. Ik vind het zelf wat weinig eerlijk gezegd. Niet dat ik veel korte broeken heb, maar vier ofzo vind ik toch wel fijn om er te hebben.

Ben gewoon even benieuwd hoe je dat doet met zo ‘weinig’ kleding.
    Was je vaak? Draag je kleding meerdere dagen?

smax ik doe een week met een onderbroek.

Nee grapje😛 ik doe 1x per dag een schone aan. Met spijkerbroeken doe ik wel een paar dagen, een t-shirt draag ik 1 of 2 dagen afhankelijk van hoe schoon of vies het is. Ik heb nu nog niet zo weinig kleding hoor. Maar ik wil graag een scrubba waszak. Daarmee kun je binnen 5 minuten handwasjes doen en dan zou ik gewoon elke avond of om de avond even een snel wasje doen en dan de kleding uithangen. Het bespaart ook heel veel water. Maar dat is dus mijn plan, nu heb ik gewoon nog veel kleding en wassen we alles met de wasmachine (die ik trouwens niet weg wil doen!). Ik wil dit graag om simpeler te leven, ik voel me altijd het meest gelukkig als ik aan het kamperen ben of op vakantie met heel weinig spullen, dus waarom dit niet toepassen in mijn dagelijks leven? Het is in ieder geval het proberen waard.

Sevenof9 Leuk dat je reageert! Ik snap je idee hoor.
        Doe zelf wel vaker met een broek, maar
        toch wel elke dag een schoon shirt en jurkje aan.

Als het zo ver is dat je het met zo weinig kleding redt, dan hoor ik je ervaringen. Ben benieuwd 🙂

smax ik ben over een paar weken jarig en hoop dan die waszak te krijgen, dus dan ga ik het uitproberen!

• [verwijderd]

Ik heb ook weinig kleren. Qua broeken heb ik maar drie spijkerbroeken en meer niet. Ik betrap mezelf erop dat ik dezelfde trui soms wel een week aan heb (ik draag op mijn werk werkkleding). Ik heb drie kleine kinderen dus hier wordt sowieso veel gewassen maar ook niet absurd. De kinderen dragen hun kleren ook vaak wel twee dagen.

Mensen vinden dit misschien ‘vies’ en ‘triest’ maar op vakantie doe ik dit ook dus ik dacht ook dat dat thuis wel kon. En ik heb minder was. En misschien gaan de kleren ook wel langer mee.

Sevenof9 oh zo ja dan zou het zonde zijn als je weer nieuw moet aanschaffen. Maar het klinkt alsof je weet dat je gelukkiger wordt van minder spullen, maar nog niet echt afstand kan doen van je kleren. Maar proberen kan altijd.. in mijn geval kan ook meer dan de helft nog weer weg. Ik draag praktisch altijd hetzelfde.

Torretjeee ik kan van bijna alles wel afstand doen, ik heb denk ik 2 dingen die ik wel moeilijk zou vinden maar de rest heb ik bijna allemaal via kledingruilfeestjes of tweedehands of ik heb het al heel lang. Ik ruil dus vaker kleding dus ben er niet heel erg aan gehecht verder, alleen doordat het geen nieuwe dure dingen zijn is de kans redelijk groot dat er binnen een jaar dingen versleten zijn als ik ze heel vaak draag. Dan vind ik het handig om het direct te kunnen vervangen.

5 dagen later

Nou ik heb mijn plan doorgevoerd, het kan nog wel minder, maar ik heb nu 24 kledingstukken in mijn kast. Dit is wel exclusief sokken, ondergoed, pyjama en sportkleding, die heb ik niet geteld. Het past allemaal in één la! We hebben trouwens geen droger, dus het duurt ook altijd wel even voor kleren droog zijn. Ben benieuwd hoe dit bevalt, mijn andere kleding ga ik dus op zolder bewaren zodat ik dingen kan vervangen als er wat kapot gaat en in de herfst heb ik natuurlijk weer meer warme dingen nodig.

Sevenof9 ben benieuwd!
              Ik heb een tijd geleden ook een hoop kleding weg gedaan (nog lang niet zo extreem als jij, maar wij wassen met 2 man ook niet zo veel) en toen vond ik het veel fijner om 's ochtends kleding uit te kiezen. Dat is immers 1 van de basisvoordelen van minimalistisch leven; minder kleine keuzes op een dag.

Pimpelmeesje ja dat vind ik ook zo fijn! Ik heb trouwens 25 dingen bedek ik me, was 1 shirt uit de was vergeten mee te tellen. Als dit goed gaat maak ik er misschien nog wel minder van 🙂
                Mijn vriend is veel minimalistischer dan ik trouwens. Hij heeft 7 shirts met korte mouwen, 2 met lange mouwen, 2 vesten, 1 trui, 3 lange broeken, 3 korte broeken en 1 overhemd (die heb ik voor hem gekocht 😅) en dat is het in totaal, niet eens dingen op zolder.

9 dagen later

Ik zou nog even een update geven, ik heb dus nog één la met kleding die ik draag. En ik merk het niet eens! Voor mijn gevoel heb ik nog zat om uit te kiezen en kan ik heel veel verschillende combinaties maken. Ik dacht dat ik zou moeten opletten dat mijn kleren op tijd gewassen zijn maar dat is nog niet eens zo. Ik weet zeker dat ik met nog minder zou kunnen. Ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou zijn.

• [verwijderd]

Wow goed zeg.

4 dagen later

Ik ga ook een capsule wardrobe samenstellen 🙂
                De rest wat ik nog echt wel wil dragen mag bij mn ouders op zolder, als iets dan 'op' is doe ik het weg en haal ik eerst daaruit.
                @Sevenof9 hoe houd jij rekening met het weer? Ik begrijp dat mensen meestal per seizoen een capsule hebben (als in; een aantal wisselende stukken voor het seizoen) maar in Nederland draag ik ook in de zomer wel eens een trui 😅 het weer is hier zo wisselend, hoe houd je hier rekening mee?

Pimpelmeesje Ik heb niet echt een capsule per seizoen. Ik heb nu bijvoorbeeld 4 lange broeken in mijn kast, maar vorige week was het zo warm dat ik 1 lange wil vervangen voor een korte. Verder heb ik veel vesten, dus hemdjes en t-shirts die ik in de zomer draag kan ik ook in de winter aan met een trui of vest erover. Ik zorg dat ik van alles iets in mijn kast heb en in de winter zijn dat meer truien en vesten en in de zomer maar 1 trui en 1 vest. Ik wil straks wel even kijken wat ik nu in mijn kast heb als dat je kan helpen?

Pimpelmeesje oooh ik zou nog in mijn kast kijken! 33 vind ik ook heel veel, ik heb nu 25 en dat vind ik al te veel.
                    Wat ik nu in mijn kast ga leggen (ga nog wat weghalen)

• 2 lange broeken
                    • 1 korte broek
                    • 3 hemdjes
                    • 4 shirts met korte mouwen
                    • 1 shirt met lange mouwen
                    • 1 dunne trui
                    • 1 dun vest
                    • 1 dik vest
                    • 1 trui die ik thuis op de bank altijd aan heb
                    • 1 joggingbroek
                    • 2 shirts om in te slapen
                      en dan nog sportkleding, ondergoed, sokken, badjas die ik niet meetel 🙂
                      Ik ben echt benieuwd of ik het hiermee ga redden maar volgens mij moet dat kunnen.
                    • [verwijderd]

Schoenen, jassen en accessoires als riemen en sjaals tellen ook mee bij de 33 toch?