• [verwijderd]

Ik vind kleding voor mezelf heel lastig. Welke merken zijn nou echt duurzaam? Laatst wel twee dingen tweedehands gekocht bij een nieuwe kringloop. Misschien dat ik daar meer vandaan kan halen.

Mijn dochter draagt Dr. Martens. Ze begonnen krap te worden. De 2de hands kinderkledingzaak bood net maat 25 aan. Heb ze mooi om kunnen ruilen! Een maat grotere schoen zonder dat je het in je portemonnee voelt en de schoenen die ze droeg gaan weer naar een ander kindje. Mooi rouleren zo.

[verwijderd] Ik vind het ook bizar hoe je op vakantie met minder toe kan! De kinderen ook met speelgoed. Ineens zijn een autootje en vier Duplo blokjes genoeg

Ja echt he. Wij nemen op vakantie wat kleurspullen mee, en beiden mogen een tasje met speelgoed mee en daar hebben ze genoeg aan. Nooit vervelen ze zich.

mijn schoonzusje heeft vorige week een eigen tweedehands winkel geopend. Ik heb van de week een doos en een grote shopper langsgebracht. Allemaal speelgoed/spelletjes waar hier vrijwel niet mee gespeeld wordt. Zij verkoopt dit in haar winkel, ik krijg dan een deel en zij houdt een deel.
Ik heb laatst ook al heel veel weggegeven via Facebook. En zo krijg ik steeds meer ruimte in de kast. We willen verhuizen, dat kan nog even duren, maar hoe meer wij nu al wegdoen, hoe makkelijker het verhuizen straks gaat.
Systematisch ben ik een chaos, ik ga niet kast voor kast te werk, ik kom iets tegen en bedenk mij dan dat er niks mee gedaan wordt.

Ik wil ook graag meeschrijven! Ik heb de grootste moeite om plaatic meuk buiten ons huis te houden. Helaas wegens tijdgebrek ontkom ik er niet aan om bij de supermarkt boodschappen te doen, maar wat verdrietig als je dan gaat koken en je weer een aanrecht vol plastic-afval hebt 😖.

Heel leuk initiatief wat ik laatst zag was bij onze sportclub waarbij moeders zakken met te kleine sportschoenen hadden meegenomen en andere ouders gratis konden pakken wat ze voor hun kinderen konden gebruiken. Dat ga ik ook doen als mijn jongste uit de eerste paren gegroeid is☺️

• [verwijderd]

Pilea Dit is dan Aleppo of het merk vd winkel waar ik werk

Ik zie vaak Aleppo zeep liggen. Ik vraag me alleen af of er nog veel verschil tussen zit?

• Pilea hebben hierop gereageerd.
    • [verwijderd]

Ik meld me ook! 🙋‍♀️
    Al jaren aan het minimaliseren.. Inmiddels ben ik daar wel klaar mee. Door een krap budget ben ik echter wel een gedwongen gierigaard geworden.
    Consumeren vind ik lastig, maar ik wil er graag beter in zijn.

[verwijderd] ja vaak ik het percentage laurierolie wat erin zit. Voor een zeer problematische huid zoals psoriasis of eczeem kan je bijv 30 of 40% gebruiken. Voor een droge huid 12% voor een normale huid 4% of 100% olijfolie. Voor jonge kinderen kan je de hoge percentages beter laten liggen.
    De laurierolie werkt ook antibacterieel en helpt je huid beter genezen.

@Pilea wat is het verschil tussen Aleppozeep en olijfzeep? Die laatste gebruik ik regelmatig maar op 1 of andere manier krijg ik zovaak douchegel, shampoo’s dat ik die meestal heb staan en daarom dus ook maar gebruik. ( in het kader van besparen)

Leuk dat er al zoveel mensen enthousiast gereageerd hebben!

• Pilea hebben hierop gereageerd.
      • [verwijderd]

Oh ik wil zo graag mee gaan doen. Als ik zie wat voor zooi kinderen krijgen met zich meebrengt... ik wil minder spullen nu! Kortom minimaliseren en consuminderen! Top ik ga meelezen.☺️

Ik heb laatst het boek ‘meer door minder’ van joshua becker, echt een aanrader voor wie zich in het waarom wil verdiepen.
      Van de bieb geleend uiteraard, want boeken hebben we nog maar weinig (alleen kookboeken een aantal), we lenen alles van de bieb. Onze oudste leest zo veel, dat zou ook echt een vermogen kosten 😳

Ik lees en schrijf ook graag mee.

We hopen dat we in 2019 kunnen verhuizen en wil eigenlijk met zo weinig mogelijk troep naar een nieuw huis.
      opzich zijn we al een hele poos aan het minderen maar mijn man koopt graag spullen.
      Ik zet het oude dan meteen op de weggeefhoek.

Allepo zeep gebruik ik al. Werkt perfect en je doet er heel lang mee. Voor de kinderen gebruik ik bijna geen shampoo, eens per week was ik hun haren. Ze wassen het verder gewoon met water en dat werkt prima.
      Bijna geen make up, geen nagellak. 1 soort tandpasta (knip de tube ook altijd open) en bij dat merk blijven we.
      Schoonmaakmiddelen gebruik ik zelden behalve 1 navul spray die ik aanleng met water. Soms krijg ik poetsdrang en dan koop ik een lekker ruikend middel maar vanaf nu ga ik dat niet meer doen 😉

Geen pakjes drinken. Fles aanmaaklimo voor de kids inplaats van pakken drinken. Fruit altijd mee in eigen netjes. Verder stoor ik me ook flink aan de hoeveelheid plastic in winkels. Dat moet toch veeel beter kunnen!?

Leuk topic!
      ik probeer al tijden zo duurzaam mogelijk te leven. Nu met 3 kinderen heeft mijn ergernis aan alle spullen een toppunt bereikt. Spullen eruit, ruimte nodig. Heb daar alleen heel veel moeite mee, ik ben van mezelf eigenlijk meer een verzamelaar.... 🙈
      Ik wil binnenkort graag wasnoten kopen. Eerst op t lijstje voor kerst, en anders koop ik t zelf. Idem voor een shampoo en conditioner aan een stuk. Als iemand voor die laatste 2 nog goede tips heeft houdt ik me aanbevolen 😃

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar tips wat betreft alternatieven voor schoonmaakmiddelen. Ik weet dat je met azijn en baking soda een heel eind kunt komen, maar er zijn zoveel dingen op internet te vinden, ik weet het niet meer, wie weet een goede blog/website hiervoor?

Rozepanda ik gebruik al jaren een shampoobar en een vaste conditioner van Lush. Niet de meeste natuur- of haarvriendelijk, maar voor mij nu wel fijn. Ik wil graag over naar een shampoo zonder sulfaten (sls), een eerdere poging met Chagrin Valley wou ik niet geslaagd, dus als iemand iets anders weet, shoot!

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Rozepanda ik zal eens kijken of ik het adres/website terug kan vinden maar van wasnoten wordt ook shampoo e.d. gemaakt. Je kan dan alles in één keer bestellen.
        Nou gebruik ik die shampoo zelf niet omdat ik dreads heb en dat teveel rest achterlaat maar wasnoten vind ik erg fijn (wasmachine wel goed schoonhouden want ook daar kan het restanten achterlaten).

Wij kopen zelf zo goed als nooit iets nieuws, alle meubels bijv. zijn geruild, gratis of voor een klein bedrag aangeschaft. We krijgen veel en geven op onze beurt ook weer veel weg en we zorgen dat de jongens voornamelijk duurzaam (liefst houten) speelgoed hebben. Maar niet teveel (meer) want dan ligt het binnen no-time weer vergeten en stuk in een hoekje en dat vind ik zó zonde. Dus liever weinig waar ze echt wat mee doen, daar hebben ze veel meer aan.
        Verder eten we plantaardig maar daarin mogen we ook nog wel een stuk bewuster worden; meer biologisch, meer van de markt of direct bij de boer, (veel) minder vleesvervangers kopen maar juist zelf maken.
        Maar vooral naar plastic wil ik veel bewuster gaan kijken, we verbruiken nu gewoon nog echt teveel.

LisbethSalander Aleppozeep is een olijfzeep. Die wordt al zeker 1000 jaar op dezelfde wijze ambachtelijk gemaakt in Aleppo. Ze hebben een bijzondere samenstelling met laurierolie. Ookis Aleppo zeep altijd vrij van kleurstoffen, conserveringsmiddelen en andere chemische toevoegingen.

Ik schrijf ook graag mee. Ik vind duurzaamheid belangrijk maar vind het moeilijk te besparen op boodschappen. We willen graag een huis kopen maar we moeten nog veel sparen. Dus alle tips zijn welkom 🙂

• [verwijderd]

Torretjeee keep it simple. Niet voor elk schoonmaakklusje een ander schoonmaakmiddel. Met azijn en groene zeep kom je een heel eind. Ik gebruik ook dreft afwasmiddel als allesreiniger. Kan ook voor het toilet. Wassen op 60 graden max, niet hoger, scheelt in elektriciteit. Poederwasmiddel eetlepel per keer zou genoeg moeten zijn. Je gebruikt gauw teveel. Droger wegdoen of zo min mogelijk gebruiken. Ik heb drie kinderen waarvan twee in de luiers waarvan 1 in wasbare luiers en red me zonder droger. Het kan echt! Je haar laten wennen aan minder wassen, scheelt shampoo. Douchegel onder de douche heb je vaak ook niet nodig. Keep it simple!!

• [verwijderd]

Nog wat tips:

De afwasborstel met zuignap van Ikea. Geweldig ding. In drie jaar nog niet hoeven te vervangen, af en toe in de vaatwasser en weer door.

Navulzakken met handzeep en schoonmaakspul, bv douchereiniger van ecomerk Frosch. Ik koop het bij DM maar volgens mij verkoopt Jumbo het ook.

Als snoetenpoetsers gebruiken wij Cheekywipes van microvezel. Je zou ze ook zelf kunnen maken trouwens zeker als je een lockmachine hebt. In een afsluitbaar bakje met warm water, drupje zeep en wat lekkere olie en poetst alles schoon. In de was en weer als nieuw.

Schoonmaakazijn als wasverzachter. Ook goed voor de wasmachine.

Een ereader. Is even een dure aanschaf maar op de abonnementen van de kinderen kan ik per kind 6 ebooks per jaar gratis lezen. Kost niks en neemt geen plek in.

[verwijderd] Wij wassen met de hand af dus drie jaar met een borstel gaat hier niet lukken. Wij hebben wel een recyclebare afwasborstel waar je alleen de kop van hoeft te vervangen. Komt bij de Ekoplaza vandaan. Ik kan totaal niet lekker lezen met een ereader. Meerdere geprobeerd maar het valt voor mij in het niets vergeleken met een echt boek.