• [verwijderd]

Jaaa ik ben al bijna een jaar aan het minimaliseren. Begonnen met een challenge en inmiddels doorgegaan met elke dag 1 ding weg en voor alles wat erin komt 2 dingen weg. Vriend doet ook enthousiast mee. We zien ons huis opknappen. Opruimen en schoonmaken kost minder tijd. We kopen haast nooit meer iets. Geen pakketbezorgers meer aan de deur. We proberen nu plastic verpakkingen te omzeilen. Ik ga al met een fruitnetje naar de supermarkt.

Leuk Pilea!
Wat moet ik me voorstellen bij een duurzame winkel?

Ik ben voornamelijk bezig met deze onderwerpen omdat ik het milieu belangrijk vind. Hoop namelijk dat ook mijn kleinkinderen nog kunnen genieten van bossen, heide en strand.
Verder heb ik wegens gezondheidsredenen een flinke inkomensterugval gehad. De plannen om te gaan verhuizen kunnen daarom niet meer doorgaan. We zullen ons huidige poppenhuisje gezinsproof moeten maken. Druk aan het sparen voor een verbouwing dus.

En op de 3e plaats stoor ik me aan al die spullen die we hebben. In de zomer leven we 4 weken op de camping met een minimum aan spullen. Heerlijk vind ik dat. En ook de kinderen genieten dan volop. Vervelen zich nooit terwijl ze thuis, met bergen speelgoed, ze regelmatig zeggen dat ze niet weten wat ze moeten doen.....

Ik wil dus weer dichter naar de basis en zoveel mogelijk sparen om ons huis gezinsproof te maken.

• Pilea hebben hierop gereageerd.

LisbethSalander Nou wij verkopen vooral spullen die duurzaam zijn. Geen kunststoffen, alles is van natuurlijk materiaal. Het moet eenvoud en nut hebben. Daarnaast gaan veel spullen die niet goed meer zijn naar Terre des Homme ipv weggooien of het gaat naar de voedselbank.
    Er wordt in mooie projecten geïnvesteerd voor een betere wereld en letten natuurlijk heel goed op waar onze spullen worden gefabriceerd.
    Je kent het vast wel. Als we hier konden pb-en had ik het je via pb gestuurd 😅

• [verwijderd]

Ik vind het ook bizar hoe je op vakantie met minder toe kan! De kinderen ook met speelgoed. Ineens zijn een autootje en vier Duplo blokjes genoeg. Met de feestdagen en verjaardagen is het nogal een uitdaging. Vooral omdat mensen het dan zielig vinden als de kinderen weinig krijgen. Nou echt niet. De oudste was zo blij met de Duplo spoorovergang van marktplaats!

Ik volg ook 😀
      we zijn eigenlijk al heel lang bezig, het voelt ook lang niet meer als ‘bezig zijn’, we hebben gewoon niet zoveel spullen (en onze kinderen ook niet). Maar zodoende kunnen we moeiteloos straks een tweeling in ons huis hebben zonder dat we aan verhuizen hoeven te denken 😄
      ouders van vriendje die voor het eerst binnenkomen reageren regelmatig verbaasd: ‘huh, waar zijn jullie spullen?’ (Tja, dit is wat we hebben), of ‘oh wat zijn jullie netjes!’ (We hebben niet zoveel op te ruimen)
      op die manier lukt het ook om volledig biologisch te eten, en om elk jaar mooi op vakantie te gaan (waar we altijd van terugkomen met de opmerking: we hadden weer te veel meegenomen 😂)
      sint en verjaardagen is altijd wel lastig: nieuwe spullen hoeven we niet, uitjes doen we al heel veel, elke keer hoofdbreken, haha

Ook ik meld me hier 🙂 Op zp schrijf ik al jaren in het consuminder en bespaar topic.

Wij hebben nog enkele schulden lopen maar zijn met uitzondering van mijn studieschuld in mei 2019 schuldenvrij. Hebben dit volledig op eigen kracht gedaan en met ook behoorlijk wat tegenslag de afgelopen jaren. Daarom zijn we vooral druk met besparen maar ik probeer ook al jaren bewust te kopen en te minimaliseren.

• [verwijderd]

Ik vind kleding voor mezelf heel lastig. Welke merken zijn nou echt duurzaam? Laatst wel twee dingen tweedehands gekocht bij een nieuwe kringloop. Misschien dat ik daar meer vandaan kan halen.

Mijn dochter draagt Dr. Martens. Ze begonnen krap te worden. De 2de hands kinderkledingzaak bood net maat 25 aan. Heb ze mooi om kunnen ruilen! Een maat grotere schoen zonder dat je het in je portemonnee voelt en de schoenen die ze droeg gaan weer naar een ander kindje. Mooi rouleren zo.

[verwijderd] Ik vind het ook bizar hoe je op vakantie met minder toe kan! De kinderen ook met speelgoed. Ineens zijn een autootje en vier Duplo blokjes genoeg

Ja echt he. Wij nemen op vakantie wat kleurspullen mee, en beiden mogen een tasje met speelgoed mee en daar hebben ze genoeg aan. Nooit vervelen ze zich.

mijn schoonzusje heeft vorige week een eigen tweedehands winkel geopend. Ik heb van de week een doos en een grote shopper langsgebracht. Allemaal speelgoed/spelletjes waar hier vrijwel niet mee gespeeld wordt. Zij verkoopt dit in haar winkel, ik krijg dan een deel en zij houdt een deel.
      Ik heb laatst ook al heel veel weggegeven via Facebook. En zo krijg ik steeds meer ruimte in de kast. We willen verhuizen, dat kan nog even duren, maar hoe meer wij nu al wegdoen, hoe makkelijker het verhuizen straks gaat.
      Systematisch ben ik een chaos, ik ga niet kast voor kast te werk, ik kom iets tegen en bedenk mij dan dat er niks mee gedaan wordt.

Ik wil ook graag meeschrijven! Ik heb de grootste moeite om plaatic meuk buiten ons huis te houden. Helaas wegens tijdgebrek ontkom ik er niet aan om bij de supermarkt boodschappen te doen, maar wat verdrietig als je dan gaat koken en je weer een aanrecht vol plastic-afval hebt 😖.

Heel leuk initiatief wat ik laatst zag was bij onze sportclub waarbij moeders zakken met te kleine sportschoenen hadden meegenomen en andere ouders gratis konden pakken wat ze voor hun kinderen konden gebruiken. Dat ga ik ook doen als mijn jongste uit de eerste paren gegroeid is☺️

• [verwijderd]

Pilea Dit is dan Aleppo of het merk vd winkel waar ik werk

Ik zie vaak Aleppo zeep liggen. Ik vraag me alleen af of er nog veel verschil tussen zit?

• [verwijderd]

Ik meld me ook! 🙋‍♀️
        Al jaren aan het minimaliseren.. Inmiddels ben ik daar wel klaar mee. Door een krap budget ben ik echter wel een gedwongen gierigaard geworden.
        Consumeren vind ik lastig, maar ik wil er graag beter in zijn.

[verwijderd] ja vaak ik het percentage laurierolie wat erin zit. Voor een zeer problematische huid zoals psoriasis of eczeem kan je bijv 30 of 40% gebruiken. Voor een droge huid 12% voor een normale huid 4% of 100% olijfolie. Voor jonge kinderen kan je de hoge percentages beter laten liggen.
        De laurierolie werkt ook antibacterieel en helpt je huid beter genezen.

@Pilea wat is het verschil tussen Aleppozeep en olijfzeep? Die laatste gebruik ik regelmatig maar op 1 of andere manier krijg ik zovaak douchegel, shampoo’s dat ik die meestal heb staan en daarom dus ook maar gebruik. ( in het kader van besparen)

Leuk dat er al zoveel mensen enthousiast gereageerd hebben!

• [verwijderd]

Oh ik wil zo graag mee gaan doen. Als ik zie wat voor zooi kinderen krijgen met zich meebrengt... ik wil minder spullen nu! Kortom minimaliseren en consuminderen! Top ik ga meelezen.☺️

Ik heb laatst het boek ‘meer door minder’ van joshua becker, echt een aanrader voor wie zich in het waarom wil verdiepen.
          Van de bieb geleend uiteraard, want boeken hebben we nog maar weinig (alleen kookboeken een aantal), we lenen alles van de bieb. Onze oudste leest zo veel, dat zou ook echt een vermogen kosten 😳

Ik lees en schrijf ook graag mee.

We hopen dat we in 2019 kunnen verhuizen en wil eigenlijk met zo weinig mogelijk troep naar een nieuw huis.
          opzich zijn we al een hele poos aan het minderen maar mijn man koopt graag spullen.
          Ik zet het oude dan meteen op de weggeefhoek.

Allepo zeep gebruik ik al. Werkt perfect en je doet er heel lang mee. Voor de kinderen gebruik ik bijna geen shampoo, eens per week was ik hun haren. Ze wassen het verder gewoon met water en dat werkt prima.
          Bijna geen make up, geen nagellak. 1 soort tandpasta (knip de tube ook altijd open) en bij dat merk blijven we.
          Schoonmaakmiddelen gebruik ik zelden behalve 1 navul spray die ik aanleng met water. Soms krijg ik poetsdrang en dan koop ik een lekker ruikend middel maar vanaf nu ga ik dat niet meer doen 😉

Geen pakjes drinken. Fles aanmaaklimo voor de kids inplaats van pakken drinken. Fruit altijd mee in eigen netjes. Verder stoor ik me ook flink aan de hoeveelheid plastic in winkels. Dat moet toch veeel beter kunnen!?

Leuk topic!
          ik probeer al tijden zo duurzaam mogelijk te leven. Nu met 3 kinderen heeft mijn ergernis aan alle spullen een toppunt bereikt. Spullen eruit, ruimte nodig. Heb daar alleen heel veel moeite mee, ik ben van mezelf eigenlijk meer een verzamelaar.... 🙈
          Ik wil binnenkort graag wasnoten kopen. Eerst op t lijstje voor kerst, en anders koop ik t zelf. Idem voor een shampoo en conditioner aan een stuk. Als iemand voor die laatste 2 nog goede tips heeft houdt ik me aanbevolen 😃

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar tips wat betreft alternatieven voor schoonmaakmiddelen. Ik weet dat je met azijn en baking soda een heel eind kunt komen, maar er zijn zoveel dingen op internet te vinden, ik weet het niet meer, wie weet een goede blog/website hiervoor?

Rozepanda ik gebruik al jaren een shampoobar en een vaste conditioner van Lush. Niet de meeste natuur- of haarvriendelijk, maar voor mij nu wel fijn. Ik wil graag over naar een shampoo zonder sulfaten (sls), een eerdere poging met Chagrin Valley wou ik niet geslaagd, dus als iemand iets anders weet, shoot!