[verwijderd] Dit volg ik niet helemaal, docenten hebben toch die studiebeurs niet eigenhandig van studenten afgepakt? Ik ken geen enkele docent op de universiteit hier (mijn man werkt er) die vóór afschaffing van de studiebeurs was.
Zeker in het hoger onderwijs speelt er heel veel tegelijk; enorme hoeveelheden studenten, geen geld (en tijd en ruimte) om dat op te vangen (bv grotere zalen, meer docenten etc etc), door afschaffen studiebeurs neemt de druk op studenten toe, daardoor ook meer vraag naar bv studentdecaan, meer vraag naar begeleiding, maar ook meer uitval... En als ik hier kijk naar wat er wordt verwacht van docenten, is dat zoooo scheef. Mijn man moet onderwijs geven, en dat doet hij ontzettend goed - bij studentenbeoordelingen krijgt hij echt uitmuntende cikfers. Maar dit telt NIET mee als het gaat om zijn beoordeling, daarvoor telt zijn onderzoek en zijn publicaties. Probeer maar eens góed onderwijs te geven, waar je 40u per week mee bezig bent (want hij moet een vak opbouwen vanaf niks tot een examen, incl werkgroepen etc etc), en dan daarnaast dus nog góed onderzoek én publiceren...
Zowel studenten als docenten zijn nu de dupe van hoe dit gaat.