Tsja, ik vind het lastig hoor. Zeker dat nu ook het hoger onderwijs vraagt om extra geld voor werkdruk verlaging, kwaliteit verbetering en extra loon.
Een paar jaar geleden zijn alle beurzen voor studenten ingetrokken, behalve de aanvullende beurs als je ouders niet genoeg verdienen.
Mijn broertje studeert nu, maar komt amper rond. De huurprijzen van een kamer zijn omhoog geschoten, waardoor hij het niet kan veroorloven om op kamers te wonen. Hij moet daarom elke dag in totaal 4 uur reizen, terwijl hij meestal tot 6 uur les heeft. Zijn school vraagt ontzettend veel van hem en daarnaast heeft hij ook nog een baantje om rond te komen. Ik geloof dat een kwart van zijn klasgenoten thuis zit, overspannen of met een burn-out. Het studentenimago van lol schoppen en bier drinken gaat in zijn geval echt niet op, daar is geen tijd en geld voor.
En dan zeggen de docenten dat ze méér geld willen en betere kwaliteit... Terwijl er van de studenten juist geld áfgenomen wordt, wat geïnvesteerd zou worden voor de kwaliteit van het onderwijs.
Kennelijk is die kwaliteit er nooit gekomen? Waarom moet er dan over de rug van studenten geld worden afgenomen?
En dan vragen de docenten nu om extra loon. Ik vind dat toch wel heel wrang...