Ook ik vind dit walgelijk. Ik ben christen maar sta hier niet achter.
Soms zijn er dagen dat ik mij schaam christen te noemen;
Ik schaam mij, omdat deze verklaring komt in de naam van het christelijk geloof, waar ik deel van ben...
Ik schaam mij, omdat zij hiermee zeggen dat geen enkele christen zich meer als homoseksueel, lesbienne of transgender mag identificeren... (artikel 7)
Ik schaam mij, omdat zij hiermee bewust deze broeders en zusters weer terug de kast injagen...
Ik schaam mij diep richting de gelovige ouders, wiens kind transgender is en die nu door de macht van christelijke leiders dit niet meer als transgender mogen benoemen, die het proces van hun kind niet meer als transgender mogen positioneren. “Hoe dan wel?” is de vraag die overblijft...
Ik schaam mij diep richting mijn homoseksuele mede-gelovigen, die zich niet meer als homoseksueel mogen positioneren. En dus als ze getrouw willen zijn op zoek moeten naar een nieuwe omschrijving...
Ik schaam mij diep voor het geweld van deze handtekeningen, voor de macht van de christelijke leiders, de dominees, de predikanten en de voorgangers die met hun handtekening hun positie en invloed inzetten en macht uitoefenen en hiermee kwetsbare broeders en zusters in de naam van heiligheid nog verder de anonimiteit injagen...
Ik schaam mij diep richting de christelijke ouders die worstelen met de geaardheid van hun kind en voor wie het nu nog moeilijker wordt om als christelijke ouders hier goed op te reageren...
Ik schaam mij voor de stelligheid van de schrijvers, waarmee ze verklaren dat ‘Bijbelgetrouwe’ christenen niet van mening mogen verschillen over homoseksualiteit en transgenderisme. (artikel 10)
Ik schaam mij ervoor dat ze in de naam van ons christelijk geloof eigenlijk zeggen: “Als je er niet hetzelfde over denkt als wij, ben je geen getrouwe christen.”
Ik schaam mij voor hun oordeel over andere christenen, zowel binnen als buiten de LGTBQ+ gemeenschap...
Ik schaam mij omdat er niets goeds en opbouwends uit deze verklaring kan en zal komen...
Ik schaam mij voor de schade die deze Nederlandse verklaring en alle ondertekeningen gaat aanbrengen aan de kwetsbare doelgroep waar het over gaat...
Ik schaam mij diep richting mijn niet-christelijke vrienden die hierdoor nog verder van Jezus komen te staan...
Deze verklaring richt zich met name op de LGTBQ+ mensen binnen de christelijke kerk. Mijn inziens gaat het hier om een (kleine) groep kwetsbare christenen (en hun ouders), die vaak al heftig worstelen met hun geaardheid en hun geslacht. Een groep voor wie het vaak al zeer lastig is om een blijvend plekje binnen de kerkelijke gemeenschap te vinden
(Tekst van M Vlaardingenbroek, ik had het niet beter kunnen verwoorden)