Ook even mijn antwoord van zp gekopieerd😉
Magnesium zorgt ervoor dat vitamine D omgezet wordt in de actieve D3 vorm. Zowel van vitamine D èn magnesium komen vaak tekorten voor. Vitamine D door simpelweg te weinig sterk zonlicht (wat je uit voeding haalt is slechts een fractie), magnesium doordat door verarming en uitputting van de landbouwgrond, er te weinig van in onze voeding zit.
Daarnaast is je magnesium voorraad niet zomaar te checken via je bloed Magnesium zit voornamelijk in je botten, spieren en verdeeld over je cellen. Slechts 1 procent vind je terug in je bloed, dus dan kun je je voorstellen dat een tekort daarin niet te zien is. Makkelijkste manier is in de eerste instantie bij te gaan slikken en kijken of je klachten minder worden/verdwijnen. Daarnaast zul je geen extra calcium hoeven slikken, omdat dit juist wel rijk voortkomt in onze voeding. De verhouding calcium/magnesium is daardoor wss al verstoord, vandaar je krampen (calcium zorgt voor spierspanning, magnesium ontspant)
Een belangrijke tip nog;
Kies een goed opneembare vorm, bijvoorbeeld magnesium citraat. Magnesium oxide bijvoorbeeld (dit zijn vaak de goedkopere potjes bij de drogist) wordt nauwelijks opgenomen in je lichaam. Zelf gebruik ik vit. D (zomer 2000iu,winter 3000iu) en magnesium citraat (200 tot 400 mg, net naar gelang mijn klachten) van het merk NOW. Hulpstof van de D is extra vierge olijfolie.. Ik bestel het bij body supplies.