Er is nog geen poll-functionaliteit maar ik start dit topic toch alvast eens. Kan ik later altijd nog een keer de poll toevoegen.
Ik heb eens een artikel gelezen waarin betoogd wordt dat er zoiets bestaat als een gen waardoor je in God gelooft. En dat je religie dan weer meer bepaald wordt door je omgeving en andere externe factoren. Dat maakt dat je vier categorieën hebt:
- Je gelooft niet, en je hebt ook geen religie
- Je gelooft wel, maar je hebt geen religie (want: niet van huis uit meegekregen, geseculariseerde samenleving)
- Je gelooft niet, maar je bent wel religieus (want: van huis uit meegekregen, of door je partner, of omdat je je in een samenleving bevindt waar dat de norm is)
- Je gelooft, en je bent ook religieus
In welke categorie vallen jullie?
Ikzelf ben niet religieus opgevoed, mijn ouders geloven allebei niet en mijn zusje heeft het woord atheïsme uitgevonden. Terwijl ik al zodra ik over God hoorde meteen dacht: o ja, daar geloof ik in, uit een soort enthousiasme om iets te geloven, of zo. Ik verzon vroeger ook mijn eigen religies, maar heb me verder nooit bij een kerkgenootschap aangesloten, die noodzaak voelde ik dan weer niet echt. En welke kies je dan, ik zou altijd bang zijn dat ik er precies een zou kiezen waar God het niet mee opheeft, en het alternatief is om uit voorzorg de strengste te kiezen, maar dat zou inhouden dat ze mijn huwelijk en gezin niet zouden accepteren en uiteindelijk kies ik liever vanuit liefde dan vanuit angst, dus dan maar geen religie. Voor mij is geloven ook juist iets erg persoonlijks en omdat mijn omgeving niet religieus is, ervaar ik dat gewoonlijk ook niet als een gemis.