Ik heb momenteel een Apple Watch die al een tijdje mee gaat. Ik heb deze in 2019 gekocht, een series 5. Op zich doet deze het nog prima en krijgt ook alle updates. Maar als in september de 10 uit komt wil ik wel gaan upgraden.
Ik vind zelf 5 jaar heel netjes voor een smartwatch, alleen krijg ik toch vaak de reactie, huh dan al? Ben ik nou gek of is na 5 jaar upgraden echt heel raar…? Hoe lang gaan jullie smartwatches mee voordat je een andere aanschaft?

Verder ben ik ook wel benieuwd welke jullie hebben waar je heel tevreden mee bent. En waarom. Mijn voorkeur gaat uit naar Apple maar ik sta ook open voor andere opties namelijk.

iMoeder Ben ik nou gek of is na 5 jaar upgraden echt heel raar…?

Ik heb de mijne na 3.5 jaar al geüpgrade. Toen kon ik hem nog verkopen voor 300 euro. Hij deed het trouwens nog perfect, maar ik wilde de nieuwste versie 🫣. Ik heb de Garmin fenix 7s sapphire solar. Daarvoor had ik de Garmin fenix 6s sapphire. Ik zou persoonlijk niks anders willen, maar het is wel echt een sporthorloge met smartwatch functies. Ik vind hem geweldig op meerdere fronten en ziet eruit als een gewoon horloge, maar wel met saffier glas. Ik vind de Apple Watches persoonlijk niet zo mooi met dat rechthoekige klokje.

iMoeder die van mij is nu al langzaam aan het minderen. Met vastlopers en het beeld dat slecht is en die heb ik nu 4 jaar. Dus zo raar vind ik het niet. Ik ben ook nog aan het kijken wat ik wil of een Apple Watch of iets compleet anders. Het voordeel van de apple watch is voor mij dat ik mijn telefoon heel vaak kwijt ben en die optie dan echt heel fijn vind dat er een geluid wordt afgespeeld op je telefoon. Maar ja om voor die reden alleen bij apple watch te blijven is ook zo suf hehe.

Marshmallow Het voordeel van de apple watch is voor mij dat ik mijn telefoon heel vaak kwijt ben en die optie dan echt heel fijn vind dat er een geluid wordt afgespeeld op je telefoon.

Dat kan mijn Garmin ook icm mijn iPhone. Andere merken vast ook wel icm IPhone.

Marshmallow Het voordeel van de apple watch is voor mij dat ik mijn telefoon heel vaak kwijt ben en die optie dan echt heel fijn vind dat er een geluid wordt afgespeeld op je telefoon.

Dit inderdaad en andersom. Dat ik op m’n telefoon de Watch kan zoeken. Daarnaast gebruik ik Siri voor reminders en ik stuur m’n Apple Music er mee aan. Maar ja. Om daar nou idd voor bij Apple te blijven.

Trees Apple Watches persoonlijk niet zo mooi met dat rechthoekige klokje.

Ik vind dat juist mooier en handiger dan de ronde modellen. Heeft Garmin alleen ronde modellen of ook rechthoekige?

• Trees hebben hierop gereageerd.

iMoeder volgens mij wel de goedkopere modellen, maar dat zijn volgens mij echt sporthorloges. Deze moet je ook bij 24/7 gebruik zeker 1 a 2x week opladen als je geen gps gebruikt en worden ook niet automatisch bijgeladen door de zon.

iMoeder Dit inderdaad en andersom. Dat ik op m’n telefoon de Watch kan zoeken. Daarnaast gebruik ik Siri voor reminders en ik stuur m’n Apple Music er mee aan. Maar ja. Om daar nou idd voor bij Apple te blijven.

Apple Music wordt inderdaad niet ondersteund door Garmin. Spotify app heb ik wel op mijn horloge. Ik kan geloof ik een paar 100 nummers kwijt op mijn horloge. Ik weet het niet precies, maar mijn geheugen is iig nog niet vol van mijn horloge en er staat behoorlijk veel muziek op. Anders kan je geloof ik het via de horloge met je telefoon verbinden, maar dan moet je wel altijd je telefoon bij je hebben, in de buurt hebben. Ik vind het zelf wel handig dat ik spotify op mijn horloge zelf heb en het zonder mijn telefoon kan luisteren. Nu luister ik geen muziek meer tijdens het hardlopen, maar eerder hoefde ik niet mijn telefoon mee te zeulen als ik ging sporten om muziek te luisteren.

Zoekfunctie werkt gewoon icm IPhone. Siri geen idee, want dat gebruik ik niet. Alle meldingen van mijn telefoon van apps etc, komen gewoon binnen op mijn horloge. Ik neem aan Siri ook, maar weet ik niet zeker.

7 dagen later

Trees Beetje late reactie. Maar komt ie dan. Ik heb/gebruik geen Spotify. Vind 1 muziek service wel genoeg. Heb al jaren Apple Music via een jaar abbo waardoor ik 2 maanden gratis krijg per jaar. Ik vind het heerlijk want ik kan daar vanaf al m’n Apple apparaten bij plus het werkt gewoon altijd. En al mn afspeellijsten staan daar in. Op zich maakt dat verder ook niet uit. Ik heb mijn telefoon altijd bij me. Vind het helemaal geen fijn idee om zonder telefoon ergens te zijn. Ik wil gewoon altijd bereikbaar zijn (voor m’n kinderen vooral) en zelf ook altijd kunnen bellen als er wat is.

• Trees vindt dit leuk

iMoeder ik liep vroeger vaak hard zonder telefoon bij mij, omdat ik het irritant vond om met telefoon te rennen. Reden waarom ik bewust heb gekozen voor een horloge, waar ik muziek op kon downloaden. In de sportschool deed ik eerder mijn telefoon ook altijd in een kluisje. Tegenwoordig heb ik hem ook altijd bij mij. In en rondom huis vond ik het ook wel handig. Als ik achter in de tuin was en mijn telefoon lag binnen, dan maakte deze niet meer goed connectie. Ik luister nauwelijks muziek meer, dus ik heb er ook geen fluit meer aan en jij hebt vast geen 100 meter diepe tuin, dus dan voegt het voor jou ook weinig toe denk ik.

8 maanden later

Mijn smartwatch heeft het vanmorgen begeven. Althans hij reageert nog wel, maar het scherm blijft zwart. Nu moet (nou ja moet, wil ik) ik dus een nieuwe gaan kopen.

Ik weet gewoon niet wat nog meer goed is naast de Apple Watch. Ik zit te denken aan de nieuwe generatie apple watch SE, maar die heeft geen always on display en dat vind ik toch wel erg fijn.

@iMoeder heb jij ondertussen de series 10 of toch nog niet?

Ik denk dat ik een keuze ga maken tussen de Apple Watch SE of de Garmin Vivo active 5.

Marshmallow vals alarm! Het is gelukt om de watch te herstarten, maaaaaaar toch denk ik dat ik wel langzaam moet gaan kijken naar een nieuwe. In juni heb ik hem 5 jaar.

Marshmallow Nee ik heb nog geen nieuwe gehaald. Mijn Apple Watch 2019 is zn zesde jaar in gegaan. Ik wil de nieuwe graag. Alleen de kleur die ik wil (goud) is heel duur want die is van titanium. Dat houdt me nogal tegen.

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in een smart ring. Dat is het nieuwe je van het. Dat ding is echt fantastisch. Houdt je hartslag, zuurstof in je bloed, slaap, temperatuur etc etc bij en trackt automatisch al je beweging en work-outs ipv dat je dat aan moet zetten. Door al die metingen bepaald ie ook je stress level, ziet hoeveel diepe slaap je krijgt en geeft daar tips voor. En met alles bij elkaar laat die dus ook precies zien waar je bent in je cyclus, wanneer je menstruatie komt en kan zelfs voorspellen wanneer je ziek gaat worden.

Ik heb gekeken naar de Oura ring. Maar daar zit een abonnement aan vast. Wat ik echt onzin vind. Dus ik ben nu aan het kijken naar de Ultrahuman ring.

iMoeder oeh dat is ook een leuk ding haha. Maar je kan er de tijd niet op zien en dat vind ik aan een horloge wel fijn.

Ik heb nu het always on display uitgezet om te kijken hoe dat bevalt. Ben wel blij dat ie het weer doet.

• Bijgewerkt

iMoeder wat een leuk ding! Hoe vaak moet je deze opladen?

Mijn Garmin kan ook dit soort zaken meten, maar heeft echt als groot nadeel dat het veel batterijcapaciteit kost. Als ik zuurstof en temperatuur meten non-stop aan heb, dan moet ik elke 5 dagen of zo mijn horloge opladen (normaal is 12 dagen als ik geen gebruik kan maken van automatisch opladen dmv zonne-energie). Ik heb het daarom standaard uitstaan. Stress berekent hij op basis van mijn hrv. Deze berekent hij denk ik op basis van mijn hartslag en ademhalingsfrequentie? Idem voor slaap. Dit verbruikt denk ik minder energie. De rest helaas erg veel.

Marshmallow Ja ik wil naast die ring ook nog steeds een nieuw horloge hoor. Maar die ga ik dan wel halen als deze kapot gaat. Ik weet niet hoe het kan maar hij leeft nog steeds dus. Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd hoe lang die het nog vol houdt. Mijn 2015 MacBook leeft ook nog. En m’n iPhone 11 uit 2019 is ook nog steeds in gebruik (eerst door dochter en nu door zoon, dochter heeft nu mn oude iPhone 13).

Trees Volgens alle reviews die ik heb gezien en gelezen zou die een week mee moeten gaan. Maar er was ook iemand die zei vier dagen..? Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dat zelf niet zo heel interessant vind. Mijn Apple Watch moet ik al heel lang elke dag opladen. En m’n iPhone leg ik ook elke nacht aan de lader. Ik vind dat niet zo’n issue eigenlijk. 🤷‍♀️
                      Wat ik wel er erg interessant aan vind, is hoe accuraat het is. Dat schijnt aan je vinger een stuk beter te zijn dan aan je pols. Dat klinkt voor mij wel logisch. In het ziekenhuis meten ze je saturatie ook op je vinger..?
                      En ik vind het heel fijn dat hij echt alle beweging bij houdt waardoor je een veel betere inschatting krijgt van wat je aan calorieën verbrandt bijv. Als ik een stuk ga wandelen, dan vraagt mijn Apple Watch na 10 min, hey, ben jij aan het wandelen toevallig? Als ik ga trainen moet ik een work-out starten (en dat vergeet ik regelmatig). Deze ring vraagt het niet meer maar registreert het allemaal automatisch. En telt daarbij alle andere beweging zoals lopen, traplopen etc bij op. Dus na een tijd kan hij heel goed je basale calorie behoefte aan geven. Hetzelfde doet hij bij je slaap. Als hij ziet dat je overdag een dutje doet, telt hij dat bij je slaap score op.

Nou ja goed. Het lijkt mij echt heel interessant allemaal. En als dat ding kan aangeven dat ik ziek ga worden en ik dan eerder kan starten met extra slapen en vitamines innemen zou al helemaal top zijn. Plus ik ben heel benieuwd naar m’n cyclus. Zou dat wel willen zien wanneer ik in m’n folliculaire fase zit of juist in de luteale fase, of het klopt dat ik m’n eisprong voel etc. Kan je dan trouwens ook weer rekening mee houden met je trainingen. Daar geeft ie dan ook weer tips voor. Ik zie echt super veel mogelijkheden dus.

iMoeder ik draag mijn horloge echt 24/7. Ik gebruik hem o.a. ook als wekker in de ochtend en ter herinnering om medicijnen in te nemen. Als ik deze dagelijks moet opladen, dan is de kans groot dat ik hem weer vergeet om te doen en dan mis ik van alles. Dat gebeurt nu al als ik mijn horloge moet opladen 😬. Daarnaast zit er een noodknop en valdetectie op. Als ik val en vervolgens niet reageer krijgt mijn man een seintje met de coördinaten waar ik ben. Voor mij is batterijduur dus echt een belangrijke eis, want ik wil hem het liefst zoveel mogelijk om.

iMoeder In het ziekenhuis meten ze je saturatie ook op je vinger..?

Inderdaad op de top van je wijsvinger. Op zich maakt het niet uit waar je meet, mits het een plek is waar de doorbloeding goed is. De top van je wijsvinger schijnt heel goed doorbloed te zijn en het is snel en makkelijk te plaatsen.

iMoeder En ik vind het heel fijn dat hij echt alle beweging bij houdt waardoor je een veel betere inschatting krijgt van wat je aan calorieën verbrandt bijv

Dat vind ik ook wel heel fijn aan mijn horloge. Hij herkent bij mij niet alle activiteiten. Wel het verschil tussen bijv fietsen, hardlopen, zwemmen en wandelen. Andere sporten maakt die vaak cardio van ipv de specifieke sport als ik het zelf niet aanzet. Nadeel is dan dat als ik krachttraining doe, niet automatisch herkent wordt welke oefening ik precies doe. Daarvoor moet ik hem echt aanzetten op krachttraining en dan weet hij vaak wel welke oefening ik doe, maar maakt nog weleens fouten. Bijv een herhaling teveel of te weinig of ziet een kettle swing aan voor een deadlift. Ik weet niet of de ring dat wel preciezer kan?

Dutje etc meet hij hier inderdaad ook en je krijgt op basis van je slaapgegevens en activiteiten een advies over hoeveel slaap je elke dag nodig. Is wel leuke info inderdaad.

Cyclus kan ik wel bijhouden, maar hij geeft enkel op basis van eerdere metingen aan waar ik zit. Niet op basis van lichaamsmetingen. Dat is wel een hele handige feature van zo ring lijkt mij. Vooral omdat mijn cyclus een rommeltje is. Mijn eisprong is niet bepaald te missen, maar de duur van mijn luteale fase verschilt per maand. Lijkt mij dus heel handig als hij op basic van andere zaken een nauwkeuriger schatting kan geven. Voor training maakt mij het mij niet uit, want daar hou ik toch geen rekening mee.

Ik vind dit soort statistieken ook leuk. Veel neem ik vooral voor kennisgeving aan, maar is nog steeds grappig om te weten en over een lange periode te bekijken. Zo ring lijkt mij dus best gaaf, maar ik denk dat het voor mij te weinig toevoegt om het bedrag te rechtvaardigen. Als ik een simpel horloge gehad zou hebben, zou ik het wel interessant vinden. Ik vind het ook echt een mooi en simpel ontwerp.

Trees Dat gebeurt nu al als ik mijn horloge moet opladen 😬

Bij mij zit het dus juist in m’n systeem om dat ding in de avond op de lader te leggen en in de ochtend om te doen. Hij ligt dan op mn nachtkastje in het zicht. Dus voor mij werkt dat juist heel goed. Ik zou zo’n ring dus ook liever elke dag even een half uur op een lader doen. Dan om de zoveel dagen, dan gaat het bij mij ook mis denk ik.

Trees Daarnaast zit er een noodknop en valdetectie op. Als ik val en vervolgens niet reageer krijgt mijn man een seintje met de coördinaten waar ik ben.

Dat zit op m’n Apple Watch ook inderdaad. Die ring niet geloof ik. Weet ik eigenlijk niet.

Trees weet hij vaak wel welke oefening ik doe, maar maakt nog weleens fouten. Bijv een herhaling teveel of te weinig of ziet een kettle swing aan voor een deadlift. Ik weet niet of de ring dat wel preciezer kan?

Weet ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat een ring (of welk apparaat dan ook for that matter), bijv kan zien of ik een leg press of abductor aan het doen ben. Want dan doe je helemaal niks met je handen. Voor mij hoeft het zo precies nou ook weer niet. Maar het is fijn dat hij zelf ziet dat je begonnen bent en bij houdt. Het gebeurd nu regelmatig dat ik al 20 minuten bezig ben, en dan ineens denk, oh ja, workout starten. Zo lang ik geen verhoogde hartslag heb ziet de Apple Watch (of althans dit ouwetje) het niet.

Trees Vooral omdat mijn cyclus een rommeltje is. Mijn eisprong is niet bepaald te missen, maar de duur van mijn luteale fase verschilt per maand

Ja dat idee heb ik dus ook een beetje. Ik vergeet alleen gewoon standaard waar ik ben in m’n cyclus, wanneer m’n menstruatie ook alweer was etc. Tijd inschatten is een blijvend struikelblok bij mij. Dus soms komt mn menstruatie alweer terwijl ik dacht dat ik net een week geleden klaar was. Lijkt me dus heel handig om gewoon te kunnen zien waar ik ben. Ik kan dat ook bijhouden in de Health app. Maar, komt ie weer, die vergeet ik in te vullen….

Trees Zo ring lijkt mij dus best gaaf, maar ik denk dat het voor mij te weinig toevoegt om het bedrag te rechtvaardigen.

Ja was ook niet echt mijn bedoeling om hiermee mensen enthousiast te maken om het ook te kopen hoor? Ik vind het zelf gewoon gaaf en wil er graag eentje halen dus vind het leuk m’n eigen enthousiasme te delen. Zeker omdat ik al een tijdje hiermee bezig ben, video’s over kijk etc. Maar verder niks dus.

• Bijgewerkt

iMoeder Ja was ook niet echt mijn bedoeling om hiermee mensen enthousiast te maken om het ook te kopen hoor?

Mislukt 😜. Ik vind hem echt heel gaaf en heeft leuke features.

iMoeder Ik vergeet alleen gewoon standaard waar ik ben in m’n cyclus, wanneer m’n menstruatie ook alweer was etc.

Mijn horloge blijft zeuren totdat ik het invul en geeft dus ook een een seintje als het eraan komt, maar is gewoon niet betrouwbaar als je onregelmatig bent en de ene keer een cyclus van 19 dagen hebt en dan weer 24 dagen. Ik denk dat dit dus echt wel een super toevoeging is van de ring. Ik ben benieuwd hoe betrouwbaar hij dit berekent. Daar gebruikt hij dan je temperatuur voor denk ik?

iMoeder Hij ligt dan op mn nachtkastje in het zicht.

Dan heb ik geen tijd ‘s nachts en in de ochtend geen wekker (staat op tril, ik hou niet van alarmen met geluid). Ik heb namelijk ook geen gewone wekker, want die cijfers geven licht en daarvan slaap ik weer slechter. Als ik ‘s nachts de tijd wil weten en ik moet iets van mijn nachtkastje pakken om te bekijken, dan is de kans groot dat ik daarna weer minimaal een uur wakker lig of überhaupt niet meer in slaap val. Ik heb het met mijn telefoon geprobeerd (met licht gedimd), maar dat was echt kansloos. Ik ben boem direct wakker. Nu hoef ik mij nauwelijks te bewegen om snel de tijd te zien. Ik vind het eigenlijk ook wel leuk om het ‘s nachts te dragen, zodat het de duur van de slaapfases meet enz. Ik laad mijn horloge daarom echt nooit meer ‘s nachts op.

iMoeder Voor mij hoeft het zo precies nou ook weer niet.

Ik denk ook dat de meeste mensen dit niet gebruiken. Ik gebruik het zelf veel, zodat ik zelf niks meer hoef bij te houden en graag train mbv progressieve overload. Ik kan het gewicht bijv heel makkelijk toevoegen in mijn horloge na elke set en hij geeft de rust tussen sets aan. Als je in een sportschool traint, houden apparaten dit vaak wel bij of volg je een schema wat elke zoveel weken wordt gewijzigd. Als je traint met machines heb je inderdaad wat jij zegt ook nog het probleem dat je bovenlijf niet beweegt bij bepaalde oefeningen. Dan voegt het denk ik weinig toe. Voor mij is het wel een super handig hulpmiddel, omdat ik thuis train met losse gewichten en ik met weinig moeite mijn vooruitgang kan bijhouden. Ik heb het weleens opgeschreven, maar dat werd echt chaos 😅

Ik zou hem lekker kopen als ik jou was. Ik vind hem echt tof! Welke kleur wil je?

Trees Mislukt 😜. Ik vind hem echt heel gaaf en heeft leuke features.

Haha 🤣

Trees Mijn horloge blijft zeuren totdat ik het invul en geeft dus ook een een seintje als het eraan komt

Mijn Health app vraagt het 1 of 2 keer en dan moet ik nadenken wanneer het ook alweer was. En vergeet het dan weer. Daarna krijg ik wel een seintje dat het ‘binnen nu en 7 dagen komt’. Ja lekker vaag. Vroeger had ik er een betere, aparte app voor. Maar die bleek de data aan de Amerikaanse overheid af te staan. Mensen gingen dat bannen ivm het Roe v Wade gedoe waarbij het een risico is als mensen via je menstruatie app weten dat je zwanger bent. Toen heb ik besloten solidair te zijn en de app gedelete. Geloof dat ze daardoor inmiddels failliet zijn.

Trees Daar gebruikt hij dan je temperatuur voor denk ik?

Ja klopt. Door continue je temperatuur te meten houdt het het heel nauwkeurig je cyclus bij. 1 meisje zei bijv van, m’n ring gaf aan, morgen middag wordt je ongesteld. En dat klopte telkens precies. Hij voorspelt ook je ovulatie. Dat is wel heel handig als je zwanger wil worden.

Trees Ik heb namelijk ook geen gewone wekker, want die cijfers geven licht en daarvan slaap ik weer slechter. Als ik ‘s nachts de tijd wil weten en ik moet iets van mijn nachtkastje pakken om te bekijken, dan is de kans groot dat ik daarna weer minimaal een uur wakker lig of überhaupt niet meer in slaap val.

Ik kan dat ook niet. Licht in de nacht. Als kind plakte ik al m’n stereo en tv’tje af met karton. Anders kon ik niet slapen. Ik slaap nu altijd met een slaapmasker. En dan nog wordt ik wakker als iemand het licht aan doet op de gang.
                              Ik kijk dus ‘s nachts nooit naar de tijd. Tenzij ik al wakker ben geworden.
                              Wekker is mijn telefoon. Maar dan wel een zacht rustig muziekje. Op de ring zit ook een feature dat ie je wakker maakt in een lichte slaap fase. Dat klinkt ook wel handig.

Trees Ik kan het gewicht bijv heel makkelijk toevoegen in mijn horloge na elke set en hij geeft de rust tussen sets aan.

Oh dat laatste is wel handig. Daar vergeet ik de tijd wel eens bij. Gewicht van de oefeningen houd ik op m’n telefoon bij, gewoon in een notitie lijstje. Sommige mensen in de gym bij mij, lopen zelfs met een ouderwets schriftje en een pen 😋.

Trees . Als je in een sportschool traint, houden apparaten dit vaak wel bij of volg je een schema wat elke zoveel weken wordt gewijzigd.

Ik heb zelf niet echt een vast schema want ik vergeet m’n schema steeds. Ik heb een lijst met oefeningen/ apparaten, ingedeeld in drie groepen. En dan kijk ik waar ik zin in heb en wat ik vorige keer gedaan heb. En kies uit elke groep 3 oefeningen. Ik neem mezelf al een tijd voor om ChatGPT om een schema te vragen 😂😂

Trees Ik zou hem lekker kopen als ik jou was. Ik vind hem echt tof! Welke kleur wil je?

Een gouden. Al m’n sieraden zijn ook goud. 😊
                              Ik zie in video’s dat sommige dames er boven en onder nog een ring doen. Maar vind hem zonder ‘stack’ eigenlijk ook al mooi.

iMoeder Hij voorspelt ook je ovulatie. Dat is wel heel handig als je zwanger wil worden.

Of als je juist niet zwanger wilt worden 😅

Zo'n ring klinkt wel echt top. Dan kun je er weer een minder dure smart watch bij doen.