Trees Ik ben ook wel benieuwd naar hoe jullie de buitenwereld zien? Dit klinkt nogal generaliserend, maar bijv zou jij een goede vriendschap kunnen hebben met iemand die atheïstisch is?
Trees Vanuit jouw blik, denk je dat dit een vriendschap belemmert of dat lompe en grove humor in ons dorp een te groot issue gaat zijn? Hoe zou jij hier als moeder tegenaan kijken als je dochter met een niet-gelovige meisje een vriendschap aangaat? Zou jij dit een probleem vinden?
Late reactie, vanmorgen naar de kerk geweest en daarna familiedag gehad.
Als eerste is respect in een vriendschap sowieso erg belangrijk. Ik vind niet dat mijn vriendinnen persé christelijk moeten zijn. Maar als je bij wijze van elke 3 zinnen een vloek zou zeggen denk ik niet dat de vriendschap lang stand houdt. Er kan natuurlijk wel wat uitfloepen als je je teen stoot, niet dat ik er dan blij van word maar dan is de situatie al heel anders dan wanneer het je stopwoord is. In hoeverre is de ander bereid om er rekening mee te houden? En dat klinkt als eenrichtingsverkeer misschien, maar dat A niet vloekt heeft vermoedelijk geen invloed op B maar als B wel vloekt heeft dat wel invloed op A.
Qua humor enzo, tja dat vind ik een lastige. Wat humor is ervaart ook iedereen anders.
Als er respect is voor de grenzen en wensen kan er echt wel een mooie vriendschap ontstaan.
Als L met een niet-christelijk meisje als vriendin thuis zou komen ben ik er niet direct op tegen. Eigenlijk valt of staat alles met het karakter en gedrag van dat meisje en hoe de chemie is tussen hun. Ik kan zo ook wel christelijke meisjes opnoemen waarvan ik denk hm dat vind ik geen goede vriendin voor je. Als ze verder goed matchen vind ik het wel een pluspunt als dat meisje ook christelijk is maar in een gewone vriendschap meer bijzaak.
Jouw dochter met mijn L zou ik dus niet direct een probleem vinden.
Maar mocht ze thuiskomen met ik heb verkering met een niet-christelijke jongen dan wordt er wel veel sneller gepraat omdat het in een relatie veel sneller een heel groot struikelblok kan worden.
En dat je dingen met de ene vriendin wel/sneller deelt dan met de andere heb je denk ik toch altijd wel? Ik merk zelf tenminste wel dat ik met @Pimpelmeesje grotendeels andere gesprekken heb dan met vriendin J. Enerzijds vanwege het geloofstukje. Maar ook doordat hun 2 levens gewoon anders matchen met mijn leven als vrouw en moeder. Een gruwelijke puberbui gaat bijvoorbeeld sneller naar J, een peuterbui naar @Pimpelmeesje 😉