Toch6 hoe ziet de buitenwereld ons?
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe jullie de buitenwereld zien? Dit klinkt nogal generaliserend, maar bijv zou jij een goede vriendschap kunnen hebben met iemand die atheïstisch is?
Ik had het hier vandaag met mijn dochter over. Er is een aantal jaren geleden een ‘zwaar’ gelovig gezin in ons dorp komen wonen. Het gezin zoekt geen contact en doet ook nergens aan mee. Wat context, ik woon in de meest ontkerkelijkte gebieden van Nederland. Bijna niemand gelooft hier op een enkeling na en dit zijn dan mensen, die wel geloven, maar bijv niet naar de kerk gaan. Ik kan mij voorstellen dat ze misschien ook weinig aansluiting voelen. Heel eerlijk, het gaat er soms ook best lomp aan toe hier. Zoals afgelopen week worden er elke avond veel sketches, zelfgemaakte liedjes, persiflages gedaan etc. gedaan in de kroeg en dat is vaak behoorlijk grof. Vorig jaar was er bijv een act met nonnen en dat was qua humor behoorlijk hard t.a.v. het geloof 😬. Ik begrijp dus ook wel dat dit gezin zich afzijdig houdt.
Ze hebben oa een dochter van ongeveer de leeftijd van mijn dochter. Het meisje wil graag wel meer contact en haar oudere buurvrouw heeft haar afgelopen week op sleeptouw genomen. Mijn dochter heeft wat contact met haar gezocht, maar ze is bang dat ze per ongeluk verkeerde dingen zegt (ze is nogal een flapuit) of dat dit meisje op haar neerkijkt, omdat zij niet gelooft. Ik denk dat dit laatste onzin is en haar eigen onzekerheid is. Of dat haar ouders deze vriendschap en haar afkeuren. Dochter is ook bang dat het meisje gekwetst wordt in ons dorp door de harde humor etc. Ze zit hier continue over te piekeren.
Ik denk er zelf vrij makkelijk over en ik vind dat dit een vriendschap niet in de weg hoeft te staan, mits je elkaar maar respecteert. Ik bekijk het natuurlijk wel vanuit mij niet-gelovige blik. Niet geloven is geen belangrijk onderdeel van mijn leven. Wel geloven is dat natuurlijk wel en daarom is het misschien wel een struikelblok? Ik heb gelovige vrienden, maar zij zijn niet ‘zwaar’ gelovig. Op een vriendin na, maar haar ken ik al vanaf dat ik letterlijk 1 week oud was en we zijn echt samen opgegroeid. We maken er zelf vaak grappen over. Ik heb niet echt een goede graadmeter.
Vanuit jouw blik, denk je dat dit een vriendschap belemmert of dat lompe en grove humor in ons dorp een te groot issue gaat zijn? Hoe zou jij hier als moeder tegenaan kijken als je dochter met een niet-gelovige meisje een vriendschap aangaat? Zou jij dit een probleem vinden?
Als deze vragen te persoonlijk zijn, geef gerust aan hoor.