Edit: beetje heftige titel misschien, maar het zit me hoog
Om te beginnen: ik heb leerkrachten hoog staan, ik heb ontzettend veel respect voor dit soort beroepen. Ook al zijn er issues, ik sta eigenlijk nooit op de deur te kloppen. Ik beschouw mezelf dus als een makkelijke ouder voor school, geen zeur.
Ik heb nu wel wat advies nodig over hoe ik dit kan aanpakken. Het betreft mijn dochter van 9 jaar, groep 6. Haar leerkracht heeft haar volledig afgefikt ten overstaan van de hele klas na het geven van haar PowerPoint presentatie.
Ze was zenuwachtig, maar had er hard aan gewerkt en ging er enthousiast in. Er zit serieus veel tijd en aandacht in. Ik heb haar begeleid, maar ik heb het haar wel zelf laten doen. Ik zag dat dingen op de inhoud anders zouden kunnen, maar het leek mij niet belangrijk voor groep 6 en het is haar presentatie, niet die van mij. Het was goed en voldeed aan alles (inleiding, inhoudsopgave, conclusie, wat heb ik geleerd, zijn er nog vragen, alles zat er in). Verder was ik best verbaasd hoe gelikt het er uit zag.
De meester heeft haar afgebrand voor de klas en gezegd dat het over moet. Puur op een paar inhoudelijke dingen. Het gaat echt nergens over. Doel zou toch moeten zijn dat je leert door te doen, zelfvertrouwen opbouwen want spreekbeurten en presentaties zijn voor de meeste mensen spannend. Hij had die inhoudelijke dingen kunnen meegeven voor volgend jaar, ze doen in groep 5, 6 en 7 één presentatie per jaar.
Nu durft ze niet meer en is haar zelfvertrouwen naar de knoppen.
Ik heb de leerkracht gemaild. Er komt een gesprek. In zijn mail zegt hij alleen dat het niet zijn bedoeling was het zelfvertrouwen te beschadigen, meer staat er niet. Vervolgens zijn we 2 dagen verder en hij heeft haar niet even apart genomen om dit met haar te bespreken.
Dus of het was je bedoeling, of het was niet je bedoeling en dan onderneem je als leerkracht meteen actie toch?
Mijn dochter zegt: de meester komt nooit ergens op terug. Dat verkondigt hij ook letterlijk in de klas. Het is een autoritair persoon, dat had ik eerder al door bij het rapport gesprek.
Ik vermoed zomaar dat het gesprek op niets gaat uitlopen en hij ook niet vindt dat hij verkeerd gehandeld heeft. En dat ze het over moet doen. Ze gaat al huilen bij de gedachte.
Wat doe je dan als ouder zijnde als hij bij zijn standpunten blijft? Directeur erbij? Klachtencommissie?
Ik vind dit onrecht en kan het niet loslaten. Het was Γ©cht een prima presentatie.