iMoeder En tegelijk leek het alsof je dacht dat ik dat doe vanuit het voldoen aan een maatschappelijke verwachting. Wat dus niet zo is blijkbaar.
Uh nee, ik had het helemaal niet over jou. Het lijkt MIJ benauwend om in een cultuur te moeten leven waarbij er zoveel nadruk op het uiterlijk ligt. That’s it. Ik heb het niet gehad over anderen, jou en onze maatschappij, maar had het over mijzelf en over andere culturen.
iMoeder Het lijkt mij persoonlijk heel vermoeiend om in een cultuur te leven, waarbij verwacht word dat ik als vrouw veel tijd besteedt aan mijn uiterlijk en persoonlijke verzorging
Ja dat hoor ik dus heel vaak. Ik denk dat dat een beetje de calvinistische inslag in de Nederlandse cultuur is van doe maar normaal dan doe je al gek genoeg en niet teveel aan jezelf besteden want dan heb je t hoog in je bol etc.
Ik snap er nu echt geen zak meer van, want jij vult hier toch voor mij in dat mijn opmerking/ opvatting ‘een beetje de calvinistische inslag is’, omdat je dit vaker hoort? Dit is wat ik hier lees. Of wat bedoelde je dan precies?
Op deze opmerking reageerde ik in ieder geval dat het voor mij hier niks mee te maken heeft. Ik vind het inderdaad vervelend als mensen voor mij invullen waar iets vandaan komt en wat mijn beweegredenen zijn, zonder het eerst aan mij te vragen. Ik vind dat bevooroordelend overkomen en je kan hiermee zoals in bovenstaand voorbeeld de plank behoorlijk misslaan.