Bloem want dat was zijn plicht als stamhouder en dergelijke allemaal. 🥴

Nou vrouwtje kruip jij maar achter je naaimachine, terwijl jouw stamhouder buiten op bizonjacht gaat 🤢. Uit welk jaartal is hij geteleporteerd?

Bloem Wat schoonzus allemaal zegt is ook ongelofelijk.

Praat ze dan haar oom gewoon na? Het klinkt alsof ze er zelf niks van snapt. Haar idee is nu huis verkopen van je schoonmoeder en dan zelf iets zoeken? Betekent dit ook dat jullie er dan niet perse meer iets mee moeten, omdat jullie niet meer door het huis aan elkaar verbonden zijn?

Trees Nee. Schoonmoeder had 2 huizen. Het ene huis was verhuurd (voor een zeer minimaal bedrag overigens waar je niet eens een kamer voor huurt normaal en dat tientallen jaren lang) aan schoonzus en het andere daar woonde ze zelf. Schoonmoeder is begin november in een verzorgingstehuis geplaatst. Toen hebben we er alles aan gedaan dat voor 1 januari het huurhuis aan schoonzus is geschonken. Dat was haar keuze toen. Ze wilde daar blijven wonen. Dus alles op alles gezet omdat voor elkaar te krijgen. En daarna alles op alles gezet om een aannemer te vinden, hypotheek en al die dingen. Want om het huis te kunnen verbouwen, en dat moet echt, heeft ze een verbouwingshypotheek nodig. En daar hangt het nu. De aannemer en dakdekker wacht al 2 weken op een antwoord op hun offerte. En ze heeft nu besloten om dit huis dus te verkopen. Wat zeer negatieve gevolgen voor haarzelf heeft. Daar heeft ze dus echt geen benul van maar ze wil niet luisteren naar ons. We hebben een lijst gestuurd met 17 consequenties en ze heeft die ook gekregen en mijn andere schoonzus heeft dit allemaal met haar doorgenomen. Maar ze gelooft het niet, het zit zo niet in elkaar, haar belangenbehartiger zegt dingen anders,etcetera.
    De belangenbehartiger heeft die lijst ook gehad. Daar totaal niet op gereageerd. En vervolgens ons wel die piepapp gestuurd (zie hierboven ergens in een bericht).

Bloem dan is het nu heel zwaar en moeilijk, maar ik denk dat jullie het beter 'los' kunnen laten. Zij wil niet. Haar 'belangenbehartiger' wil niet. Dit is vechten tegen de bierkaai.
      En ik sluit me helemaal aan bij de andere meningen over de oom, die mag een rotschop terug krijgen naar het stenen tijdperk zeg!

Bloem ik denk dat ze er op de harde manier moet gaan achterkomen dat dit niet de beste keuze is. Het enige wat jullie nog kunnen doen is haar duidelijk maken dat de consequenties van haar keuzes dan ook echt voor haar zijn en dat jullie haar dan niet meer kunnen helpen. Hoe hard het ook is.

Jullie hebben volgens mij al meer dan voldoende gedaan, maar ze wil niet en dan moet ze het zelf ook maar gaan ondervinden. Ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is bij familie, maar je moet ook je zelf en je gezin hierin beschermen.

Trees Ja dit is nu ook precies ons plan. We kunnen niet anders. Als ze echt voor deze optie gaat dan doen we niks meer voor haar. Het gaat er ons niet om dat ze een eigen keuze maakt overigens. Maar om de hele manier waarop dit gaat. En het feit dat er veel eerder al is gevraagd is wat haar keuze is en toen door haar en belangenbehartiger duidelijk is gekozen voor dit huis krijgen en verbouwen en duidelijk was dat we daar dus alles op gingen inzetten.
        En dat ze nu dus zonder zich goed verdiept te hebben een keuze maakt zonder de consequenties te overzien.

Wat er ook gebeurd dat zal onze schuld zijn. Ze is nogal kort van geheugen. Dus dat we haar nu waarschuwen is ze straks vergeten en als die andere woning dan tegenvalt om wat voor reden dan ook zal ze ons dat kwalijk nemen. Dat is het patroon van hoe het al jaren gaat.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Bloem eventueel zou je het nog op papier kunnen zetten. Voor/nadelen en consequenties van keuze A en keuze B met de mededeling dat jullie keuze B een slecht idee vinden. Als ze dit doorzet en er gaat iets mis, dat ze dit dan ook zelf moet oplossen en dat het jullie verantwoordelijkheid niet meer is. Mocht ze jullie later zaken kwalijk nemen, dan kun je elke keer weer verwijzen naar die brief.

Wij gaan zo iets doen richting mijn pa. Hij heeft iets bedacht, waarbij de kans vrij reeel is dat het misgaat met zijn vrouw. Wij gaan het niet oplossen en dat staat straks ook op papier. Hij zoekt het zelf maar uit in Verweggistan als ze zoek is. Klinkt heel hard, maar op een geven moment houdt het op en moet je ook een eigen grens trekken. Dit kost jou zoveel energie en het is gewoon een bodemloze put waarin je investeert. Jij mag ook zeggen en nu is het klaar.

Trees Zoiets hebben we dus nu met 4 man gedaan. Een app met alle punten doorgestuurd. Zowel aan schoonzus als aan belangenbehartiger.
            Ook is aan hem al gezegd dat wij niks meer doen. Meermaals en ook op app. Naar schoonzus is dit door andere schoonzus al geappt. Maar mijn vriend gaat dat tegen zijn zus zelf ook nog zeggen.
            We doen veel via app zodat we in elk geval bewijs hebben dat we dingen hebben gezegd en gedaan en ze steeds op de hoogte zijn gehouden. Heel erg dat dat zo moet maar is gewoon bescherming van onszelf. Al heeft dat verder weinig impact want overal wordt overheen gestapt en evengoed verwijten gemaakt waarvan je echt denkt hoe krijg je het je strot uit. Jij beschuldigt ons hiervan maar doet het juist zelf. Echt opvallend vind ik dat. Hoe mensen dingen totaal kunnen verdraaien en omdraaien.

Bloem We doen veel via app zodat we in elk geval bewijs

Ja precies daar doelde ik op. Zij zal het toch wel verwijten, maar je kan elke keer zeggen ‘joh hier staat zonder dat je er inhoudelijk op in hoeft te gaan’. Dan wordt het toch welles vs. nietes.

@Bloem wat een rotsituatie. Je kan met zulke mensen helaas niks beginnen. Ik zou het dus ook laten klappen en afstand nemen. Jullie hebben genoeg gedaan.

Vriend kwam mijn schoonzus toevallig tegen in het huis van schoonmoeder en heeft 1,5 uur met haar gepraat. Alles heel simpel in Jip en janneketaal uitgelegd. Ze was alleen naar 2 andere huizen gaan kijken die 40.000-60.000€ boven budget lagen. 🤪
              Ze houdt erg van auto’s. Hij heeft haar uitgelegd dat ze naar een luxe nieuwe Mercedes is gaan kijken terwijl ze maar een 12 jaar oude Fiat kan betalen. Met dat soort voorbeelden en uitleg ging heel het gesprek.
              We gaan nu nog een keer met haar en de aannemer om tafel. Die gaat haar heel duidelijk uitleggen wat er aan haar eigen woning gedaan wordt en dat dat echt er goed uitziet en geen problemen geeft. Hopelijk gaat ze dan toch voor de keuze verbouwen. En zo niet dan hebben we er echt alles aan gedaan om haar uitleg te geven. Dan kan ik er zelf ook meer vrede mee hebben merk ik. Want dan weet ze in elk geval beter wat de gevolgen zijn. Mijn vriend heeft ook aangegeven dat wij dan niks meer regelen en ze dat met anderen moet doen omdat wij hier echt niet in geloven.

Trees Nou vrouwtje kruip jij maar achter je naaimachine, terwijl jouw stamhouder buiten op bizonjacht gaat 🤢. Uit welk jaartal is hij geteleporteerd?

Sorry, maar ik lig helemaal krom 🤣

Helaas zijn er veel mannen die zo denken 😢

Bloem Dit is de beste manier om hier mee om te gaan. Maar laat het dan ook echt gaan. Ze komt zonder jullie hulp binnen de kortste keren in zulke grote problemen dat het janken wordt. Maar dan geven jullie echt niet thuis. Dat mag oom oplossen dan.

Een Mercedes… wtf

Vanmiddag 2 uur met schoonzus gepraat. 1,5 uur samen met de aannemer en die heeft heel veel extra uitleg gegeven. Had ook op mijn verzoek voorbeelden van tegels, keukendeurtjes, handgrepen en zo meegenomen. Schoonzus heeft heel veel gevraagd. Ze heeft nu een veel duidelijker beeld van hoe het er uit komt te zien en dat het echt fatsoenlijk en degelijk wordt verbouwd.
                Ik heb daarna nog een dik half uur met haar gepraat. Ze gaf uit zichzelf aan dat ze toch kiest voor verbouwen. Dat ze vertrouwen heeft in de aannemer. Dat ze altijd nog kan verkopen na verbouwing als ze er een tijd woont en het haar toch niet bevalt. Ze blijft bij deze beslissing.
                Ik heb haar eea nog eens uitgelegd ook over het lijstje met de nadelen bij verkoop. Ze snapt het nu beter.
                Ze heeft uit zichzelf tegen belangenbehartiger gezegd dat ze dit gedoe tussen ons niet wil. Dat ze met ons de dingen gaat regelen.
                Ik heb haar uitgelegd hoe eea in elkaar zit er waar onze stress en zorgen zitten. En heb ook zijn (kwalijke) rol hierin uitgelegd.
                We zullen zien of dat ze idd bij haar besluit blijft om te gaan verbouwen en hem er buiten laat. 🙏
                Maar voor nu is de lucht geklaard en lijkt er weer een stap te zijn gezet.
                Zodra de aangepaste offerte binnen is gaan we naar de Hypotheker en kunnen dingen in gang gezet worden.

Oh en ik ben alleen maar linker op die oom. Mijn hemel… die heeft haar dus gewoon gezegd dat ze naar woningen met een maximum van meer dan €50.000 van haar budget kan gaan kijken. Dan spoor je toch niet. Wat heb je daar aan. Dat heb ik ook zo aan haar gezegd. En ook gezegd wat die allemaal tegen ons heeft gezegd en hoe die (niet) communiceert. En zich ook niet verdiept en maar van alles roept.
                Hij heeft ook gezegd dat er niks klopt van de lijst met nadelen.
                Dus hij zegt gewoon dat ik lieg. Nou hij kan mijn rug op. Vind dat echt zo naar. Zelf het helemaal fout hebben, iemand slecht informeren en adviseren en zelf niet communiceren. En degenen die dat wel doen zo onderuit halen.
                Ik ben echt in mijn hart geraakt. Dat heb ik haar ook gezegd. Dat ik ter goeder trouw alles doe en uitzoek. Dat me dat echt uren werk kost en dat ik echt niet zomaar wat zeg. Wat is daar mijn belang bij.
                Ze snapte dat allemaal. Ik hoop dat dat ze blijft en ze nu wat rust vind en zich vasthoudt aan waar we nu staat. 🙏
                Heb ook echt wel met haar te doen.

Bloem ik hoop heel hard met je mee 🙏🏼 het is altijd zo eng wat voor een invloed zulke mensen kunnen hebben, en kwetsbare mensen de dupe er van worden…

22 dagen later

Nou er is wat schot in de zaak. Er is nog veel gedoe en gezeik geweest. Maar belangenbehartiger cq oom is door schoonzus vriendelijk bedankt. Dus dat is heel fijn. Ze is van het plan te gaan verkopen en verhuizen afgestapt. Inmiddels badkamertegels en keuken en vloeren uitgezocht. We zijn haar huis van binnen aan het slopen. Scheelt haar heel veel geld. Enige jammere is dat ze zelf echt dat niet ziet en vooral veel beren op de weg ziet en er nauwelijks een bedankje vanaf kan. Hoe zij zich opstelt is echt zwaar frustrerend maar ja… we moeten nog ff door.
                  Offerte aannemer is in afrondende fase. En daarmee kunnen we dan naar de hypotheekverstrekker.
                  Hopelijk verloopt eea nu wat soepel zodat we snel van alles af zijn.
                  En dan kunnen we ons gaan richten op fatsoenlijk poetsen en opruimen van het huis van schoonmoeder om het daarna in de verkoop te doen. Schoonzus woont gratis in dit huis en ze voert werkelijk geen zak uit. Staat met de handen in de zakken te kijken hoe ik daar het (inmiddels) hoge gras maai. Oud papier, leeg glaswerk, lege blikjes, het stapelt allemaal op. Echt tenenkrommend om te zien.
                  Als we straks overal vanaf zijn gaat de vlag uit!!!!

6 dagen later

Yes. Opdracht aan hypotheekverstrekker is door schoonzus verstrekt. En alle info aangeleverd. Volgende week staat de afspraak om alles definitief te gaan regelen. 😅
                  Zelf alvast berekend wat de maximale hypotheek kan zijn en dat is meer dan gedacht. Dus waarschijnlijk kan er echt alles gedaan worden wat gewenst is. Dus dat is echt top.
                  Berekend wat er bespaard is door onze eigen werkzaamheden in het huis. Dat is dus bijna €11.000. Echt heel veel geld!
                  Eindelijk komen we ergens. Komende week gaan we verder met sloopwerkzaamheden in het huis. Hopelijk loopt dat een beetje soepel. Schoonzus heeft zelfs ook vrij gevraagd om mee te helpen. Ze heeft laatst ook op zondag mee geholpen (na eerst flink te zijn uitgeglipt dat ze op haar vrije dag dat moest komen doen; let wel voor HAAR eigen huis). Het lijkt er voorzichtig op dat ze eea nu iets beter snapt. 🙏

Bloem heeft de titel veranderd naar Huis schoonzus .
                  10 dagen later

Het slopen is inmiddels achter de rug. Nu weer de uitdaging hoe alle stukken bij de hypotheekverstrekker te krijgen zonder zelf van frustratie te ontploffen.
                  Mijn andere schoonzus omschreef het net zo:
                  Van A tot Z uitleg en hulp nodig...maar wel overal iets van vinden en commentaar leveren🙈

En precies zo is het. Echt stapje voor stapje uitleggen en het commentaar en de toon daarop dan weer…
                  Nog ff nog ff nog ff…
                  Het is voor een goed doel het is voor een goed doel het is voor een goed doel…
                  Zennnnnnnnnnnnnnnnnnn