iMoeder Ik heb soms het gevoel dat ik er echt absurd lang over doe.

Een uur en kwartier voor alleen je eigen routine klinkt voor mij ook absurt lang 🤣 dan zou ik ook de was kunnen aanzetten, vouwen , opruimen, (totaal 20 min) vaatwasser uitruimen, keuken poetsen, (10 min) stofzuigen (5 min) , tafel leeg maken en poetsen (10min) , plassen/wassen/aankleden (10min) en rustig koffie drinken 🤣(20 min).

Maar ja als je s ochtends nodig hebt om rustig een half uur te douchen, is dat ook belangrijk. Ik ben in de avond langzaam en krijg s avonds niks gedaan.

Honkeytonk voor mij is het niet dat mijn 'routine' zo lang duurt. Als ik op zit staan en snel anders achter elkaar doen zou ik ook wel sneller zijn. Maar ik vind het belangrijk om rust en tijd voor mezelf te hebben in de ochtend. Bij het idee van opstaan en na een kwartier of half uur de deur al uit raak ik gestrest, ik heb meer overgangstijd nodig tussen wakker worden en me 'in de wereld' met andere mensen bevinden en actief zijn. Dus juist niet heel actief allemaal dingen doen maar even van de rust genieten.

Op school/werkdagen gaat de wekker om 6u50. Ik sta op, ga douchen en aankleden en maak de kinderen om 7u20 wakker. Ik help de jongste waar nodig met tandenpoetsen, aankleden en haren kammen. Als zij naar beneden gaan (meestal tussen 7u50 en 8u) doe ik overal de gordijnen en ramen open, maak de bedden op en doe mijn make-up en haar. Ik ben dan rond 8u10 beneden.

Man heeft in die tussentijd gedoucht en is al beneden. Hij zet het ontbijt klaar en maakt de broodtrommels en het fruit. Om 8u15 is iedereen klaar met ontbijten en lopen we naar school (begint om 8u25). Daarna stapte ik in de auto naar mijn werk en voor 9u zat ik wel op kantoor.

Thuis ontbijten lukt me in dit schema niet. Ik ontbeet altijd op mijn werk en nu ik thuis ben pas rond een uur of 9, 9u30. Lang ontbijten en de tijd nemen lijkt me heerlijk, maar ik heb gewoon geen honger zo vroeg.

Ik heb dus ook, vanaf dat de wekker gaat totdat we echt allemaal de deur uit zijn, wel 1u30 nodig. Vind dat niet absurd lang.

Sevenof9 Maar hoe laat sta je dan op? Want stel dat je om kwart over 7 weg moet, dan zou je met jouw routine om kwart voor 6 op moeten staan, dat lijkt me echt heel vroeg... Volgens mij passen mensen hun tijd ook aan op hoe laat ze ergens moeten zijn/ aan het werk moeten.

Met kinderen reken ik anderhalf uur, of iets langer als mijn vrouw eerder weg moet. Ik sta rond kwart over 6 op.
      Zonder kinderen deed ik er vroeger 40 minuten over. In die tijd ontbijt ik ook.

Sevenof9 dat is belangrijk, ik sta s ochtends meteen aan. en ook @iMoeder , wat voor mij absurt lang is, is voor jou niet. Als dat jou helpt de dag starten, is het zo belangrijk.

Ik heb het andersom hoor, ik doe na 20 uur niks meer aan huishouden, ik heb s avonds de rust en tijd nodig om af te schakelen. Krijg ik ook wel eens commentaar op, want ja s ochtends alles klaarmaken is blijkbaar slechter dan de avond tevoren alles doen. Maar de een heeft een uitgebreide ochtendroutine, ik een uitgebreide avondroutine en sommige hebben het allebei nodig.

Vooral doen wat werkt en rekening mee houden in je eigen planning.

Sevenof9 Maar ik vind het belangrijk om rust en tijd voor mezelf te hebben in de ochtend.

Ik had de luxe dat ik de rust op mijn werk kon pakken. Ik vind wat tijd voor mijzelf wel belangrijk. Ik startte mijn werkdag altijd met 5-15 minuten meditatie of yoga in mijn werkkamer. Daarna pakte ik een grote kop thee en las ik gelijktijdig mijn e-mail door, bekeek mijn agenda en maakte een to do lijstje, maar dat ging allemaal op tempo relaxed. Thuis word ik toch alleen maar gestoord in de ochtend met onbenullige vragen/ opmerkingen en is er altijd wel wat te doen. Dus liever snel de deur uit en de rust op mijn werk pakken. Ik startte om 8 uur, maar zag pas om 9 uur mijn eerste cliënt.

Sevenof9 Ik denk dat dat inderdaad heel persoonsgebonden is. Ik vind het heel lekker om rustig op te starten, de krant te lezen, wat lekkers te maken voor het ontbijt, maar niet als ik op tijd op het werk moet zijn. Dan vind ik die dingen allemaal zonde van mijn slaaptijd. Ik wil dus op die dagen zo efficiënt mogelijk de deur uit kunnen.
        Ik moet wel zeggen dat ik teveel aan sta. Want ik ben ook regelmatig nog tot net voor bedtijd bezig met dingen voorbereiden en moet 's ochtends ook meteen aan om alles te redden. Maar ik vind het belangrijker om in de avond tijd voor mezelf te creëren, in de ochtend lig ik dan gewoon liever langer in bed.

Honkeytonk Ik heb het andersom hoor, ik doe na 20 uur niks meer aan huishouden, ik heb s avonds de rust en tijd nodig om af te schakelen. Krijg ik ook wel eens commentaar op, want ja s ochtends alles klaarmaken is blijkbaar slechter dan de avond tevoren alles doen.

Ik doe savonds ook zo goed als niks meer. Zeker geen trommels klaar maken

Uur en een kwartier

• broodtrommels maken
        • kinderen aanjagen / hun tandenpoetsen/hun kamers recht trekken/jongste aankleden en haar doen/ontbijt geven
        • soms nog een was opvouwen
        • zelf aankleden was doen en make up ontbijten
        • Vulpen hebben hierop gereageerd.

Liekje81 Ik ook! Dan ben ik moe.

Hopsatee Maar ik snap eigenlijk tegelijkertijd niet goed hoe je dit allemaal in een uur en een kwartier gedaan kan krijgen. De was, en dan ook nog een extra kind erbij, hoe dan? Ik vraag me nu af of ik uitzonderlijk langzaam boterhammen smeer of zo 🤣

In mijn eentje red ik het s ochtends wel in een half uur, met kinderen erbij reken ik op zeker een uur.
            Ik sta 6 uur op, aankleden, brood smeren, tassen pakken, kinderen een cracker en wat drinken, zelf een bak yoghurt, tanden poetsen en make up op, kinderen aankleden, dan zijn we normaal 5 over 7 de deur uit.
            Douchen doe ik het liefst s avonds, dat scheelt weer wat in tijd s ochtends.

Ik heb de ochtend voor mijzelf echt wel een uur nodig, ik sta ook altijd voor de kinderen aan op ook in het weekend. 🙈 Ik
            Kan namelijk echt niet tegen drukte in de ochtend. Ik ga dan altijd douchen, aankleden, eten, koffie drinken en make up doen.
            De kinderen hebben ongeveer 45 minuten nodig, die zijn nooit zo snel in de ochtend.

Toch6 Ja, ik weet niet? Ik ben meestal in een kwartier aangekleed en wel beneden, dan een kwartier ontbijt maken en tafel dekken, dan een rommelig kwartier van kinderen aanpitsen om op te staan en aan te kleden en boterhammen smeren, dan een kwartier ontbijten en dan nog een kwartier voor tanden poetsen en schoenen en jassen aan. Het is altijd enorm haasten, en in dit scenario is mijn vrouw er dan ook nog om de kinderen te manen om op te staan en naar de wc te gaan en hun haren te doen en hun fruit en groente te maken. Vooral het smeken of de jongste uit bed wil komen en naar de wc te gaan kost altijd extreem veel tijd, ik neem aan dat dat ooit wel beter gaat worden 😉

iMoeder
              Het is toch echt reëel en waar.
              Ik heb verder nergens naar te kijken, mijn man doet alles wanneer hij op staat.

Vulpen Ik maak de broodtrommels in de avond klaar en smeer alleen nog de 4 boterhammen gelijk als ik ontbijt maak.

Ik stijl mijn haar met een stijltang, make up, tandenpoetsen etc. Maandag maakte ik nog een salade maar had ik dan weer geen was.

En mijn man poetst bijv de tanden van de oudste na en gel en zet bijv hun havermout op het vuur. We zijn natuurlijk wel met 2 (al staat mijn man meestal een half uur later dan ik op…)

Vulpen oh echt ik moet m altijd aansporen. Soms haal ik hem
                  Uit bed en gaat hij er gewoon weer in liggen. Zo vaak gedoe dat hij niet wil aankleden enzo. Echt bij alles moet ik hem aansporen van eten een hap nemen tot in of uit bed.

Maar mijn oudste dus helemaal niet. Dat scheelt 🤣

Toch6 denk dat veel dingen het aantal kinderen niet uitmaakt. Tafel moet je toch dekken, die 2/3/4 extra borden zijn de moeite niet, fruit snij je toch, of ik nu 2 of 4 appels snij, maakt ook weinig uit.

Alleen de was vouwen 😅🤣

@Vulpen tafeldekken kost hier een minuut ofzo. 🤣

Als de kinderen er zijn, ga ik meestal rond 6/6.15 uit bed. Ik zit dan meestal even te relaxen voordat ik aan de slag moet. Het ligt er heel erg aan wat ik de dag daarvoor al heb gedaan voor hoeveel tijd ik nodig heb.
                      Maar op de een of andere manier zit ik om 8.10 te stressen omdat het 'ineens' tijd is om weg te gaan (ik woon dus dichtbij, maar vind het fijn om er iets eerder te zijn dan dat de deur open gaat). E. is altijd ruim op tijd klaar, maar T. is nooit vooruit te branden. Of dan bedenk ik om 8 uur dat ik nog fruit moet maken. Dus het komt erop neer dat met alles wat ik doe ik die 2 uur nodig heb.

Als ik in mijn eentje ben en ik werk thuis dan begin ik als ik echt moe ben in pyjama met werken en maak ik me gedurende dag klaar. Dan stap ik bv om 6.45 uit bed als ik om 7 uur moet beginnen hihi.
                      Maar dat vind ik eigenlijk niet fijn, dus ik probeer toch om 6.30 uit bed te gaan en dan begin ik een uur later met werken. Als ik naar kantoor moet zorg ik dat ik alles klaar heb die dag ervoor, maar dan nog heb ik een uur nodig. En dat is dan vooral om wakker te worden en rustig aan te doen.