Vulpen Ik denk dat ik dat wel gedaan heb en ik vind dat ook wel logisch om te doen eigenlijk. Dat zijn toch juist je waardes, wat je zou moeten vinden en doen, waar je naar streeft?
Vind ik juist niet. Sociaal wenselijk gedrag vertonen is dat je gedrag laat zien, waarvan je denkt dat anderen dat graag van je zouden willen zien, bijv pleasen. Dit kan botsen met wat je zelf graag zou willen. Ik heb het ingevuld met wat ik belangrijk vind, ondanks dat dit misschien botst met wat sociaal geaccepteerd wordt in onze maatschappij.
Ik vind plezier hebben in mijn leven belangrijk, optimaal genieten en mij niet druk maken over wat anderen van mij vinden. Sinds mijn cva is deze waarde juist veel belangrijker geworden en ben ik veel actiever op zoek naar plezier en genietmomentjes. Het is dus zeker wel een waarde die bij mij past. Zolang het genieten maar niet ten kosten van anderen gaat of dat ik mijn eigen plezier altijd maar voor dat van mijn gezin laat gaan. Het moet in balans zijn, geven en nemen. Ik denk wel dat dit in de praktijk een spanningsveld kan zijn en dat ik dit spanningsveld voelde bij het invullen van de vragen.