Marshmallow ik heb er een mening over, maar deze staat lijnrecht tegenover de hele je mag een kat nooit straffen beweging.
Ik weet dat er verschillende meningen zijn over de plantenspuit, maar enkel positief conditioneren of zeggen โnee dat mag niet honneponโ, vind ik persoonlijk echt kansloos bij katten (en ook bij honden en mensen overigens). Ik denk alleen dat je de plantenspuit niet te pas en te onpas moet toepassen, want dan krijg je een angstige kat. Enkel heel spaarzaam en gericht. Plus dat je het echt koppelt aan het ongewenste gedrag. Doe je het een paar seconden daarna, ben je al te laat en koppelt de kat het niet aan zijn gedrag. Het liefst ook de eerste keer, want iets moeten afleren is veel lastiger. Ik vind iets afleren bijna niet te doen bij katten ๐ฌ. Andere methode is, bijv een sok met knikkers of iets anders wat lawaai maakt in de buurt van ze gooien of onzichtbaar rammelen, zodat ze het niet aan jou als persoon koppelen.
Dieren, mensen leren d.m.v. conditioneren. Zolang je weet wat je doet en waarom, is er m.i. niks mee met het incidenteel toepassen van negatieve bekrachtiging. Kinderen straffen we ook zo nu en dan als het nodig is, dus ik vind het persoonlijk kul dat het plotseling niet bij honden en katten zou mogen. Katten kunnen in roedels leven mits er voldoende voedsel aanwezig is en dan leren ze ook van elkaar dmv straffen en dat gaat er een stuk ruiger aan toe dan een plantenspuit.
Ik vind het persoonlijk nogal een doorgeslagen beweging โdat het niet zou mogenโ en degene die dit het hardst roepen, hebben zich 9/10 keer nauwelijks in de leertheorie verdiept of weten niet eens wat het is (dit principe is afkomstig uit de leertheorie, ik denk ongeveer de meest onderzochte en bewezen theorieรซn binnen de psychologie) en zien elke vorm van straf als iets slechts, waar je direct een angstige en agressieve kat van krijgt of dat je niks mag doen omdat het natuurlijk gedrag is. Ik vind dat nogal overdreven, want andere dieren en mensen beperken we ook in hun natuurlijke gedrag als dit als ongewenst wordt ervaren of schade veroorzaakt.
Ik gebruik al zolang ik katten heb spaarzaam de plantenspuit (hooguit een paar keer per jaar als ze nog jong zijn en daarna is het wel klaar) zonder problemen. Ik weet niet of jouw eerdere katten er angstig of agressief van werden? Ik heb 1 angstige kat gehad (ernstig mishandeld voordat ik hem kreeg) en daar heb ik het bewust niet bij gedaan. Bij de andere katten wel en daar heb ik nooit negatieve gedragsveranderingen bij opgemerkt. Ik wil gewoon geen katten in mijn gordijnen hebben of die mijn meubels vernielen.
Ik denk wel dat het altijd goed is om eerst te kijken waar gedrag vandaan komt om uit te sluiten dat het geen verveling, pijn, gebrek aan aandacht etc is, wat op een betere manier verholpen kan worden. Plus dat ik het ook niet zou doen bij een al angstige kat of een kat met een naar verleden.