Meca Ik ga weer terug naar mijn steen [@Trees] ga mee.

Ik ga met je mee onder die steen en ik hoop dat Rietjesbeker gelijk krijgt.

Lovely83 ik ben ook van slag, niet voor mijzelf maar voor mijn man en kinderen.

Mij raakt het niet direct persoonlijk (behalve dat zijn onderwijs ideeen mijn kinderen raken), maar ik vind het vooral echt vreselijk voor mensen zoals jouw man en je kinderen. Alleen al het signaal dat wordt afgegeven van het ‘volk’ door op zo iemand te stemmen. Ik vind dat zo erg en zo onrechtvaardig. Ook hun plannen mbt het milieu zijn m.i. zo kortzichtig. Walgelijk.

Geloof dat mijn mening nu wel duidelijk was. Ik moest echt even ongegeneerd ventileren. Ik denk dat ik maar een hunebed ga opzoeken om mij onder te verstoppen.

Ik vraag me af wat men zo vreselijk vindt aan Timmermans?
Timmermans heeft blijkbaar zoveel vreselijke gevoelens opgeroepen bij mensen dat ze liever op een onfatsoenlijke xenofobe dictator met ongefundeerde plannen stemmen dan een fatsoenlijke democraat met goed doorgerekend verkiezingsprogramma.

Had misschien Jesse meer steun gekregen? Hij is meer streetwise dan Timmermans die wat elitair over komt.

Ik heb vandaag een relatief prettig gesprek gehad met de mensen bij de fysio, waardoor ik het in ieder geval iets beter begrijp.
    (Veel?) mensen die op pvv stemden zijn niet voorstander van zijn moslimhaat maar denken oprecht dat de huizenmarkt en andere problemen het gevolg zijn van de migratie. Eigenlijk zagen we exact dezelfde problemen, hoe het systeem kapot gemaakt is waardoor de kloof tussen arm en rijk zo groot is en de kansen voor m.n. jonge mensen zo beperkt. Maar ze kozen niet voor links omdat Timmermans gezegd heeft dat iedereen welkom is (en ze gunnen het die mensen echt wel, maar waar moeten ze wonen dan??) en ze zijn bang dat op links het land failliet gaat (als het minimumjeugdloon 16 euro pu wordt, dan kan een supermarkt toch niet meer bestaan zonder prijzen te verdubbelen, en een klein bakkertje uberhaupt niet meer?)

En als ik aandraag dat er veel meer geld "verdwijnt" naar belastingvoordeeltjes voor de aller aller rijksten, dan denken zíj juist dat dit maar een klein bedragje is op het grote geheel.

En ze nemen dus zijn afschuwelijkheden op de koop toe omdat ze denken dat nu het systeem beter wordt.

Ik denk dat als er debatten waren geweest op de inhoud ipv al dat modder gegooi, dat het misschien anders was geweest.

En nu ga ik maar proberen het los te laten..

June Ik vraag me af wat men zo vreselijk vindt aan Timmermans?

Mijn man vroeg mij dit ook. Hij geeft mij echt de kriebels en dat is puur op uiterlijk. Ik hoorde hem toevallig gister praten en toen dacht ik ‘oh dat klinkt anders dan ik je zie’ maar dat vieze mannetje gevoel is nog niet weg.
      Edit: Ja misschien had ik, als het Klaver was geweest, wel op hun gestemd.

June Had misschien Jesse meer steun gekregen? Hij is meer streetwise dan Timmermans die wat elitair over komt.

Ik denk dat dit wel mee speelt ja. Timmermans kwam in de eerste debatten hoogdravend/verheven boven de rest over, beetje schreeuwerig zelfs, autoritair, en waar het geld vandaan moest komen (veel belastingpercentages opschroeven) was ook niet zo'n populair standpunt. Het werd beter bij de laatste debatten, maar eerlijk gezegd werd ik niet zo blij van hem. Maar deze uitslag is natuurlijk het andere uiterste 😞

Ik blijf die focus op lijsttrekker vreemd vinden. Het is maar één iemand, met een beetje geluk komt een partij met meer zetels dan enkel 1 in de Kamer, dus waarom een hele partij diskwalificeren op basis van dat je de lijsttrekker niet zo sympathiek of goed in debatteren vindt...

Vulpen Ik blijf die focus op lijsttrekker vreemd vinden.

Ik ook.

Sowieso ben ik geen fan van debatten. Het gaat teveel over het charisma, de mooie praatjes, het gooien van modder, hoe mensen overkomen in de media, terwijl het voor mij gaat om de inhoud van de programma’s, los van de persoon en alle opsmuk. Het leidt teveel af van de inhoud m.i.

Pimpelmeesje En ze nemen dus zijn afschuwelijkheden op de koop toe omdat ze denken dat nu het systeem beter wordt.

Ik vind dit niet geruststellend en ik zou echt heel graag gerustgesteld willen worden. Zien ze de moslimhaat dan als collateral damage? Jammer voor de ander, zolang wij het maar goed hebben of beter krijgen. Je niet kunnen verplaatsen in wat dit voor een ander betekent of dit gewoon oké vinden. Ik vind dit nog enger.

Vulpen Mee eens hoor. Ik sta er zelf niet zo in, maar het ging over één van de mogelijke verklaringen van deze verkiezingsuitslag.
          Ik hoor het wel veel om me heen, dus ik denk dat de persoon als lijsttrekker toch veel doet bij mensen.

Trees Ik ook niet. Iedereen die puur voor de 'sociale' standpunten van de pvv ging had SP kunnen stemmen.

Bloem
            Het stembureau waar ik altijd meehelp das een echt pvv district maar dit jaar was het nog extremer dan anders. Bijna de helft van de stemmers die ons bureau bezochten hadden waren pvv en er was echt een goede opkomst.

Eigenlijk ben ik van mening dat er gewoon als regel moet zijn dat de drie grootste partijen samen gaan regeren. Ongeacht wat ze van elkaar vinden zoek het samen maar uit.
            Alhoewel me dat ook wel beangstigd nu pvv zoveel zetels heeft.

Zoals het er nu uitziet wordt het sowieso een minderheidskabinet ook nu inzicht aangeeft wel met Wilders te willen regeren maar mogelijk mogen we binnen 3 maanden opnieuw stemmen.

Al weet ik niet of dat veel zou uitmaken.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

June Heel eerlijk? Ik vind Timmermans zijn uiterlijk echt niet mee hebben momenteel. Hij is echt oud geworden de afgelopen jaren. Mensen zijn toe aan vernieuwing en wat anders, en dan kiezen ze een oude, dikke, witte boomer. Als er nou iets is waar ik vanaf wil is het de oude witte mannen in pak. Die hebben wel genoeg schade aangericht.

Ik snap overigens ook niet waarom Rob Jetten dat strakke pak blijft dragen. Doe dan minimaal die stropdas weg en een t shirt er onder. Heel ouderwets dat pak.

En ja ik snap zelf ook dat het om de inhoud zou moeten gaan. (Ik heb dus wel PvdA/GL gestemd.) Maar zo werkt het in de realiteit nou eenmaal niet.

Ow en mijn vriend heeft eindelijk geen VVD meer gestemd. Misschien bereik ik toch eens wat bij die man. 😋

Sevenof9 Ik snap wel dat mensen geen SP stemmen. SP heeft heel lang geen reeële alternatieven gehad. Alles was altijd ‘nee’ maar dan geen plan hoe het wel moet. En ze hebben ook altijd weinig verantwoordelijkheid willen nemen als ze de kans kregen.

Ik vind het overigens ook jammer hoor. Lilian is best gegroeid bij mij. Net als Ouwehand. Misschien moet toch de campagne iets anders dan? Ik zou nu zo snel ook niet weten waar de SP nu op dit moment echt voor staat.

Trees Wilders heeft de afgelopen weken een aantal keer gezegd dat zijn Islam plannen nu even de koelkast in kunnen en geen prioriteit hebben, omdat er grotere problemen zijn. Ik denk dat dat voor veel mensen een vrijbrief is geweest. Dat snap ik aan de PVV overigens sowieso niet. Als ze dat anti-islam gedoe los zouden laten, zouden ze veel meer kiezers trekken, ook allochtone kiezers. Dat blijkt nu wel.

Ow edit. En bij een aantal mensen zijn de pro Palestina / pro Hamas protesten van de afgelopen weken, in het verkeerde keelgat geschoten. Niet dat ik daar begrip voor heb. Maar als verklaring

iMoeder maar het hele verkiezingsprogramma staat vol met anti Islam. Als ze dat in de koelkast willen zouden ze het niet in hun programma zetten toch. Ik geloof er niks van.

iMoeder Wilders heeft de afgelopen weken een aantal keer gezegd dat zijn Islam plannen nu even de koelkast in kunnen en geen prioriteit hebben, omdat er grotere problemen zijn.

Dat is m.i. strategie. Als je het programma van de pvv leest is hun oplossing voor 75% van de problemen gestoeld op het buitensluiten, discrimineren en afgeven op moslims. Er blijft bijna niks over van al zijn plannen als je zijn anti-islam ideeën buiten beschouwing laat. Was gewoon loos geklets van zijn kant om meer kiezers te trekken.

iMoeder Als ze dat anti-islam gedoe los zouden laten, zouden ze veel meer kiezers trekken, ook allochtone kiezers. Dat blijkt nu wel.

Hier zat ik ook over na te denken. Ik vraag mij af of een deel van de mensen niet juist hierom voor de pvv kiest. Het scheppen van een gezamenlijke ‘vijand’ of het aanwijzen van een zondebok, is heel makkelijk scoren en het schept ook onderling een band ‘wij tegen de ander’. Zijn boodschap is eigenlijk wij verslaan de vijand en al jullie problemen zijn opgelost. Het lijkt simpel, is zwart -wit, geen mitsen en maren, waardoor het voor velen bereikbaar klinkt? In de zin van, we voelen ons gehoord en er is ook nog een oplossing voor onze problemen. Zou dit juist niet de aantrekkingskracht zijn voor veel mensen?

Snoeki Eigenlijk ben ik van mening dat er gewoon als regel moet zijn dat de drie grootste partijen samen gaan regeren. Ongeacht wat ze van elkaar vinden zoek het samen maar uit.

In theorie is dit zo'n goed idee.

In de praktijk gaat het niet werken vrees ik 🙁

• Snoeki hebben hierop gereageerd.

Sevenof9 maar het hele verkiezingsprogramma staat vol met anti Islam. Als ze dat in de koelkast willen zouden ze het niet in hun programma zetten toch. Ik geloof er niks van.

Ik ook niet. Wilders is altijd heel duidelijk geweest over zijn eigen persoonlijke overtuigingen. En hij is alleenheerser binnen de PVV. Ik denk dat het puur tactiek is, en mensen zijn daar in getrapt. Overigens zal hij als hij een regeerakkoord wil gaan sluiten, dat stuk ook wel moeten loslaten. Geen enkele andere partij zal akkoord gaan met de Koran verbieden en dat soort onzin. Dat kan ook helemaal niet want dat gaat tegen de grondwet in. En dat weet Geert natuurlijk zelf ook wel.

Trees Dat is m.i. strategie

Ja uiteraard. Ik zeg ook niet dat ik dat geloof. Ik zeg dat dat veel mensen een vrijbrief heeft gegeven kennelijk, om hun onderbuik te volgen.

Ik heb het verkiezingsprogramma van de PVV net even doorgelezen. Ik kende alleen het vorige vodje met 10 punten geloof ik destijds. Het programma is nu wat uitgebreider en minder gefocust op alleen maar geen Islam. Maar het is nog wel steeds een hele hoop oneliners en onzinnige standpunten met geen enkele toelichting hoe je dat gaat bereiken. Over lhbti kon ik zelf niks vinden. Alleen iets over dat gender en diversiteit maar onzin is. En gemeenten daar niet aan zouden hoeven meewerken.

Trees Het scheppen van een gezamenlijke ‘vijand’ of het aanwijzen van een zondebok, is heel makkelijk scoren en het schept ook onderling een band ‘wij tegen de ander’. Zijn boodschap is eigenlijk wij verslaan de vijand en al jullie problemen zijn opgelost.

Klopt. De VVD probeert dat ook. Zelf een crises op de woningmarkt creëren en daarna komt het woning tekort ineens door statushouders. Dat is lekker makkelijk scoren. Jammer dat zoveel mensen daar in trappen. En ik denk ook wel echt dat de meeste mensen die nu PVV hebben gestemd en drie weken geleden nog wat anders, dat het echt een protest stem is uit boosheid. Ze wilden Caroline of Pieter, maar Caroline kwam niet zo lekker uit de verf in debatten en Pieter was niet duidelijk over wel/geen premier willen zijn etc. Dus dan maar Geert. En dat ze verder naar de hele inhoud niet gekeken hebben. En dat vind ik vooral heel erg triest, dat mensen zo met hun stemrecht omgaan.

Sevenof9 ik geloof er ook geen kont van. Korte samenvatting van de eerste pagina van zijn programma in zijn woorden. Nederland is zwaar afgetakeld door de massa immigratie van niet westerse allochtonen om vervolgens uiteen te zetten hoeveel misdaden allochtonen plegen, zeggen dat terroristen ongestoord ons land binnenkomen, dat allochtonen onze tradities ridiculiseren, dat ze teveel gebruik maken van onze gezondheidszorg (waardoor overbelast), het vooral veel uitkeringstrekkers zijn en het onderwijsstelsel het ook niet meer aan kan hierdoor. Dit noemt hij vervolgens discriminatie van de Nederlanders met daarboven een foto van een mevrouw met hoofddoek. Klinkt niet als iemand die zijn plannen in de koelkast heeft gezet.

iMoeder Ik zeg dat dat veel mensen een vrijbrief heeft gegeven kennelijk, om hun onderbuik te volgen.

Dat denk ik ook. In eerdere verkiezingen, was hij enorm provocerend en om zich heen aan het slaan en schelden. Nu stelde hij zich zogenaamd redelijk op en mensen zijn erin getrapt.

iMoeder En dat ze verder naar de hele inhoud niet gekeken hebben. En dat vind ik vooral heel erg triest, dat mensen zo met hun stemrecht omgaan.

Ik ook. Echt om te huilen.