Ik heb vandaag een relatief prettig gesprek gehad met de mensen bij de fysio, waardoor ik het in ieder geval iets beter begrijp.
(Veel?) mensen die op pvv stemden zijn niet voorstander van zijn moslimhaat maar denken oprecht dat de huizenmarkt en andere problemen het gevolg zijn van de migratie. Eigenlijk zagen we exact dezelfde problemen, hoe het systeem kapot gemaakt is waardoor de kloof tussen arm en rijk zo groot is en de kansen voor m.n. jonge mensen zo beperkt. Maar ze kozen niet voor links omdat Timmermans gezegd heeft dat iedereen welkom is (en ze gunnen het die mensen echt wel, maar waar moeten ze wonen dan??) en ze zijn bang dat op links het land failliet gaat (als het minimumjeugdloon 16 euro pu wordt, dan kan een supermarkt toch niet meer bestaan zonder prijzen te verdubbelen, en een klein bakkertje uberhaupt niet meer?)
En als ik aandraag dat er veel meer geld "verdwijnt" naar belastingvoordeeltjes voor de aller aller rijksten, dan denken zíj juist dat dit maar een klein bedragje is op het grote geheel.
En ze nemen dus zijn afschuwelijkheden op de koop toe omdat ze denken dat nu het systeem beter wordt.
Ik denk dat als er debatten waren geweest op de inhoud ipv al dat modder gegooi, dat het misschien anders was geweest.
En nu ga ik maar proberen het los te laten..