Ik ben echt verdrietig, en een beetje bang. Voor rare stunts, zoals uit de EU stappen op basis van een volksraadpleging ofzo. Al hoop ik dat de BBB met al die zetels in de eerste Kamer dat tegenhoudt... Ik weet niet wat ik allemaal mag verwachten. Maar ik weet wel dat ik snel mijn tweede paspoort ga aanvragen bij de ambassade ✌️

Manque Al hoop ik dat de BBB met al die zetels in de eerste Kamer dat tegenhoudt.

Ik denk dat bbb dat juist zou doen, hoeven ze zich niet meer aan al die regels te houden rond veehouderij. Ik hoop dat de ellende van bretix wel genoeg is om dat idee tegen te houden.

Al ben ik ook bang hoor. Ik begreep gister op tv dat de meest waarschijnlijke coalitie vvd-pvv-nsc-bbb is, ik hoop dat Pieter omtzigt dan een beetje de rem erop kan houden 😕

Ik heb er echt wakker van gelegen. Hoe houd je nog vertrouwen in mens en toekomst als dit soort dingen gebeuren? Niet alleen hier, maar Trump, Johnsson.. het blijft. Hoe gaan we er als mensheid dan ooit komen?

Ik bedacht mij vannacht wel, dat wilders de enige overgebleven politicus zo'n beetje was van de bekende groep. Iedereen is weg. Misschien heeft dat ook meegespeeld? Wat de boer niet kent dat lust ie niet?

Pimpelmeesje Ik denk dat bbb dat juist zou doen, hoeven ze zich niet meer aan al die regels te houden rond veehouderij

Heeft onze agrarische sector nog bestaansrecht zonder alle Europese subsidies? Dat had ik in gedachten.

Manque ja daar ben ik ook bang voor. Maar gaat zoiets snel? Dat is echt niet goed voor ons kleine landje.

Pimpelmeesje ik hoop dat Pieter omtzigt dan een beetje de rem erop kan houden 😕

Dit is mijn hoop ook.

Ik ben er echt ziek van. Ik snap niet waarom zoveel mensen op hem gestemd hebben. Hebben ze zijn plannen wel gelezen? Zo ja, hoe kun je dan achter zoveel haat staan? Hij heeft zich deze verkiezingsronde veel schappelijker opgesteld ipv zich als de scheldende clown gedragen zoals eerder en mensen zijn erin getrapt, maar zijn plannen zijn nog steeds hetzelfde.

Ik ben vaak hartstikke positief en optimistisch, maar dit is gewoon zo verdrietig. Ik snap het volledig als je als partij aangeeft niet met hem te willen samenwerken. Dit druist in tegen alles waar veel mensen in de basis voor staan. Het is in strijd met de rechten van de mens. Gewoon walgelijk.

In het verkiezingsprogramma wordt bij een groot aantal punten aangegeven dat alles wat mis gaat de schuld is van ‘de niet westerse allochtonen’, waarbij de verwachting geschept wordt dat als deze mensen weg zijn er geen wachtlijsten meer zijn in de zorg, geen, huisvestingsproblemen meer, geen geweld meer enz. Ik zie toch behoorlijk wat overeenkomsten met Duitsland 1933. Zelfde tactiek. Fuck het begrip. Ik heb geen zin om mensen te begrijpen, die andere mensen zo haten en zoveel kwaad toewensen. Ik kan wel janken.

De uitslag doet me meer dan ik dacht.
        Als ik me al zo voel, hoe zou een lijsttrekker zich nu voelen die veel zetels heeft verloren. Zo veel tijd en moeite en dan is dit de uitkomst.

Trees Ik snap niet waarom zoveel mensen op hem gestemd hebben. Hebben ze zijn plannen wel gelezen?

Ik denk het niet. Ze stemmen vanuit sentimenten, ze zijn bang omdat ze niet meekomen in de maatschappij, zich bedreigd voelen, geen vertrouwen hebben in de overheid. Ik snap die sentimenten wel, maar ik denk dat je beter vanuit mededogen en liefde dan vanuit haat en angst kunt stemmen. De PVV is gewoon niet de oplossing.

• Trees hebben hierop gereageerd.
        • Jules vindt dit leuk

@Trees precies, en zonder (arbeids)migratie ligt het land gewoon op zijn gat. Dat vergeet de PVV ook gemakshalve. Behalve dat die plannen volstrekt onuitvoerbaar zijn, zijn ze ook gewoon delusional.

Ik denk dat dit een reactie is op meer dan 10 jaar Rutte. Onder de VVD is zoveel kapotbespaard en mensen zien het gewoon niet meer.

De opkomst was ook vrij laag had ik begrepen?

Manque wat een drama 😱😭 ik vind het zo erg! Wat een kutland leven wij in zech, verschrikkelijk hoe racistisch zoveel mensen zijn en alleen maar aan zichzelf denken.

Vulpen ik snap wel de sentimenten, maar niet de haat die hieruit voortvloeit. Het zoeken naar een zondebok in de vorm van een groep mensen. Deze mensen hun godsdienst willen ontzeggen (hij wil oa moskeeën in nl verbieden, het dragen van hoofddoekjes in openbare ruimtes verbieden) en weer strenge grensbewaking laten invoeren. Dit moet dan ‘iets’ oplossen en mensen gaan daarin mee vanuit het sentiment. En dan later een ‘we wisten het niet’? Waar hebben we dat eerder gehoord.

Sorry mensen, maar ik ben er echt helemaal van slag van en ik hoop zo dat zijn plannen geen doorgang vinden.

Laten we eerst de formatie maar afwachten. Ik betwijfel dat dat soepel gaat gaan. Een paars kabinet met Omtzigt erbij zou nog het meest realistisch zijn denk ik.

Ik leef echt onder een steen 😕 ik heb helemaal niks gevolgd.
            Dus mijn telefoon die de exitpole aangaf dat PVV gewonnen had heb ik met verbazing aan zitten kijken.
            Ik snap wel waarom mensen dit doen, 10jr VVD met elke keer een ‘oh sorry zal het niet weer doen’ wekt geen vertrouwen in de politiek.
            Ik denk echt dat mensen er nu zo klaar mee zijn dat ze hun stem dan maar radicaal inzetten. Want wat hebben die andere partijen er nou steeds aangedaan, helemaal niks. En dan Covid erbovenop, leven wat duurder wordt. Deze mensen zijn denk ik erg boos en voelen alleen maar onmacht. Ik kan dat gevoel wel begrijpen dan wil je graag heel hard schoppen.
            Ik ga weer terug naar mijn steen @Trees ga mee. Het heeft geen zin, laten we gaan kijken hoe het allemaal uitpakt. We kunnen er niks aan veranderen nu behalve onszelf opvreten. Ik denk dat jij en ik wel leukere dingen hebben die we met die energie kunnen doen 🫶

Trees Dit is wel de reden waarom ik geen SP gestemd heb, omdat zij groot voorstander zijn van bindendende volksreferenda.
              Maar een groot deel van het volk leest zich denk ik niet in en stemt vanuit angst, onwetendheid en sentiment.
              En ik wil zelf ook die grote beslissingen niet nemen, want ik wil er dan eerst alles over kunnen nalezen en die tijd heb ik niet. Ik vond het stemmen al dramatisch omdat ik maar al die partijprogramma's bleef doorakkeren.

Trees ik ben ook van slag, niet voor mijzelf maar voor mijn man en kinderen. Vooral de kinderen want die hebben hier niet om gevraagd. Onze dochter van 7 gaat elke zondag trots met haar Hijab op naar de Arabische school, eindelijk trots want omdat ze al in groep 1 werd gepest om haar kleur is ze ook tijdje niet trots geweest. En dan ben je nog maar 7 en heb je deze struggles al moeten doorstaan. Het idee dat het haar misschien nog wel moeilijker kan worden gemaakt vind ik ondraaglijk.

Pimpelmeesje Ik denk dat bbb dat juist zou doen, hoeven ze zich niet meer aan al die regels te houden rond veehouderij. Ik hoop dat de ellende van bretix wel genoeg is om dat idee tegen te houden.

BBB kan niet anti Europa zijn. De meeste boeren handelen met het buitenland dus dan is uit de EU gaan verre van handig. Plus daar komen bakken geld vandaan in de vorm van Europese subsidies. En deze beide dingen weten boeren ook heel goed.

Jules Dit is wel de reden waarom ik geen SP gestemd heb, omdat zij groot voorstander zijn van bindendende volksreferenda.

Wij hadden een raadplegend referendum, ook gisteren. Ik heb de uitslag nog niet bekeken maar kan die wel voorspellen. Ik ben ook ontzettend tegen bindende referenda, en eigenlijk ook tegen raadplegende. Laat mensen die er verstand van hebben gewoon hun werk doen en zorg ervoor dat je te vertrouwen bent...

Trees Ja, ik snap het. Ik probeer zelf gewoon positief te blijven, maar denk wel dat je gelijk hebt.

Meca Ik denk echt dat mensen er nu zo klaar mee zijn dat ze hun stem dan maar radicaal inzetten.

Dit denk ik ook en heb ik zelf in zekere zin ook gedaan, maar dan dus de andere kant op 🙃

Ik hoop nu eigenlijk vooral dat formeren niet lukt en we over een paar maanden of volgend jaar weer mogen stemmen

Meca Ik ga weer terug naar mijn steen [@Trees] ga mee.

Ik ga met je mee onder die steen en ik hoop dat Rietjesbeker gelijk krijgt.

Lovely83 ik ben ook van slag, niet voor mijzelf maar voor mijn man en kinderen.

Mij raakt het niet direct persoonlijk (behalve dat zijn onderwijs ideeen mijn kinderen raken), maar ik vind het vooral echt vreselijk voor mensen zoals jouw man en je kinderen. Alleen al het signaal dat wordt afgegeven van het ‘volk’ door op zo iemand te stemmen. Ik vind dat zo erg en zo onrechtvaardig. Ook hun plannen mbt het milieu zijn m.i. zo kortzichtig. Walgelijk.

Geloof dat mijn mening nu wel duidelijk was. Ik moest echt even ongegeneerd ventileren. Ik denk dat ik maar een hunebed ga opzoeken om mij onder te verstoppen.