June Kost klauwen met geld en de verbindende factor die ik bij Beatrix nog zag, zie ik bij deze meneer niet.

Ja ik wel hoor! Maar het was niet per se mijn intentie om hier een hele koningdiscussie te starten hoor. PvdD zit er nog iets gematigder in zag ik, daar kan ik me rationeel gezien wel in vinden. Maar ja, stem je met je hart of met je verstand hè 😉

• June hebben hierop gereageerd.

Vulpen volgens yahiri met je hart. Politiek is gevoel. Geen ratio.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Ik vind het zo lastig die stemwijzer. Bij elke vraag denk ik: hmmm ja deels eens, deels oneens en eigenlijk weet ik er te weinig over.

De hoogste uitkomst is 63% (Splinter), dan komen er 5 op 60% en dan een hele rij tussen 50% en 60%. Schiet lekker op.

Ik ga vandaag beginnen met inlezen.

Jules ja herkenbaar heb ik ook. Maar bij mij is de top: gl/pvd, pvdd en bij1.

Haha ik heb voor de extra stellingen gekozen en kom nu 100% uit op bij1.

Oké, ik dacht ik ga me vanaf vandaag inlezen .... ik vind dat ik eigenlijk alle standpunten gelezen moet hebben, voordat ik ga stemmen. Een gemiddeld verkiezingsprogramma is 70 pagina's. Het is voor mij niet te doen om 5 of meer van die programma's door te gaan lezen. De Stemwijzer stelt slechts 30 vragen met eventueel een paar aanvullende vragen en heeft dus echt veel te weinig vragen om er achter te komen wat ik wil gaan stemmen.
          Ik vind dit echt heel irritant. Er vallen echt wel een aantal partijen voor mij sowieso af (te rechts, te gelovig), maar er blijven er dus ook nog best wel wat over.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Jules Misschien bij de verkiezingsprogramma's alleen bepaalde onderwerpen lezen die je echt belangrijk vindt?

Ik kwam uit op splinter met 73% en als 2e en 3e met D66 en partij voor de dieren rond de 60-65%. Ik ga eerlijk bekennen dat ik bijna niks weet van splinter. Ik ga mij maar eens inlezen.

Ik kwam op Volt, D66 en CDA. In principe stem ik op Volt, D66 zeker niet en CDA alleen als er een tactiek stem nodig is overweeg ik dat ook. (dus stel in de peilingen komt FvD heel groot uit, dan ga ik wel op de tegenpartij stemmen in de hoop dat FvD niet de grootste wordt). Lastige vna zo een partij als volt vind ik, ze zijn zo klein. Voelt bijna als een verloren stem.

Marshmallow dit kwam er bij mij ook uit, en met de extra stellingen kwam ik op bij1. Kan mij hier prima in vinden.

Trees ik had ook precies dezelfde uitslag!🤯 Ik heb de partij eens opgezocht maar ik vind het stukje over splinter slecht geschreven. Onze splinters houden de rug recht. Dan ben je mij kwijt.

Zonnebloem Onze splinters houden de rug recht. Dan ben je mij kwijt.

Ik ben nu ook zoek 😬.

Wat een stomme slogan!

Trees Ik ben nu ook zoek 😬.

Ik wil het doolhof nog wel groter maken door meer te citeren?😏

Splinter spreekt duidelijke taal. Splinter is moedig. Splinter verdiept zich in de materie en verliest zich niet in lege politieke oneliners.

Lege oneliners hebben ze in ieder geval wel. 🤣

Zonnebloem wat erg 🤣

Zonnebloem Splinter spreekt duidelijke taal.

Nu nog uitzoeken waar ze dit doen 🤓.

Dit spreekt mij trouwens wel aan:

Splinter is het groene, progressieve, liberale, sociaaldemocratische geluid dat nu zo gemist wordt.
                    Splinter is vrijzinnig en seculier. Splinter is inclusief en staat voor de inclusieve samenleving. Splinter wil de universele waarden met passie verdedigen in het parlement en daarbij het individu verheffen: mensen alle kansen bieden die van hen mondige, zelfstandige burgers maken. Splinter staat pal voor het vrije debat, een levensbeschouwelijk-neutrale staat, seculier onderwijs voor alle kinderen.

Femke is wel een echte dossiervreter. Bijt zich ergens in vast en is inhoudelijk goed op de hoogte. Daar hou ik wel van.

Afhankelijk van de peilingen, kan het best zijn dat ik strategisch ga stemmen.

Bij mij staat PvdD op 1, gl/PvdA en Bij1 op gedeelde tweede plek. Ik ga op PvdD stemmen. Vorige keer Bij1 gestemd en daar was ik wel blij mee, maar nu Sylvana stopt ben ik er niet zo zeker van dat ze überhaupt nog in de kamer komen en ik vind het echt wel belangrijk dat er zoveel mogelijk groene partijen in de kamer komen.

Mmh, dit is weinig helpend: op 1 staat de VVD met 60% en daarna 6 partijen met 57% waaronder CDA, Volt, SGP, CU en jawel Splinter. Vorige keer BBB gestemd die staan nu gedeeld 3e met 53%... ik weet het nog niet!

Trees Ik vind het eigenlijk wel een sterk partij programma waar ik me voor een groot deel in kan vinden. Waarom voelt het alleen niet zo lekker om er op te stemmen? Onbekend maakt onbemind?

• Trees hebben hierop gereageerd.

Trees dat sprak mij inderdaad ook aan, maar de manier waarop dit allemaal geschreven is… Het lijkt wel mijn antroposofie kindertherapeut van vroeger. (Was volgens mijn moeder één van haar verkeerde beslissingen in het opvoeden)

Jules Waarom voelt het alleen niet zo lekker om er op te stemmen? Onbekend maakt onbemind?

Ik denk het wel. Het is ook de naam, splinter klinkt als een ‘hippe’ jongensnaam uit het gooi 🫣. Dat heb ik ook met PvdD. Hebben vaak hele goede punten, maar die naam vind ik zo stom. Femke van splinter zat toch eerst bij de PvdD of is dat een andere Femke?

Zonnebloem Het lijkt wel mijn antroposofie kindertherapeut van vroeger. (Was volgens mijn moeder één van haar verkeerde beslissingen in het opvoeden)

Misschien was jouw antroposofische kindertherapeut het met je moeder eens en heeft ze een nieuwe carrière als tekstschrijver bij splinter gevonden 😬.

Trees Femke van splinter zat toch eerst bij de PvdD of is dat een andere Femke?

Ja dat is zij. Maar ik denk vooral aan Splinter Chabot, dus vind de naam ook ongelukkig gekozen.

June Ik ken Yahiri niet, moet dat eens opzoeken want ik denk dat je net zo goed kunt beargumenteren dat je juist rationeel moet stemmen...

[edit] Oké googlen helpt niet, ik kom bij dit topic uit 🤣