Pimpelmeesje ik heb zelf geen enkele twijfel over dat dit echt is. Ik vind het echt shocking. De een is er gevoeliger voor dan de ander (maar echt heel weinig zullen hier echt ongevoelig voor zijn en de vraag is of dit ‘normaal’ is) en de een is beter dan manipuleren dan de ander (paragnosten, illusionisten, bekende hypnotiseurs etc zijn hier natuurlijk masters in). Er zijn teveel voorbeelden en onderzoeken, waar dit keer op keer bevestigd wordt. Al vind ik dat er nog meer onderzoek naar gedaan kan worden. Welke oorlog heeft hier geen gebruik van gemaakt?
Er zit iets dubbels in, want mensen vinden het heel confronterend om te ontdekken dat wat ze kiezen, voelen, ervaren etc niet ‘echt’ is (het is natuurlijk wel echt, maar met een andere oorzaak). Ik heb dat zelf ook. Terwijl het juist gekker zou zijn als je hier niet gevoelig zou zijn.
Je wilt eigen zijn, authentiek en dat blijk je dan niet te zijn. Of je hebt een lichamelijk klacht die niet verklaarbaar is en dan denk je dat je gek bent of dat het nep is. Dat is natuurlijk niet zo, maar we willen een tastbare verklaring voor alles. Ik denk dat we onze ‘mind’ nog flink onderschatten. De scheiding tussen lichaam en geest slaat denk ik ook nergens op. Is ook maar iets wat we ooit bedacht hebben (fucking plato ook).