[verwijderd] ik moest hier aan denken, omdat de dochter van mijn beste vriendin exact hetzelfde had bij de gynaecoloog (zij is half Aziatisch). Alsof zij de enige is in Nederland met een Aziatische achtergrond. Het werd ook bij haar als heel bijzonder gepresenteerd, maar het blijkt dat bijna alle Aziatische vrouwen een naar achter gekantelde baarmoeder hebben. Wij vonden het dus raar dat dit bij veel artsen niet bekend was.
Haar dochter had door de reactie van de gynaecoloog echt het idee gekregen dat ze iets afwijkends had. Ze maakte zich behoorlijk zorgen over haar toekomst en of ze kinderen kon krijgen. Dit had gewoon voorkomen kunnen worden. Ik werd bijv als 20-er naar het ziekenhuis gestuurd, omdat mijn huisarts dacht dat ik een tussenschot had. Ik heb behoorlijk in de stress gezeten, omdat ik dacht dat ik nooit kinderen zou krijgen (zo benoemde mijn huisarts het toen ook).
Zo onnodig als je er vanuit gaat dat een groot deel van de bevolking dit heeft, maar dat het hier niet aan bod lijkt te komen tijdens opleiding? Het verbaast mij dat 20 jaar later er nog steeds gereageerd wordt alsof het een soort van afwijking is, terwijl het gewoon een natuurlijke variant is.