Snoeki ik kan me er op zich ook wel in vinden hoor en ben het ook wel eens met wat jij zegt, maar tegelijkertijd denk ik dat het vooral mooi in theorie is, maar te idealistisch voor de praktijk.
Het zou mooi zijn als de intentie ook aanvaard wordt (bezorgdheid, hulp willen bieden), maar veel mensen zullen dat opvatten als controle, wijzen op falen, bemoeienis..
Ik denk ook zeker dat het een maatschappelijk probleem is, maar dat kan je niet alleen oplossen in zo'n situatie, zeker niet wanneer de emoties al hoog zitten.
Dat maakt het voor mij dus wel anders of het gaat om iemand die je persoonlijk kent, en de situatie kunt bespreken met een kopje koffie en ook concreet hulp kunt bieden omdat er al een vertrouwensband is, of een wildvreemde op straat. Want hoewel ik dit:
Zonnebloem Soms is het ook allemaal moeilijk hΓ¨?β
Ook zeker zou kunnen waarderen, en het fijn is als er wat herkenning is, kan je er concreet maar weinig mee als er meer hulp nodig is. Zo'n vreemde op straat gaat je niet in vertrouwen nemen dat hij nu extra gestresst is omdat hij net zijn baan kwijt is geraakt of weet ik veel wat, je kan niet aanbieden om op te passen of mee te gaan naar een afspraak ter ondersteuning, want je kent die persoon niet. Het enige wat je eigenlijk echt kan doen als er ernstige signalen zijn, is de politie of VT bellen, en dat is automatisch een bedreiging voor de ouders. Dus ik kan me ook wel voorstellen dat veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten.
En ik vind ook dat er een verschil zit in de boodschap, en daarmee @Zonnebloem eerste en tweede post. Herkenning geven dat iedere ouder het wel eens mee maakt, het soms moeilijk kan zijn, plaatst je als een gelijke, terwijl op iemand afstappen met kan ik helpen ook de indruk kan geven dat die persoon zich verheven voelt boven de ander en de oplossing wel weet, terwijl je dus zelf faalt.
Feit is gewoon, ouderschap maakt je enorm kwetsbaar. Iedere ouder wil het graag goed doen, en soms zitten de emoties gewoon hoog en we hebben op zo'n moment (bijna) allemaal ook een gevoel van falen, angst en schaamte. Dat maakt het ingrijpen van buitenaf een hele delicate situatie die per persoon ook verschillend kan zijn of dat welkom is nog niet, en ook heel afhankelijk is van de boodschap.